Elcykeln logo Meny

Endast automatväxling

På papperet ser Evo ut som en perfekt cykel för elpendling året runt. Tåliga invändiga Nuvinci-växlar och remdrift istället för kedja, är utmärkt för vintercykling. Evo har automatisk växling via tramphastighet.

Precis när man som testare tror att man har sett allt så stöter man på något som kastar allt över ända. På Scott E-Silence Evo väljer man utväxlingen indirekt genom att ställa in hur fort man vill trampa (kadens) med tre lägen. Sen -anpassar Nuvinci-växeln utväxlingen för att uppnå vald kadens. Trampar man för sakta får man gradvis en lättare växel, och vispar man på får fort får man en allt tyngre växel. 

Vanliga växlar med fasta steg får ofta problem med automatväxling när man kommer till en backe. Cykeln kan ju inte se framåt och växlingen kommer därför ofta för sent, när man redan trycker på tramporna i backen. Men med Nuvinci-systemet är detta inget problem. Den växlar steglöst utan problem även under hård belastning.

Det finns dock gränser för hur väl systemet kan ge jämn kadens. Omfånget på utväxlingen är 330 procent, bara aningen större än på Shimano Nexus 8. I branta backar hade jag gärna sett ett större omfång med en riktigt låg växel. Trots hjälp från motorn blir det annars för tungt i riktigt kraftiga motlut. Men i normala stigningar kompenserar Nuvinci-växeln smidigt och omärkligt. Det känns magiskt att utväxlingen konstant ställs in så att jag kan hålla samma kadens, med samma tryck på pedalerna. Som att sitta på en träningscykel – på gott och ont. 

Bild: 2018-04/dsc02074.jpg
Bra synlig placering av bakljus, men lyser klent.

Byggkvalitet

Det krävs mycket kunnande och noggrannhet för att ett integrerat batteri ska passa perfekt i ramen vid montering. Här har Scott lyckats bra. Den starka ramen är bland det stummaste jag testat. Finishen i lacken är imponerande. Första reporna kommer att göra ont! Byggkvaliteten lever upp till priset.

Utrustning

I grunden är cykeln utrustad för elpendlande. Här finns en elegant pakethållare, som i framkant är fäst i stänkskärmen av metall. Godkänd maxlast är dock blygsamma 15 kilo, vilket är snålt om man vill åka på cykelsemester. Främre stänkskärmen slutar som på de flesta cyklar för högt upp bakåt. 

Bra ljusbild från cykellampan fram. Bak sitter tre små dioder under sadeln. Utmärkt hög placering som syns bra, men väl svaga dioder för stadsmiljö som flödar av ljus. Lamporna tänds med en lång knapptryckning på den ytterst minimala displayen. Utmärkta hydrauliska skivbromsar Shimano Deore XT, man stannar snabbt och mjukt. Till skillnad från Shimanos Nexusnav har Nuvinci-­navet ingen fotbroms. Den flitiga pendlaren får vara beredd på täta byten av bromsbelägg. 

Sadeln är sportig och rätt hård. Den justerbara styrstammen är väldigt stum. 

Cykelkänsla

Cykeln är sportig och odämpad med relativt breda däck som hjälper till att mildra stötarna. Det blir lite skakigt på dåliga vägar. Men för vanlig pendling på bra underlag fungerar det utmärkt. Relativt lättrampad med motorn avslagen, tack vare de släta däcken. Med elstöd påslaget går det undan. Säker distinkt styrning vid snabba undanmanövrar.

Det tar tid för mig att vänja sig vid att jag inte kan växla manuellt. För andra kan Scott Evos automatväxling vara vilsam, speciellt om man har tunga kassar och kanske ett barn på cykeln. Vill man ha det bästa av två världar kan man byta kontrollen till en som ger både manuell och automatisk växling.

Motor

Brose mittmotor är ett nytt tyskt märke och tidigare mycket ovanligt på elcyklar i Sverige. Men nu börjar Brose slå igenom på bredare front på cyklar från bland annat Scott och Specialized. Detta är en av de tystaste mittmotorerna tack vare en gummiremsdrift i motorn, vilket också gör att det blir mindre vibrationer i ramen. Brose vill inte uppge vridmoment men det är definitivt ett drag i toppklass. 

Motorn reagerar väldigt direkt på hur jag trampar, vilket passar den som vill ha en mer aktiv cykling. Andra motorer är designade för att vara lite ”snällare” och mer jämna ut ojämnheter i trampningen. Brose är också föredömligt liten och lätt och går lättare att smyga in i ramen. 

Skärmen är en av de minsta på marknaden och har minimalt med information. Där finns hastighet, trippmätare, totalt cyklad sträcka och effektläge. Man ska ha skarpa ögon för att se den pyttelilla stapeln för batteri­laddning. Effektprogram byts genom att trycka i över- eller underkant på displayen.

Utseende

Amerikanskt peppig med starka röda accenter mot det ljust grå. Den klarlackade ramen är en riktig pralin. Härligt med en så liten motor som tillsammans med batteri smälter ihop fint med ramen. Ren och snygg cykel som sticker ut.

Plus

+ Nuvinci-navväxel, tål växling i uppförsbackar. 

+ Härlig stark ram med vacker lack.

+ Remdrift och navväxel för minimalt underhåll.

+ Ovanligt tyst motor.

Minus

– Går inte att växla manuellt.

– Svårläst skärm med minimal information.

Bild: 2018-04/dsc02051.jpg
Minimal och svårläst display med begränsad information.

Fakta – Scott E-Silence Evo

Cirkapris: 41 995 kronor

Vikt:23,9 kg

Motor:Brose
mittmotor

Batterikapacitet: 508 Wh (36 V 14 Ah)

Testcykeln från: soderscykel.se

Ur Allt om Elcyklar nr4 2017

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

PUBLICERAD: 2021-02-12

Relaterade artiklar