En välutrustad prisvärd hybrid

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Winora Sinus Tria 8 är en välbyggd hybrid med hyfsat stark mittmotor, till ett pris som är riktigt anständigt. Den är nog främst tänkt för pendlare som vill cykla bekvämt några mil till jobbet.

Winora är en tysk, inte oväntat med mittmotor från Bosch. Modellen Sinus Tria 8 är inte på något sätt unik, liknade cyklar finns från andra tillverkare. Då kan det bli en fråga om tycke och smak i detaljer. För övrigt finns det en hel uppsjö modeller inom serien Sinus Tria, bland annat med damram, lågt insteg och större batterier. 

Några bra detaljer vi noterade på denna Winora. Styrets höjd kan justeras, vilket gör att även en upprätt sittställning kan nås. Det går även få en tydligt framåtlutad sittställning, det finns plats för händerna centralt på styret. Cykeln är drägligt lättrampad med motorn i viloläge, så den som vill motionera kan få sitt.

Vi noterar även en snabbkoppling för justering av sadeln. Bra om flera ska dela på cykeln, men kopplingen lyser rött och blir nästan en uppmaning för klåfingriga sadeltjuvar.

Vi bedömer att cykeln är fullt utrustad för den normala cyklisten. Det är alltså bara att trampa iväg.

Utanpåliggande växlar är inte idealiskt för vintercykling. Räkna med smörjning, kedjetvätt och underhåll för att hålla drivlinan i gott skick.

Bosch-motorn med 400 Wh bör ge långa körsträckor, säkert uppåt tio mil på lägsta assistans och goda förhållanden. Så långa cykelutflykter under sommaren ligger inom räckhåll.

Motor:

Bosch Active Line Plus är ett beprövat motorsystem, med vridmoment 50 Nm. Absolut tillräckligt för denna cykel, såvida du inte kommer att dra väldigt tungt och i backar. På plan mark rullar den på fint på lägsta Eco.

I en lång uppförsbacke, på högsta Turbo, händer lite märkliga saker. Med momentsensor borde vi få högre motoreffekt ju hårdare du trampar. Men det är tvärtom, jag trampar hårt men på displayen visar låg effekt. När jag minskar tramptrycket ökar effekten märkbart. Farten förblir ungefär den samma trots lättat tryck på pedalen.

Batteriet på 400 Wh fäst vid ramröret är lätt att lossa och även utformat så det är smidigt att bära med sig

Mitt på styret hittar vi den större displayen Intuvia, som kan visa ett antal olika värden. Reglage till vänster på styret fungerar fint med handskar på. Fyra assistansnivåer, samt gåassistans.

Betyg: EEEE

Byggkvalitet:

Konstruktionen med ram, styre, pakethållare i aluminium känns betryggande välbyggda. Dock var svetsfogarna i ramen inte av estetisk mästarklass. Skärmar i plast är lätta, men tål kanske inte lika mycket.

Betyg: EEEE

Utrustning: 

Bra utformad pakethållare med klaff som håller last, samt klick in-fäste för Racktime-systemet. Sadelstolpe med dämpning och en sadel som vi tyckte kändes riktigt behaglig för rumpan, varken för hård eller för bred. Framdämpare med kort slaglängd (stålfjäder 50 mm).

Tektro hydrauliska skivbromsar 180/160 mm. Däck Schwalbe Road Cruiser 42/622. Kejdeskyddet tillräckligt stort, för att byxorna ska gå säkra.

Åtta utanpåliggande växlar Shimano Altus. Känslan i växelreglaget är lite plastig vid växling, men växlarna hoppar i som de ska. Tydlig liten display på reglaget visar aktuell växel.

Godkänt ramlås är monterat.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla:

Med en sån här cykel går att trampa på kilometer efter kilometer utan egentlig ansträngning. Händer det sedan något, en bil dyker upp oväntat, så har du goda chanser att hantera situationen. Du byter snabbt åkriktning och cykeln hänger med. Bra skivbromsar gör att du snabbt får stopp på hojen. Rent generellt är skivbromsar att föredra jämfört med fotbroms som vi svenskar har en märklig förkärlek till.

Som många andra hybrider har den framdämpare med kort slaglängd. Denna typ av dämpare har dock liten effekt, så vi ifrågasätter om de gör någon nytta i stadstrafik. Vi tror faktiskt att den dämpade sadelstolpen gör mer för åkkomforten.

Betyg: EEEE

Prisvärde: 

En välutrustad hybrid med mittmotor för cirka 25 000 kr tycker vi är ett högst anständigt pris.

Betyg: EEEE

Utseende/design:

De dovt mörka ramen med uppåtsträvande övre ramrör ger ett kraftfullt uttryck. Det avbryts lite oväntat av några metallröda detaljer.

Plus

+ Prisvärd

+ Mittmotor

+ Bra skivbromsar

+ Bra utrustad

Minus

– Några mindre saker (se texten).

Bild: 2019-10/winora-sinus-tria-8-bild-2.jpg
Tektro hydrauliska skivbromsar. Tar så det räcker.


Bild: 2019-10/winora-sinus-tria-8-bild-3.jpg
Mittmotor Bosch Active Line Plus med vridmoment 50 Nm. Tillräckligt för starkt för denna cykel.


Bild: 2019-10/winora-sinus-tria-8-bild-4.jpg
Displayen visar aktuell växel. Faktiskt en liten ringklocka till höger.

Winora Sinus Tria 8

Klass: Premium 20 000 – 30 000 kr

Pris cirka 25 000 kr

Vikt: 23,6 kilo

Motor: Bosch Active Line Plus

Batterikapacitet: 000 Wh

Testcykeln från: Elcykelpunkten, Stockholm

ur Allt om Elcyklar 2/2019

Läs mer