En välbyggd pendelcykel för asfalt och långtur

Björn Åslund

Björn Åslund

12 feb 2021

Giant Quick E+ 25 är en riktigt stadigt byggd cykel som passar för pendling och även långturer, främst dock på asfalt och andra jämna underlag. 

Yamahas mittmotor ger långa körsträckor, och motorn känns riktigt stark och dragvillig i backar, men är kanske inte så rivig för den som vill vara först iväg efter rödljusen.

Ramen är av hybridtyp med framåtlutad körställning. Den fungerar utmärkt för den som ibland gillar att trampa med motorn avstängd för motionens skull, då den rullar fint.

Extremt många växlar och mitt-motor gör den till ett gott val för den som har riktigt tuffa backar, och även vill dra exempelvis en cykelvagn uppför backen.

Ska man ha med last är det cykel-väskor bakpå eller ryggsäck som gäller, då pakethållare saknas.

Giant räknas som världens största cykel-tillverkare, och har en rad -modeller med samma motorsystem.

Bild: 2018-04/giant-quick-e-25-bild-5.jpg
På ställningen kan man hänga cykelväskor. Här syns växlarna, som är 2 x 10, vilket är ovanligt många på en elcykel.

Byggkvalitet

Tvivelsutan en cykel som är byggd för att användas mycket och länge. Kraftig och stadig ram, och i övrigt komponenter av bra kvalitet. 

Utrustning

2×10 växlar Shimano Deore ger ovanligt stor spännvidd på utväxling. Normalt väljer man den stora klingan fram. Den lilla klingan ger extremt låga växlar, som mer passar en mountainbike. 

Vi noterar grova lastcykeldäck. De rullar dock lätt, och bidrar till bra väggrepp när man använder de hydrauliska skivbromsarna. En kombo som ger mycket bra bromsverkan.

Pakethållare saknas, men cykeln har en ställning över bakhjul och stänkskärm som tar cykelväskor.

Lyse fram och bak tänds centralt från manöverpanelen. Flask­hållare kan monteras i ramen. Cykeln har inte dämpad framgaffel, och inte heller lås. Vi saknar kejdeskydd.

Cykelkänsla

Cykelkonstruktionen känns riktigt helgjuten men rätt tung. Inget fladder någonstans, i denna riktigt styva konstruktion. Bidragande till det styva är frånvaron av dämpning, vilket gör färden lite stötig. Hård sadel gör inte färden mjukare.

Motorn stänger av mjukt strax över 25 km/h. De grova last­cykeldäcken bidrar med grepp, men ger inget påtagligt motstånd, så man kan hålla 25–30 km/h utan större ansträngning. Lättar man lite på lufttrycket bidrar däcken lite med dämpning. 

Totalen blir att cykeln erbjuder riktig bra kontroll över färden. Det är du som bestämmer färdens riktning även i kniviga situationer. Det krävs rejäla situationer för att den här cykeln ska kännas osäker. 

Motor

Motorn kallas Giant Syncdrive Sport, men är egentligen Yamahas motorsystem. Vi finner snart att motorn har mest ork kring kadensen 90 rpm. Då drar den villigt i tunga backar, utan att cyklisten behöver anstränga sig. Att försöka trampa upp högre kadens ger inget, snarare tappar den i kraft.

Karaktären på Yamaha tycks främst vara ork och dragvillighet, vilket illustreras av högt vridmoment på 80 Nm. På ”eco”-läget är den lite försiktig i accelerationen, man får välja körläge ”normal” eller ”power” om man vill pila iväg snabbt efter rödljusen.

Yamahas motor­system tycks passa ­cyklister som vill rulla på i jämn fart med ganska måttlig trampfrekvens, då ger den ett ordentligt bidrag även i backar.

Giant har satt på en hyfsat stor och tydlig display/dator, som bland annat visar laddning i procent, distans, odo och hastighet. Den visar även kadens, alltså trampfrekvens, vilket vi inte sett på någon annan elcykel.

Manöverpanel till vänster på styret ser ut att tåla det mest av otrevligt väder. Ett fullt batteri lovar 118 km på ”eco”, enligt cykeldatorn.

Utseende 

Giants konstruktörer har ansträngt sig för att få till en elegant cykel som uttrycker kraftfull elegans, och lyckats. Cykelns olika delar harmonerar väl. Vi noterar särskilt hur motorn och batteriet diskret integrerats i ramen, så det knappt syns att det är en elcykel. Men vi blev avslöjade under provkörningen: ”Din elcykel är mycket finare än våra”, blev kommentaren från två kvinnor med elcyklar.

Plus

+ Kraftigt byggd cykel 

+ Mycket cykelkänsla

+ Motorsystem med ork

+ Elegant med diskret inbyggt batteri

Minus

– Stötig gång då dämpning saknas

– Kedjeskydd vore fint

– Pakethållare saknas

Bild: 2018-04/giant-quick-e-25-bild-6.jpg
Displayen kan även visa kadens (trampfrekvens).
Bild: 2018-04/giant-quick-e-25-bild-2.jpg
Smal och hård sadel.

Fakta – Giant Quick E+ 25

Webb: giant-bicycles.com/se

Cirkapris: 32 000 kronor

Vikt:Uppgift saknas

Motor:Mittmotor Giant Syncdrive Sport (från Yamaha)

Batterikapacitet: 400 Wh,

Testcykeln från: Elcykelvaruhuset, Stockholm

Ur Allt om Elcyklar nr4 2017