En välbyggd hybrid med mittmotor

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Scott Sub Tour eRide 20 passar för jobbpendling, gärna över långa distanser. En herrhybrid med mittmotor som har en hel del att ge, och det ska man väl få för denna prislapp.

Scott är ju ett cykelmärke i med brett sortiment av elcyklar typ hybrider, sportigare med lågt styre. Denna Scott Sub Tour eRide 20 kan beskrivas som en mellanklassmodell, inte den enklaste, men inte den värsta. Gott nog för den som vill ha en pålitlig cykel för vardagsbruk och för jobbpendling.

En rejäl cykeltur i ett vintrigt Uppsala övertygar. Vår bedömning är att man får ha ganska höga krav, för att inte denna ska duga. Motorsystemet Bosch Active Line Plus är inte det värsta, men tuggar på rätt bra. Ramen är stabil, de hydrauliska skivbromsarna nyper gott, stadig pakethållare och skärmar i plåt. Ganska breda däck (50 mm) gav en trygg gång även på moddiga cykelbanor. Kanske inte en idealisk vintercykel, då utanpåliggande växlar tar mycket stryk under vintern. Lätt framåtlutad sittställning, vilket inbjuder till sportigare cykling. Varför inte med motorn avstängd ibland för att få upp flåset? Lätt rullar den i alla fall utan motor, även om cykelns tyngd förstås känns.

Vi uppskattar ramdesignen med inbyggt batteri. Snyggt så, men det är mer pilligt att plocka ur batteriet än med ett utanpåliggande. Batteriet har också en lucka som ska lossas och sättas tillbaka. Missar man lucklåsning, så kan den lossna under färden, upptäckte vi. Displayen kan inte plockas bort så det är lite pyssel med att lossa batteriet. Scott Sub Tour eRide 20 finns också i dammodell med lågt insteg.

Motor:
Bosch Active Line Plus mittmotor med momentsensorer som känner av cyklistens kraft och styr motoreffekten efter den. Sensorer mäter pedalbelastning 1000 gånger per sekund. När det går lätt, är krafttillskott alls knappt märkbart. I backar, och med högsta assistansnivån Turbo, ger motorn ett tydligt bidrag. Kring 26 km/tim stannar motorn mjukt.

Bosch Active Line har 50 Nm i vridmoment, vilket innebär kraft nog för de flesta vardagscyklister behov. Du kanske inte sprätter upp i full fart för de värsta backarna, men upp kommer man med värdighet.

Bosch ingenjörer har lyckats hålla nere motorljudet ordentligt

Batteri på 400 Wh batteri, som sagt lite pilligt att plocka ur ramen. Dock kan det laddas kvar i cykeln.

På styret finns displayen Bosch Purion, som är en mindre skärm. Hastighet, batterinivå och effektnivå syns som standard, men man kan klicka sig fram till distans, trip och beräknad körsträcka med återstående laddning. Stora knappar som även fungerar med vinterns handskar.

Betyg: EEEE

Byggkvalitet:
Av det vi kunde se fanns inget som antydde fusk med byggkvalitet. En välbyggd cykel.

Betyg: EEEEE

Utrustning:
Utanpåliggande växlar, Shimano Alivio 9 växlar, 309 procent växelomgång

Hydrauliska skivbromsar Shimano BR-M200. Framgaffel fjädrad 63 mm slaglängd, låsbar

Godkänt ramlås

LED-belysning fram och bak 

Däck Schwalbe Energizer Plus 700x50c.

Kedjeskydd tallriksmodell och ett utbyggt skydd

Betyg: EEEE

Cykelkänsla:
Utan att plåga sig går det att snabbt att nå elcykelfart utan el. Åtminstone på plan mark. Den rullar så fint. Med el blir det förstås annat tryck. Det är en pigg rackare jag grenslar. Bara riktigt tunga motlut drar ned tempot.

Scott Sub Tour eRide 20 är en välbyggd cykel, som lyder dig fint. Du kan fräsa fram rätt hårt och fort, och svänga snabbt, bromsa kvickt och snabbt accelerera fort i marschfastighet.

Dämpningen i framgaffeln är låsbar, så man kan undvika gung när man ibland måste trampa hårt i tunga motlut. Ganska enkla dämpare, som inte tar bort allt skak.

Vanligen hittar man utanpåliggande växlar Shimano Deore på cyklar i denna prisklass. Denna har det lite enklare Shimano Alivio, men vi upplevde skillnaden marginell. Alivio fungerade kort och gott riktigt bra.

Betyg: EEEE

Prisvärde:
En välbyggd elcykel med hydrauliska skivbromsar, mittmotor och annat trevligt kostar en slant. Vi tror att Scott Sub Tour eRide 20 har ett rätt rimligt pris för en seriös elcykel.

Betyg: EEE


Utseende/design:
Lite sober och kraftfull, men inte utmärkande på något sätt. Vi tackar konstruktörerna som lyckats klämma in batteriet i ramen, vilket bidrar till harmonisk design.

Totalt: 20/25

PLUS

+ Välbyggd cykel överlag.

+ Hyfsat stark mittmotor.

+ Rullar lätt utan el.

MINUS

– Lite pillrigt att ta ut och sätta tillbaka batteriet.

Bild: 2019-07/scott-sub-tour-eride-20-bild-6.jpg
Bosch Purion är liten, men man kan knappa fram all viktig information.


Bild: 2019-07/scott-sub-tour-eride-20-bild-5.jpg
Ett hyfsat piggt motorsystem, även om det finns raskare konkurrenter.


Bild: 2019-07/scott-sub-tour-eride-20-bild-2.jpg
Extra skydd bakom kedjeskyddet. Bra idé.

Scott Sub Tour eRide 20 Men Bike.

Klass: Premium.
Pris: cirka 28 995 kr.
Vikt: 24,9 kilo.
Motor: Bosch Active Line Plus.
Batterikapacitet: 400 Wh.
Testcykeln från: Scott Sports, Uppsala.

Ur Allt om Elcyklar nr1 2019

Läs mer