Annons:

En välbyggd brukscykel för stan

Björn Åslund

Björn Åslund

19 mar 2021

TEST/ Scott Sub Active eRide känns som en utpräglad stadscykel, med väldimensionerade komponenter vilket bör göra den till en långlivad och trygg kamrat på cykelbanorna. Men motorn från Bosch känns lite klen, åtminstone när man hamnar i backar uppför. 

Text: Björn Åslund

Testexemplaret Scott Sub Active eRide var med unisexram, men finns även med dam- eller herram. Oavsett kön så skulle vi rekommendera unisex, då blir det lättare att dela cykel, och cykelegenskaperna var det inget att anmärka på. Sadeln har snabbkoppling, vilket underlättar byte mellan olika cyklister.

Detta är ingen extra-vaganza cykel att glassa runt på, utan mer av en stadig och rejält byggd brukscykel för vardagen. Konstruktionen gör att vikten är hela 27 kilo. Dock inget man märker, förrän man vill lyfta den.

Sittställningen är relativt upprätt, så den är inte idealisk långa sträckor över slätten i motvind. Vi tror den gör sig bäst i stan med mycket stopp och start och varierade hastigheter. Men det är ingen backklättrare och du kommer inte först iväg vid grönt, motorn är ganska tam.

Det är hydrauliska skivbromsar både bak och fram, som tar riktig bra. Enkla dämpare i framgaffeln brukar vi vara lite misstänksamma mot, men på denna cykel var de tillräckliga för att mjuka upp en del småstök i gatan.

Eldriften är från elektronikjätten Bosch, vilket bör vara en garanti för reservdelar. Och de flesta cykelverkstäder kan felsöka. 

Motor:

Nere mellan fötterna hittar vi Bosch Active Line, som är instegsmodellen i Bosch serie av mittmotorer, som nu finns en fjärde generation.

Den har ett uppgivet vridmoment på 40 Nm och på denna cykel strömförsörjs den av ett batteri på 400 Wh. Den har fyra körlägen Eco, Tour, Sport och Turbo, samt gåassistans.

Större delen av testrundan blev på Tour och slutsatsen blir att 400 Wh batteriet i detta körläge räcker till cirka 9 mil under goda förhållanden, med inte så många stopp. Eco ger förstås fler mil, men det kräver mer tryck på tramporna.

Tour ger så pass mycket kraft att den rullar på rätt hyggligt kring 25 km/tim, utan att man behöver lägga särskilt mycket kraft på tramporna. Så är det i alla fall så länge det är någorlunda platt. Men kraftiga uppförsbackar avslöjar gränserna för Bosch Active Line. Vi höjer till Sport och Turbo med hopp om ökad kraft, men känner väldigt liten skillnad. Cykeln sackar påtagligt när det går brant uppför. 

Vi tycker dock att fjärde generationens Active Line känns aningen piggare än tidigare versioner. Active Line är verkligen ingen bergsbestigare, men tillräcklig om det är någorlunda plant. Motorns egenskaper är i övrigt utmärkta, den svarar fint på cyklistens trampkraft och är i princip ljudlös. 

Batteriet i ramröret kräver några handgrepp för att plocka loss, och för att sätta tillbaka. Bland annat är det en täckande lucka som tas bort. Det är inte helt optimalt om man ofta vill bära med sig batteriet för minska stöldrisken. Annars kan det laddas på plats i cykeln.

Displayen är Bosch enklaste Purion, som visar alla grundläggande data, som hastighet, körläge, distans och återstående körsträcka på batteriet.

Betyg: 3

Byggkvalitet:

Känns som en elcykel av hög kvalitet. Vi läser komponentlistan och drar slutsatsen att cykeln nog lär hålla för både det ena och andra, men troligen inte det tredje (som skulle kunna vara vild buskörning i skogen).

Betyg: 4


Bra pakethållare, som även har Racktime-fästen för väskor, lådor och korgar.

Utrustning: 

  • Mycket bra skivbromsar.
  • Nio utanpåliggande växlar Shimano Alivio.
  • Pakethållare med både remmar och klaff, samt Racktime-fästen.
  • Lyse fram och bak tänds centralt.
  • Framdämpare med stålfjädrar.
  • Ramlås är monterat.
  • Sadel Selle Royal, ganska bred.
  • Breda däck, Schwalbe Energizer Active Plus 700x50c
  • Monteringshål för drickaflaska

Betyg: 5


Enkla dämpare, men de gör ändå nytta.

Cykelkänsla:

Scott Sub Active eRide riktar sig nog till cyklister som inte vill hetsa fram. De vill färdas i ganska lugn takt, men ändå ha en kompetent och säker cykel, som inte överraskar. 

Man känner cykeln tyngd när man svänger hastigt, men den hänger med utan tvekan. Hamnar man i en alarmerande situation, så är det åtminstone bromsar så det räcker. Öppen ram skulle kunna vara lite vobbligt, men icke några sådana tendenser.

Motorn arbetar ljudlöst och gör sitt jobb riktigt bra, så länge det inte blir motigt. Men vi tycker att vridmomentet på 40 Nm nog kunde ge mer hjälp när vägbanan reser sig uppåt. Med piggare motor hade det blivit toppbetyg.

Betyg: 4

Prisvärde:

Cykeln är i grunden riktigt bra och välutrustad, men vi tycker att den klena motorn ger minus på betyget. Så den är inte riktigt värd alla kronor som krävs.

Betyg: 2

Utseende/design:

Scott Sub Active eRide vinner nog inte några skönhetstävlingar. Det grova kantiga ramröret som rymmer batteriet ser lite klumpigt ut. Den ser ut som en rejäl brukscykel, vilket är med sanningen överensstämmande.

Plus

  • Bra bromsar
  • Väl utrustad
  • Stabil konstruktion
  • Bekväm

Minus

  • Svag motor
  • Lite pilligt att lossa batteriet
  • Tung

Totalbetyg: 18/25

Fakta

  • Vikt: 27 kilo
  • Motor: Bosch Active Line
  • Batterikapacitet: 400 Wh
  • Pris cirka 30 000 kr
  • Testcykeln från: Scott Sports, Uppsala

Läs mer