En trygg cykel för vardagen
Björn Åslund
13 feb 2021
Ecoride Sense är tänkt som en brukscykel, på vägen mellan arbete, fritid och hem. Den passar för cyklister med rätt traditionell syn på cykling, med fotbroms och navväxel, som också vill ha mittmotor med mer cykelkänsla och ork.
När elcykelpremien pressar inköpskostnaden, så tycks många lägga det ökade konsumtionsutrymmet på en bättre elcykel. Ecoride uppger att Sense är på väg att bli företagets storsäljare.
På mest plan mark räcker den billigare Ambassador med navmotor, men ska du dra tungt och i backar, är Sense med mittmotor ett klart lämpligare val.
Sense är redo för vardagscyklingen. Belysning, korg, stadig pakethållare och godkänt lås. Numera också med skivbroms på framhjulet.
Vi bedömer Ecorides elcyklar generellt som ett tryggt val, som det är en stor leverantör som funnits i Sverige i tio år.
Sense finns i flera varianter, med utanpåliggande växel eller elväxel.
Utrustning
EEEE
Här får man det mesta.
Fotbroms bak, hydraulisk skivbroms fram.Cykelkorg av öppen modell.
En bred ganska styv sadel.
Däck: Kenda, med punkteringsskydd.
Belysning som tänds från motordisplayen.
Inbyggd navväxel. Shimano Nexus 8-vxl.
Godkänt ABUS ramlås som kan låsas ihop med vajer/kedja.
Framgaffel utan dämpning.
Täckande kedjeskydd.
Motor
EEEE
Mittmotor Shimano Steps som är ett beprövat system. Med motorn i viloläge kändes dock Sense lite seg att trampa. Med Steps aktiverat på ”Eco” rullar den fint, så länge det inte går tydligt uppför, men i backe upp går det rätt tungt. Men på högsta assistans ”High” levereras ordentlig med kraft, och även de branta backarna besegras.
Steps-systemet visar dock inte sina fulla potential på Sense, vi har testat andra cyklar med Steps, som är piggare. Förmodligen är det navväxlarna som stjäl lite kraft.
Steps ger motorstöd upp till 25,8 km/h. Sedan stannar motorn, som tyvärr har ett tydligt vinande ljud. I stan märks det inte, men i tysta miljöer är det påtagligt.
Steps ger en mycket naturlig cykelkänsla. Det reagerar tydligt när man lägger kraft på pedalerna.
Displayen är stor och tydlig och visar alla nödvändiga data. Manöverknapparna på styret är tydliga och distinkta.
Steps mittmotor är energisnål i jämförelse med navmotorer, erfarenheten pekar på dubbla körsträckan med samma batteri.
Byggkvalitet:
EEEEE
Förefaller vara en cykel byggd för det tuffa nordiska klimatet, det mesta verkar vara av gedigen kvalitet.
Cykelkänsla
EEE
Batteriet i ramen bidrar till en balanserad viktfördelning, men sitter det då inte i vägen när man kliver på? Nej, den uppfattningen har vi inte.
När man trampar utan motor känns den lite tung, den vill inte sprätta iväg. Med motorn är det en helt annan sak, även om vi mött piggare elcyklar. Kanske är det bra att den inte dundrar iväg, för Sense riktar sig nog främst till vardagscyklisten som ska ta sig från A till B. Då räcker motorkraften utmärkt, och cykel känns trygg och stabil. Inga konstigheter där.
Ganska upprätt sittställning, vilket uppskattas i den tänkta målgruppen kvinnor, som också ofta vill ha fotbroms. Sense är har hydrauliska skivbromsar på framhjulet, vilket är att föredra. Navväxlarna är bra på vintern, kräver lite mindre underhåll.
Prisvärde
EEE
Mittmotor på en välrustad elcykel, från en etablerad leverantör. Kostar en slant, men man får sannolikt en långlivad och trevlig färdkamrat.
Utseende
Klassiska damcyklar med lågt insteg brukar ge ett intryck av tyngd, men Ecoride Sense ser lite lättare ut, lite mer elegant. Konstruktionen ser ju inte överdrivet kraftig ut, men den verkliga vikten är inte lägre än andra elcyklar av denna typ.
Plus
+ Beprövat motorsystem.
+ Ordentligt utrustad.
+ Skivbroms i framhjul.
Minus
– Lite tungtrampad utan motor.
Totalt: 19/25
Fakta– Ecoride Sense
Klass: Premium
www.ecoride.se
Pris: 24 995 kr
(18 746 kr med premie)
Vikt: Uppgift saknas
Motor: Shimano Steps mittmotor
Batterikapacitet: 417 Wh
Testcykeln från: Ecoride butik,
Stockholm Södermalm
Ur Allt om Elcyklar nr1 2018