En Trek för mycket last i stan
Björn Åslund
17 feb 2021
Trek District+ 2 är tänkt som en stadscykel. Med dubbla pakethållare blir det möjligt att ta med mycket last. Den står dessutom stadigt på centralstöd vid lastning. Men motorsystemet är lite klent, om man ska dra mycket och tungt.
På det hela taget en riktig trevlig cykel om man ska hålla sig på cykelbanor i stan, och inte ge sig ut på alltför långa utflykter.
En Trek District+ 2 köper man naturligtvis för att kunna ta med mycket last. Och så är det lite coolt med frampakethållare. Båda pakethållarna är försedda med inbyggda spännremmar, som dock inte medger några större kollin. Extra spännremmar gör alltså nytta. Baktill tar man nog den mesta lasten i sidhängda väskor. På frampakethållaren går det att spänna fast en mindre väska, men vi skulle nog rekommendera att montera en låda, så att man snabbt och bekvämt kan slänga i smått och stort.
Lastning underlättas av centralt parkeringsstöd, som gör att cykeln står upprätt. Dock lättar gärna framhjulet och svänger då, om man inte använder styrlåset (som inte var helt lätt att upptäcka).
Konstruktion med styre och hög styrstam ger en ganska upprätt körställning. Styret kan både vinklas och justeras i höjdled, för att hitta en optimal position.
District+ 2 har högt ramrör, s k herram, den finns bara i storlekarna L och XL. L betyder att man bör vara minst 175 cm, enligt Treks specifikationer. Är man kortare finns varianten District+ 2 Stagger med lägre insteg. Den finns även i storlek M och S, den senare rekommenderas från 155 cm och längre.
Motor:
Bosch Active Line är instegsmodellen i Bosch mittmotorserie. Bosch anger vridmomentet till 40 Nm. Det kan direkt sägas att detta är ingen motor för cyklister som vill ösa på. Inte ens på högst effektläge Turbo är något jättetryck. Ska man cykla mycket i långa sega backar, bör man välja en cykeln med annat motorsystem.
Lägsta effekt Eco går väl an i medvind, på plan mark och om man vill spara batteri, men ska man trampa med lite tempo och acceleration, så föredrar vi de högsta lägena Sport och Turbo.
Ska man cykla i någorlunda platt geografi och vill ha ett motorsystem som beter sig städat, så fungerar Bosch Active Line bra. Motorn sensorer är väl stämda, så den svarar fint och mjukt på hur hårt du trampar. Den fasar också ut kraften snyggt när motorn stängs vid cirka 26 km/tim. Motorns ljudnivå är så låg, så man nästan undrar, är den igång?
Batteriet är utanpåliggande vilket gör det lätta att lossa. Batteriet på testcykeln är på 400 Wh, vilket vi tror räcker till cirka 10 mil på lägsta Eco. 300 eller 500 Wh batteri finns som alternativ. Vi rekommenderar alltid stora batterier, då det innebär färre laddningar och längre livslängd.
Cykeln har Bosch minsta och enklaste display Purion, som visar distans, hastighet, räckvidd batteri, effektläge och laddning. Den är fast monterad på styret.
Betyg: 3
Byggkvalitet:
Denna Trek andas kvalitet. Alla komponenter är av ordentliga dimensioner. Vi noterar snygg kabeldragning in i nedre ramröret, genom en gummipackning som ser betryggande ut.
Betyg: 4
Utrustning:
Cykel är ordentligt rustad från början.
Hydrauliska skivbromsar
Godkänt ramlås. Gemensam nyckel till batterilåset.
7 navväxlar Shimano Nexus
Belysning fram och bak (kan ställas in så den alltid lyser när motorsystemet är aktivt).
Centralt parkeringsstöd.
Låsbar framgaffel (så den inte vrids)
Däck Schwalbe Big Apple, punkteringskyddade, 50 mm bredd
Täckande kedjeskydd
Betyg: 5
Cykelkänsla:
Trek District+ 2 är inte direkt något sportcykel, det är mer än hoj att glida fram i lite lagom tempo. Mittmotorn från Bosch är ju ganska snäll, så man flyger inte upp i fart bara för att man petar på pedalerna. Bra för personer som känner sig lite tveksamma inför elcykel, å andra sidan kan man senare få smak för mer kraft, då är Bosch Active Line inte första valet.
Den främre pakethållaren är ju kopplad till styrning och framgaffel, så lasten påverkar styregenskaperna. Utan last framtill känns cykeln ganska normalt trygg och neutral, men har man mycket last framtill och trampar stående i uppförsbackar, blir det aningen svajigt.
Många svenska cyklister vill av gammal vana ha fotbroms, men det får de inte här. Här är det hydrauliska skivbromsar även på bakhjulet, vilket har många fördelar, inte minst kortare reaktionstid. Vi tror inte det är svårt att ställa om till handmanövrerad skivbroms.
Vi noterar att cykeln saknar dämpad framgaffel, vilket börjar finnas på andra cyklar vid denna prisnivå. Å andra sidan är sådana dämpare ganska enkla, så man kan gott klara sig utan. Cykeln blir trots allt lite stabilare utan dämpare, och den är ju tänkt för stan och hårda jämna underlag.
Betyg: 4
Prisvärde:
Trek rekommenderar pris 25 999 – 29 999 kr, det lägre priset med 300 Wh batter, och det högsta med största 500 Wh batteri. Vi har sett andra liknande cyklar med 500 Wh batteri och mittmotor för cirka 25 000 kr, så vi tycker nog denna Trek ligger lite högt. Fast man får pakethållare både bak och fram.
Betyg: 2
Utseende/design:
Trek District+ 2 hämtar sitt formspråk från cykelkulturen i Holland, med dubbla pakethållare och upprätt körställning. Formen och färgen är lite återhållsam, vilket antyder cykling med stil, inte någon vettlös cykling med mål om sekundvinster.
Plus
+ Bra lastmöjligheter
+ Stabil konstruktion
+ Central parkeringsstöd
Minus
– Svag motor
Total betyg: 18/25
Test Trek District+ 2
Klass: Premium 20 000 – 30 000 kr
Pris cirka 28.000 kr
Vikt: 23,9 kilo
Motor: Bosch Active Line
Batterikapacitet: 300, 400 eller 500 Wh. 400 Wh på testcykeln
Testcykeln från: Bjöörns cykel, Nyköping