En stadscykel med feta elmuskler

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Trek Allant+ 8 Stagger har kraftig ram som ger ett intryck av en klumpig elcykel. Men det kompenseras väl av Bosch starkaste motor, som har ett rejält tryck. Tillsammans med 10 växlar är det omöjligt att hitta en backe som är för brant. Cykeln är också riktigt stadig.

Det här är väl cykelvärldens motsvarighet till SUV:en. Rejält byggt med kraftig ram och riktig feta däck. Men i övrigt inga likheter. För denna Trek Allant+ 8 Stagger är ett riktigt smidigt fordon för den som vill pendla och trampa långt på cykelbanorna. Man bör kunna få ut 15-16 mil på lägsta effekt med fullt batteri.

Man sitter bekvämt lite lätt framåtlutad, och har en väldigt bra kontroll över färden. Den stadiga konstruktionen ger en riktigt trygg färd, inga tendenser till fladder.

Ramen saknar visserligen dämpning, men de breda däcken tar hand om vägbanans små ojämnheter. Men blir det riktigt gropigt, så fortplantas stöket upp i ramen.

De breda däcken ger mycket greppyta mot underlag. I kombination med fantastiska skivbromsar, blir det verkligen stopp bums.

Elsystemet från Bosch Performance CX är urstarkt på de högre effektlägena. Så mycket vridmoment behövs egentligen inte på en elcykel tänkt för asfalt, såvida man inte cyklar i en stad med långa och sega backar. 

Ska vi knorra över något är det den minimalistiska pakethållaren. Den kräver sidhängda väskor. Har man inte väskorna med sig, är det svårt att spontant frakta hem något på denna konstruktion.

Trek Allant finns för övrigt i en rad utföranden, med framdämpare, och med konventionell pakethållare. Den finns även som speed bike, alltså för 45 km/tim. Alla med Bosch motorsystem. Prislistan börjar 37 999 kr, men Trek Allant+ 8 Stagger är mer påkostad och dyrare.

Bild: 2020-04/trek-allant-8-bild-2.jpg
Kiox displayen kan visa kadens, och faktiskt cyklistens egen effekt på pedalerna när motorn är i vila.

Motor:

Bosch Performance CX är Bosch toppmotor som kan ge upp till 75 Nm i vridmoment. Vilket definitivt känns på högsta effektläget Turbo, och man siktar in en riktigt brant backe. Ingen tvekan i kraften. Tillsammans med trampkraft klarar den backar i 25 km/tim där flesta cyklister tvingas gå uppför.

Lägsta effekt Eco betyder att du får jobba en del själv. Visserligen pinnar cykeln på hyfsat vid acceleration, men hamnar du i tung motvind eller dito backe, så går det åt en hel del benkraft om man ska hålla 25 km/tim.

Ökar vi från Eco till Tour sker en påtaglig förvandling. Nu rider man en yster springare, som svarar snabbt och villigt på ökat pedaltryck och kadens. Vill man att cykeln verkligen ska rocka så är det Sport eller Turbo som gäller, vilket förstås drar mer batteri.

Jag (väger 70 kilo) gör en rejäl testrunda för att granska hur energisnål Allant är på Eco. Efter drygt 15 kilometer har batteriet tappat 10 procent, vilket pekar på att den klarar minst 15 mil på fullt batteri (625 Wh). Det var cirka 5 grader ute. Sommartid med värme ger mer körsträcka, så man kan säkert räkna med ytterligare någon mil.

Kiox displayen på styret är en liten dator med gott om innehåll. Till att börja en kontrastrik display som fungerar utmärkt i solljus. Den visar massor med värden, en del vi inte stött på tidigare på elcyklar. Förutom de vanliga hastighet, effektläge, distans, batteristatus, tid m fl kan vi även avläsa kadens, motorns aktuella effekt, cyklistens kaloriförbrukning, och faktiskt cyklistens egen effekt på pedalerna när motorn är i vila. 

Intressant är att följa motorns effekt på Kiox. Den visar att vid hård acceleration kan Performance CX ge ifrån sig över 500 Watt. 250 Watt är alltså den maximala kontinuerliga effekten. 

Data från färden kan via bluetooth sändas till Bosch mobilapp eBike Connect. Mobilens GPS kan samarbeta med Kiox så att färdvägen visas i appen. Detta har vi dock inte testat.

Man bläddrar smidigt mellan olika värden i Kiox, nästan så mycket bläddring om watt, kalorier och kadens att man kan tappa koncentration på färden. 

Kiox hålls på plats av en magnet, och är lätt att plocka loss. Med hjälp av appen eBike Connect så kan Kiox göras till en ”nyckel” som krävs för att starta systemet. Ingen annan Kiox än din egen kan starta cykeln, den blir alltså ett skydd mot stölder. Dock inget vi testat.

Det var lätt att lossa batteriet och sätta tillbaka i ramen vid laddning (det kan också laddas på plats i cykeln). Lossar man 625 Wh-batteriet får man en rejäl klump i händerna (4 kilo) – som dock har ett bra bärhandtag.

Betyg: 5

Bild: 2020-04/trek-allant-8-bild-3.jpg
Hydrauliska skivbromsar och feta däck, ger riktigt effektiv bromsning.

Byggkvalitet:

Vi vågar inte tro annat än att en så kraftigt byggd cykel verkligen har byggkvalitet och ska hålla länge, förstås om den behandlas väl.

Betyg: 5

Utrustning: 

Strålkastare fram av riktig kaliber. Noterar att lampan inte går att vinkla upp för högt, så att den bländar. Baklyset också med bra tryck, dock tycker vi att det sitter lite utsatt på bakskärmen, lätt att det får en smäll.

Utanpåliggande växlar Shimano Deore 10 st, 381 procents växlingsomfång.

Hydrauliska skivbromsar, Shimano RT56, 180 mm skivor.

Pakethållare är väl cykeln svaga del. Denna fungerar endast för sidhängda väskor.

Sadeln. Hård och smal. 

Parkeringsstöd.

Flaskhållare.

Plats för extra batteri.

Däck 27,5X2,4 tum Bontrager E6 Hard-Case Lite

Betyg: 5

Bild: 2020-04/trek-allant-8-bild-4.jpg
Motorn har skyddskåpa för terrängkörning, men Allant+8 Stagger är ingen terrängcykel. Den hör hemma på asfalten.


Cykelkänsla:

Cykeln saknar dämpning och större gropar känns. Men de breda däcken sväljer faktiskt mycket av vibrationer från vanlig gatsten. Frånvaron av dämpning ger dock en väldigt stabil cykel. Vill man stå upp och trampa, så får man verkligen ut trampkraften i bakhjulet. 

Allant är en ganska tung konstruktion, men den rullar ändå förvånansvärt lätt med motorn avstängd, åtminstone så länge vi inte hamnar i motlut. Då känns alla kilona. Däcken har uppenbarligen lågt rullmotstånd.

Svänger man kraftigt noterar man att styrningen liksom lätt vill dra åt det hållet man svänger. Inte så att man tappar kontrollen, men det är lite annorlunda mot hur cyklar brukar uppföra sig.

Det är stor spännvidd på den 10-delade kassetten 11/42, vilket ger en väldig variation på växlarna. På största drevet och med högsta effekt går det att klättra uppför backar som knappast existerar i sinnevärlden (åtminstone inte på vägar).

Breda däck har ofrånkomligen en större kontaktyta med underlaget. I kombination med riktigt bra skivbromsar, så är det blixtsnabba och effektiva inbromsningar. Det enda man skulle vilja ha är ABS (men det kommer säkert snart).

Ramen på testcykeln är ju med lägre övre ramrör, och det var inte minsta frågetecken kring cykeln stabilitet. Man kan fråga sig varför det tillverkas varianter med högt ramrör, som bara gör cykeln svårare att kliva på.

Sammantaget är det en cykel där man kan trampa bekvämt och säkert mil efter mil, så länge man väljer asfalt. Gropigt underlag är dock inget som denna Allant längtar efter.

Betyg: 5

Prisvärde: 

Nästan 44 000 kr börjar bli rätt mycket för en elcykel, visserligen en riktig fin sådan. Men man kan få nästan lika bra elcyklar för mindre prislappar, också inom serien Trek Allant.

Betyg: 2

Utseende/design:

Den grova ramen avslöjar obönhörligt att här kommer en elcykel. Den ser tung ut, och är lite tyngre än andra elcyklar. Men väl i rull med motorn aktiv är alla tunga känslor väck.

Plus

+ Urstark och pigg motor

+ Lång körsträcka per laddning

+ Bromsförmågan

+ Bra framljus

Minus

– Pakethållaren lite väl enkel

– Batteriet är tungt (om man vill bära det)

Totalt betyg: 22/25

Test Trek Allant+ 8 Stagger

Klass: Lyx 40 000 – 

Pris cirka 43 999 kr (det finns andra modeller till lägre pris)

Vikt: 25,5 kilo

Motor: Bosch Performance CX

Batterikapacitet: 625 Wh (finns 400 och 500 Wh)

Testcykeln från: Trek Sweden/Bjöörns cykel, Nyköping