Elcykeln logo Meny

En stabil cykel för vardagen i stan

Crescent har nu även en klassisk herrcykel med egna mittmotorn E-Going, med bra ork i backar. En stabilt byggd cykel som är riktigt följsam i trafiken.

Crescents breddade elcykelsortiment innebär även en klassisk herrcykel
med deras nya egna mittmotor E-Going. Motorn har bra ork och drag, men reagerar inte lika lyhört på trampandet som de stora tillverkarnas mittmotorer.

Själva cykeln känns riktigt välbyggd, med den i dag ovanliga lösningen av en pakethållare som är sammansvetsad med övriga ramen. Det totala cykelintrycket är en riktigt stabil och följsam cykel, oväntat kvick i styrningen. Det går att jazza rätt friskt om man är lagd åt det hållet, så den känns trygg att framföra i rörig trafik i stan. Mittmotor som driver via bakhjulets växlar ger ju möjligheter att växla ned när man behöver kraft, så Elmo bör vara en cykel som passar i ganska backiga miljöer.

Utrustning

EEEE

I baknavet sitter Shimano Nexus med sju växlar, ett vanligt växelsystem bland cyklar i mellanklass. Gillar man att trampa med hög kadens kan man ta sig en funderare, för på de högre växlarna är det ganska stor utväxling.

Bromsar från Shimano: trumbromsar i bakhjul och rullbroms fram. Bromsarna tar bra, men en cykel till detta pris skulle kunna ha hydrauliska skivbromsar. Vi noterar en stel framgaffel utan dämpning.

Fram- och baklyse som tänds från motorpanelen. Ganska bred sadel för bekväm cykling, dock inte helt optimal för längre färder. Ordentligt kedjeskydd. Den kraftiga pakethållaren har klaff för att hålla last, och är förberedd för cykelväskor.

Ramlåset Axa Solid Plus är godkänt av Stöldskyddsföreningen.

Motor

EEEE

E-Going mittmotor är ny för året hos Crescent. Bakom detta märke döljer sig till stora delar Bafang, som är en etablerad tillverkare av cykelmotorer.

Som mittmotor är den kadens- och momentstyrd. Ju fortare och hårdare man trampar ju mer kraft. Och kraft finns det, den drar riktigt bra även på de lägre effektlägena. Crescent uppger ett vridmoment på hela 80 Nm, det märks.

Men denna mittmotor reagerar inte så känsligt på hur man trampar, det är tydligt när man kör sakta. Om man börjar trampa kan det ta någon sekund innan man känner drag från motorn. Vi har kört mittmotorer som svarar mer direkt på hur man trampar, å andra sidan är prislappen lite högre då.

Motordisplayen visar hastighet, trip och total sträcka, max fart, effektläge, och även återstående körsträcka på batteriet. Allting regleras från ett väl utformat reglage med tydliga knappar.

Batteriet är 396 Wh och kan laddas på plats i cykeln.

Byggkvalitet

EEEEE

Vi bedömer att vi har att göra med en cykel som är långsiktigt hållbar, om den behandlas väl. Det används genomgående komponenter från kända tillverkare. Att Crescent valt att svetsa pakethållare ihop med ramen är en bonus för hållbarhet som är sällsynt på moderna cyklar. Cykeln är lite tyngre än många andra, kanske är det kraftigare material i vissa delar?

Cykelkänsla

EEEE

Elmo är som klippt och skuren för att framföras i rörig stadstrafik, där man snabbt ska kunna väja undan. Ett ganska brett styre och en mycket stadig konstruktion ger en övertygande trygg känsla. Det här är verkligen en cykel som följsamt byter kurs i den riktning cyklisten önskar. 

Motorsystemet har bra ork för backar och tung last, men reagerar inte riktigt så kvickt som vore önskvärt. Vill man accelerera snabbt så är det viss fördröjning. Och utan motorn går det rätt tungt, för Elmo är ingen flugviktare precis med sina 26,5 kilo. Det gör den lite bökig i trappor eller knixiga passager till inomhusförvaringen. Dessutom är den tydligt baktung tack vare batteriet, så med cykelväskor eller barnstol blir den ännu mer baktung. 

Utseende

Klassisk ren cykeldesign. Rätt så elegant, men kanske lite tråkig. Inget som signalerar att här ska det bli kul att cykla. Formen har mer associationer till cykeln som nyttoverktyg, och det är vad Elmo är.

Crescent Elmo

Klass: Premium

Webb: www.crescent.se

Pris: Cirka 21 000 kr

Vikt: Cirka 26,5 kilo

Motor: Mittmotor E-Going

Batterikapacitet: 396 Wh,

Testcykeln från: Sportson, Kungens Kurva, Stockholm

Ur Allt om Elcyklar nr2 2017

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-02-12

Relaterade artiklar