Elcykeln logo Meny

En snygging vardagens många rundor

TEST / Monark Nytan är absolut en trevlig elcykel, om man vill ha öppen ram, fotbroms, mittmotor och ordentliga lastmöjligheter. Vi tänker oss den i första hand för vardagens alla rundor i stan med asfalt under däcken. Sedan är ju Nytan riktigt trevlig att titta på med sina fina linjer.

Text och bild: Björn Åslund

Monark är ju ett gammalt svenskt cykelvarumärke som numera ingår i Cycleurope. Monark i Cycleuropes moderna tappning signalerar retrostuk, en vink tillbaka i tiden då cyklar var enkla och riktigt hållbara. Visserligen är ramen av aluminium, men formen påminner om äldre tiders stålram. Skärmarna är dock av blankt stål. Här finns också fotbroms, vilket uppskattas av de som gillar cyklar av klassiskt snitt.

Monark Nytan finns även med navmotor, men här granskar vi modellen med mittmotorn Shimano Steps E5000, som vi tycker är ett roligare val. Steps E5000 är ger långa körsträckor, är hyfsat stark och riktigt tyst.

Vi tänker oss Monark Nytan främst som en cykel för vardagen i stan. Den har en pakethållare fram istället för korg. Båda pakethållarna har snabbkoppling av AVS-typ för väskor och korgar. Hänger man också på sidoväskor, så är Nytan en riktig laståsna. Visserligen inget centralstöd, men den står ganska upprätt på sidostödet, vilket underlättar lastning.

Sittställningen är ganska upprätt, vilket inte är optimalt i öppna blåsiga landskap. Inkapslad navväxel är ett plus om man färdas i vinterväglag.

Om nu inte Nytan med öppen ram (unisex, dam) är ditt val, så har Monark andra liknande modeller med högt ramrör (herram), mittmotor och frampakethållare.

Shimano Steps E5000 har kraft så det räcker för mycket, dock kanske inte extremt backiga vägar.

Motor:

Här har vi alltså ett Shimano Steps mittmotorsystem, som driver över bakhjulet via de sju växlarna i baknavet. Steps E5000 är minstingen i Steps-serien, men vi tycker inte det känns särskilt urvattnad. Visserligen endast 40 Nm i vridmoment, men vi tycker ändå att den är förvånansvärt dragvillig. I synnerhet på högsta effektläge High, där vi faktiskt kunde forcera rätt branta backar i riktigt acceptabel fart (23-24 km/tim). 

Monark har avstått från Shimanos batteri. Man har ett eget 417 Wh-batteri, som är mer slimmat än Shimanos. Vi skulle uppskatta att man får ut 11-12 mil på lägsta Eco, under goda förhållanden. Men vi tror de flesta väljer Normal, för att få tydlig kraft från motorn, vilket bör ge 8-10 mil.

Något som är frågetecken, är om batteriet är lika hållbart som Shimanos orginalbatterier, som vi vet är av mycket hög kvalitet och håller många år.

Motorns respons är snäll, och svarar naturligt när man pressar pedalerna hårdare.

Tilläggas bör att Steps E5000 är riktigt tyst. I lägre farter hör man ett litet sus nere vid fötterna, men det drunknar snart i vindbruset. 

Batteriet i pakethållaren är lätt att lossa och sätta tillbaka (med lås). Batteriet är hyfsat lätt, så man kan bära med sig det.

Shimanos display är stor och tydlig. Den är lätt att lossa, viket har både för- och nackdelar. Lämnar du den är det lätt för tjuven att plocka den, men du kan själv lika gärna ta med den.

Betyg: 4

Byggkvalitet:

Det är sannolikt en elcykel av bra kvalitet. Trevligt med skärmar av stål, det bör vara riktigt hållbart.

Betyg: 4

Bra pakethållare med ordentlig klaff som håller lasten. Dessutom AVS-koppling för väskor och korgar.

Utrustning: 

  • Sju navväxlar Shimano Nexus
  • Fotbroms bak, hydraulisk skivbroms fram
  • Pakethållare med AVS snabbkoppling
  • Ringklocka med tydlig signal
  • Belysning fram/bak tänds centralt.
  • Ramlås.

Betyg: 4

Cykelkänsla:

Monark Nytan är kanske inte cykeln för vilda svängfester, men å andra sidan känns den stadig och trygg. Den är utan dämpare, så vi tänker ändå den är trevligast på fin asfalt. Stadig ram gör att den kan trampas stående när extra kraft behövs.

Motorsystemet kan köras på Eco, men då får man trampa en del. Jag tror de flesta väljer Normal som standard, och High i tuff vind eller sega backar. Med motorn i vila är den ganska tungtrampad, trots att vikten bara är 23,1 kilo. Men körsträckan med batteri är lång, så risken är liten för batteritorsk.

Skivbromsen fram krävde lite mer handkraft än brukligt. Men totalt sett med både fotbroms och handbroms, var bromseffekten fullt acceptabel.

Betyg: 3

Skivbroms från framhjulet.

Prisvärde:

Det finns andra liknande elcyklar med samma Steps motorsystem, som har större batteri och faktiskt ett lägre pris. Vi tycker att Nytans prislapp är lite i högsta laget vid en jämförelse. Men konkurrentens cykel är dock inte lika snygg.

Betyg: 2

Utseende/design:

Gillar man lite retrostuk och sköna linjer, är det lätt att falla för Monark Nytan vackert formade ram. Helt enkelt en riktig snygging.

Plus

  • Bra mittmotor
  • Pakethållare både fram och bak
  • Trevlig att titta på

Minus

  • Pris i överkant

Totalbetyg: 17/25

Test Monark Nytan

  • Klass: Premium 20 000 – 30 000
  • Pris cirka 26 500 kr
  • Vikt: 23,1 kilo
  • Motor: Mittmotor Shimano Steps E5000
  • Batterikapacitet: 417 Wh
  • Testcykeln från: Bjöörns cykel, Nyköping
Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-04-02

Relaterade artiklar