En riktig komfortcykel
Björn Åslund
12 feb 2021
Holländska Brinckers är ännu ett ganska okänt märke på den svenska elcykelmarknaden. Men märket har förutsättningar att slå sig in bland köpare som vill ha högre kvalitet, och är beredda att betala för det.
Bretagne är på det hela taget en riktigt välbyggd cykel, som bör hålla för hårda tag. Dessutom är den påfallande bekväm, med skön sadel och dämpning både i framgaffel och sadelstolpe. Och dessutom trevlig att titta på, den har en del snygga detaljer.
Då batteriet är väl tilltaget och cykeln allmänt välbyggt, kan den rekommenderas för lite längre sträckor utanför stan på lortigt underlag. Tack vare att ramen är utformad med lågt insteg är den lätt att äntra, även om benen är lite stela. Eftersom cykeln är av kraftig konstruktion, så ska den hålla för tunga cyklister. Men då kanske den borde haft en lite vassare motor. Mittmotorn från Bafang uppges ha högt vridmoment, men ger inte riktigt det tryck som finns i andra mittmotorer.
Utrustning
EEEE
Här har vi en elcykel utrustad för att minska behovet av service, och som dessutom gör den lämplig som året-runt cykel. Utrustningen är riklig, det behövs inget mer.
Cykeln har inkapslat kedjeskydd, dessutom inbyggda navväxlar (åtta stycken), vilket gör den rustad för slask och grus under vintern. I baknavet finns rullbromsar, som brukar kräva väldigt lite service. Framhjulet har fälgbroms.
Bromsarna tar hyfsat, men inte lika distinkt och direkt som hydrauliska skivbromsar. Kanske det varit bättre då cykeln har kapacitet för riktigt tung last.
Ovanligt kraftiga däck. Dämpad framgaffel och även dämpad sadelstolpe. Parkeringsstödet ser betryggande ut.
Vi hittar små trevliga detaljer, som stänklapparna på skärmarna och sadel av komforttyp, härligt för rumpan.
Batteriet i pakethållaren har ett lås som även kan bryta strömmen.
Ramlås som är godkänt av Stöldskyddsföreningen.
Motor
EEE
Brinckers har valt mittmotor från kinesiska Bafang, som är en etablerad tillverkare. Därmed bör bör det vara enkelt att få service och reservdelar.
Bafang-motorn har fem olika effektlägen. Maximalt vridmoment uppges till 80 Nm, men den ger inte samma kraftfulla intryck som andra mittmotorsystem, som sticker iväg piggt redan på normaleffekt. Inte ens på högsta effekt ger Bafang-motorn något superkick. I en hyfsad backe, där andra mittmotorsysten når 25 km /h ganska lätt, når denna cykel endast 20-21 km/h trots att vi trampar ganska energiskt.
Någon riktig backklättrare är det alltså inte. Å andra sidan kan det ju vara tryggt med en motor som inte rusar iväg cykeln bara man snuddar vid tramporna. Inte helt oväntat är cykeln ganska tungtrampad med motorn i viloläge.
Batteri på 500 Wh på den testade cykel, vilket ger långa körsträckor. Troligen cirka tio mil på lägsta effekt.
Byggkvalitet
EEEEE
Brinckers Bretagne är utan tvekan en välbyggd cykel. I synnerhet ram och fälgar är av extra kraftiga dimensioner, vilket bör tåla hård och tung belastning.
Cykelkänsla
EEEE
Brinckers Bretagne är helt klart en cykel för den som värdesätter bekvämlighet. Körställningen upprätt, som det ska vara på denna cykeltyp. Kraftiga däck i kombination med ordentlig dämpning suddar ut mycket av ojämnheter från vägbanan.
Cykeln känns riktigt stadig ute i trafiken, och man känner sig trygg bakom styret. Men intrycket är lite sävligt, då motorn inte trycker på så värst hårt. På plan och i måttliga backar håller man normal elcykelfart, men den sackar lite vid högre belastning uppför.
Prisvärde
EEE
Prislappen är inte den minsta, men cykel är väl utrustad och bekväm, och tål säkert mycket.
Utseende/design
Brinckers Bretagne är ganska vilsam för ögonen. Inget för cyklister som vill sticka ut i flocken på cykelbanorna. Å andra sidan ett utseende som andas harmoni och balans. Men även styrka och kvalitet, genom den kraftiga konstruktionen.
Plus
+ Kraftig konstruktion, passar för tufft klimat.
+ Bekväm.
+ Stort batteri.
Minus
– Motorn inte så vass.
– Bromsarna kunde vara snäppet vassare.
Totalt: 19/25
Fakta– Brinckers Bretagne M330
Klass: Premium
www.brinckers.nl
Pris: Cirka 26 000 kr
(19 500 kr efter premie)
Vikt: cirka 28 kilo
Motor: Mittmotor Bafang
Batterikapacitet: 500 Wh
Testcykeln från: Hello Rider
Ur Allt om Elcyklar nr1 2018