En nöjesmaskin för cykelbanan

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Med elcykeln Canvas Neo siktar Cannondale på cyklister vill ta sig fram snabb, säkert och smidigt i stan. Bosch mest kraftfulla motor, Performance CX, gör att du lätt tar täten när rött växlar till grönt. En riktig nöjesmaskin på cykelbanor, men smakar det så kostar det.

Nej, vi tycker inte att elcykling ska vara en tävling. Men känslan är skön av ett motorsystemet med kraft och kvick respons vid starten, även om den snabba accelerationen upphör strax över 25 km/tim. Å andra sidan har du inte använt all  benkraft och kan trycka upp farten ytterligare, fast nu med motorn i vila. För Canvas Neo rullar lättare än man kan tro, med tanke på den för ögat lite tunga konstruktionen. Så nog kan det gå undan så det räcker på cykelbanan.

Urban cykel säger Cannondale i sin reklam. Vi tycker det är synd att begränsa sig där till stadsgränsen, fortsätt utåt så länge vägbanan är hårdgjord och jämn. Men blir underlaget gropigt, är det inte lika roligt med odämpad och styv ram. Det lär gå att dra iväg rätt så långa turer. Cannondale anger upp till 90 km körsträcka med batteriet på 500 Wh. Det förutsätter lägsta effekt Eco, och vi tror faktisk att 90 km är lite i underkant med 500 Wh. En förutsättning för långa körsträckor är förstås måttlig blåst och att du inte väger mycket.

För överviktiga

Apropå vikt så tror vi Cannondale Canvas Neo är lämplig cykel för överviktiga. Den ska klara att belastas med hela 150 kilo. Men själva cykeln känns lite lättare än många elcyklar och viktangivelsen är cirka 21,6 kilo. Låg vikt beror bland annat på kolfiber i framgaffeln och att den inte har framdämpare, som brukar väga en del.

Modellen vi testade Canvas Neo Remixte 1 var bestyckad med motorsystemet Bosch Performance CX, som är Bosch starkaste system. Nöjer man sig med lite mindre vridmoment finns Canvas Neo 2 med Bosch Performance och då med nio växlar. Canvas Neo finns i en speed bike-version, vilket innebär upp till 45 km/tim.

Bild: 2020-04/-cannondale-canvas-neo-bild-3.jpg
Utväxlingen är lite ovanlig för att vara elcykel. Det är ovanligt hög utväxling vilket gör att man vid hög fart (25 km/tim och uppåt) ligger på de högsta växlarna. Detta gör att de lägsta växlarna ger låg fart, men väldig råstyrka.

Motor:

Bosch Performance CX är Bosch toppmotor som kan ge upp till 75 Nm i vridmoment. Vilket känns tydligt på högsta effektläget Turbo. Cykeln formligen flyger iväg när man trampar till, och kommer man till en brant backe så krävs det många procent stigning innan den sackar. Vi noterar att utväxlingen lite annorlunda jämfört med många elcyklar, så att de lägsta växlarn egentligen bara i är användbara i låg fart, men å andra sidan får man enorm kraft.  Å andra sidan lägger man på växel sju eller åtta kring 25 km/tim, och de allra högsta växlarn passar i medvind och nedförsbackar kring 30 km/tim. 

Lägsta effekt Eco betyder att du får jobba en del själv. Visserligen pinnar cykeln på hyfsat vid acceleration, men hamnar du i tung motvind eller dito backe, så går det åt en hel del benkraft om man ska hålla 25 km/tim. Öka till effektläge Tour så har du en riktigt pigg cykel, de två högsta Sport och Turbo kickar på riktigt ordentligt. Egentligen är Bosch Performance CX tänkt för e-mtb, kanske lite väl rivigt och starkt för en gatcykel. Man ska vara medveten om dragvilliga mittmotorer sliter en del på drivlinan – kedja och kassett kan nötas snabbt om man kört hårt.

Det bör också noteras att Performance CX-motorn är väl ljuddämpad.

Batteriet är på 500 Wh och det ska väl inte vara omöjligt med tio mil på Eco i hyfsat jämn fart och du inte är tung. 

Fast monterat på styret sitter Bosch Purion som är en enklare display. Den visar batteristatus, hastighet, effektläge, beräknad körsträcka, m m. Här tänder man också belysningen.

 Batteriet är integrerat i nedre ramröret bakom en lucka. Det krävs lite tankearbete innan man förstår hur det ska öppnas. Men när man väl förstår är det enkelt att få bort batteriet.

Betyg: 5

Byggkvalitet:

Vi vågar inte tro annat än att en så kraftigt byggd cykel verkligen har byggkvalitet och ska hålla för ett ganska hårt liv. Vi noterar snygg kabeldragning där alla kablarna i stort sett bara syns uppe vid styret, sedan länkas de in ramen.

Betyg: 5

Bild: 2020-04/-cannondale-canvas-neo-bild-2.jpg
Sadeln är smal och hård. Den kräver en rumpa med lite muskler.

Utrustning: 

Utanpåliggande växlar Shimano Deore 10 st /11-42 (381 procents växlingsomfång). Hydrauliska skivbromsar, Shimano MT200, 180 mm skivor.

Sadeln. Hård och smal. Parkeringsstöd. Fästen för flaskhållare. Framgaffel i kolfiber.

Inget ramlås, vilket vi förstår. En så fin cykel kräver mer än ett vanligt ramlås.

Däck Schwalbe G-One Speed Performance, 29 x 2.35″, RaceGuard.

Ingen vanligt pakethållare. Dessa enkla hållare fungerar endast för sidhängda väskor.

Betyg: 5

Bild: 2020-04/-cannondale-canvas-neo-bild-4.jpg
Displayen är Bosch Purion som är Bosch enklaste.

Cykelkänsla:

Canvas trampas riktigt lätt med motorn i vila. Men varför nöja sig 100 procent trampkraft, när man har en elmotor mellan fötterna som gärna hjälper till. Du sitter ju på en riktig nöjesmaskin, som kan väcka det omtalade elcykelleendet. Det är lätta förivra sig och fara iväg när CX-motorn kan ge så mycket kraft, man får nästan hålla i sig för att inte bli en cykelbuse vid färd på stans cykelbanor.

Så har vi detta med att stanna och svänga. De breda finsmönstrade däcken ger stor kontaktyta mot underlag. I kombination med fantastiska skivbromsar, blir det verkligen stopp på korta sträckor. Styret är brett som på en mtb och styrkänslan är neutral. De feta däcken (2,35 tum) ger grepp, så på asfalt kan man göra ordentliga girar och cykeln hänger med fint.

Cykeln saknar dämpning och större gropar känns i armar och bak, vilket den hårda sadeln bidrar till. Frånvaron av dämpning ger dock en väldigt styv och rapp cykel. Vill man stå upp och trampa i backar, så får man verkligen ut trampkraften i bakhjulet. 

Sammantaget är det en cykel där man kan trampa säkert mil efter mil, så länge man väljer slät asfalt. Gropigt underlag är dock inget som Canvas Neo längtar efter.

Betyg: 5

Prisvärde: 

Den här cykeln kostar, men om man tar de översta tusenlappar från nöjeskontot så svider det inte så farligt. Cyklar av den är kalibern kostar så här mycket, men man kan få nästan lika roliga elcyklar till en mindre prislapp, så vi tycker nog den är lite väl dyr.

Vill man komma under 40 000 kr så finns ju modellen med Performance-motorn och nio växlar (vilket räcker långt).

Betyg: 2

Utseende/design:

Ett mörkt och tungt utseende med lite tufft stuk. Men den är piggare än man kan tro.

Plus

+ Urstark och pigg motor

+ Bromsförmåga

+ Känns säker att köra hårt i kurvor

Minus

– Pakethållaren lite väl enkel

Totalbetyg: 22/25

Fakta– Cannondale Canvas Neo

Klass: Lyx 40 000 – 

Pris cirka 44 000 kr

Vikt: 21,6 kilo

Motor: Bosch Performance CX

Batterikapacitet: 500 Wh

Testcykeln från: Cannondale, Cykel & Motor Norrköping (länk)

Läs mer