En lusthöjande lastmaskin till bra pris
Björn Åslund
17 jun 2021
TEST/ Crescent Max är en tvåhjulig lastcykel för den som verkligen vill hänga med i tempot på cykelbanorna. Och dessutom orka dra ordentligt tungt i uppförsbackar. För finns här finns motorkraft så det räcker med marginal. Och prislappen är inte avskräckande.
Lastcykel skaffar man nog inte i första hand för att cykla jättefort. Utan för att kunna få med sig diverse större föremål, som matkassar, skräp, kartonger och förstås mindre barn. Men Crescent Max har ett motorsystem och utformning som inbjuder till fart, lekande lätt är man uppe i elcykelhastighet 25 km/tim, och i utförslöpor och medvind är det bara att trycka upp farten. Inga problem. Den känns hur säker som helst, i synnerhet när man upptäcker hur bra bromsarna tar. Även tunga motlut klarar den riktigt bra, det är bara att öka effekten på motorn och lägga i en låg växel, så tuggar den sig uppåt. Som det är mittmotor måste cyklisten förstås också trycka på en del själv.
Låg tyngdpunkt och bra manöverförmåga gör det till rena nöjet att svepa fram på lite krokigare miljöer. Den är även hyfsat stabil i låg hastighet, vilket vissa tvåhjulingar inte är.
Utformningen av lastlådan gör att Max nog främst är för gods, inte barn. För det finns inga sittplatser eller säkerhetsbälten. Lådan är fästad med mängder av skruv, alltså inget man tar loss enkelt och ändrar. Ska man ta riktigt stora paket kan de dock läggas ovanpå lådan.
Kommer man från vanlig cykel är känslan förstås lite märklig med längden och hjulet fram. Men är man en van cyklist är det ingen utmaning och snart är eventuella frågetecken väck. Man upptäcker snabbt att Max är lika mycket nöjesmaskin som nyttig lastfarkost. Max kan mycket väl vara alternativet för den dagliga pendlingen över längre sträckor.
En fördel med att välja Crescent är att det är märke som säljs i många butiker som kan ge service, till skillnad från en del mer ”udda” märken, som kan bli mer knutna till viss återförsäljare.
Motor:
Konstruktörerna har inte snålat vid val av motorsystem. Nere mellan fötterna hittar vi kraftpaketet Shimano Steps E8000, ett mittmotorsystem för mountainbike. Här går det att klämma ut 75 Nm vridmoment.
Det finns tre effektlägen Eco, Trail och Boost. Faktum är att Eco räcker hyfsat bra för att hålla elcykelhastighet. Accelerationen förstås lite mer försiktig och i backarna får man lägga en del kraft på tramporna.
Läge Trail ger ett tydligare krafttillskott, som räcker långt när det blir motigt.
Högsta Boost behöver man egentlig bara med tung last och i riktiga himmelsbackar.
Steps E8000 är så pass dragvillig att man funderar om det inte hade räckt med ett lite mindre kraftfullt system. Liten prick i protokollet är det tydliga motorsurret, som får resonans i ramen.
Motorn segdrar bra vid start, vilket kan vara skönt när man vill starta i uppförsbacke med tung last.
Batteriet är på 504 Wh, vilket lär räcka för ganska många mil. Det tog cirka två mil innan första av fem streck för batteriladdning försvann, då vi körde mest på Trail. Batteriet är lätt att lossa (låsa upp) och bära med sig
Displayen är Shimanos mtb-display som är liten och fast monterad. På testcykeln var den inställd på att visa batteristatus, effektläge och hastighet. Det går att få fram fler värden, men kräver ändrade inställningar.
Betyg: 5
Byggkvalitet:
Cykeln känns stadigt byggd, men det var lite missljud från ramen, vid hård belastning på drivlina. Oklart vad.
Betyg: 4
Utrustning:
- Hydrauliska skivbromsar, som kändes väl dimensionerade för denna tunga lastcykel..
- Belysning fram och bak. Den måste tändas via menyer i displayen, vilket är krångligt.
- Smal hård sadel.
- Nio växlar Shimano Alivio. Tack vare endast nio växlar har cykeln en lite kraftigare kedja som bättre klara tung belastning.
- Centralt parkeringsstöd. Cykeln står stadigt, men stödet måste fällas upp försiktigt, annars far det upp med en smäll mot ramen.
- Ramlås är monterat.
Betyg: 4
Cykelkänsla:
Sittställningen är lite framåtlutad, men styret kan höjas och sänkas cirka 10 cm. Ramen är utformad så cykeln ska kunna användas av såväl korta som långa personer.
Ute på rull i trafiken känner man sig trygg på Max. I fart är den stadig och följsam, och bromsarna lämnar verkligen inget mer att önska. Tack vare utmärkt motorassistans rullar Max på riktigt bra, och enda irritationen är alla långsamma cyklister…
En detalj dock. Framhjulet har lite begränsad styrvinkel (troligen en säkerhetsdetalj), vilket gör det svårt att vända i trånga utrymmen.
Ekipaget väger cirka 42 kilo, men märkligt nog var den hyfsat lättrampad med motorn i vila – hur det nu hänger ihop?
Betyg: 5
Prisvärde:
Priset är förvånansvärt lågt för en lastcykel av denna kaliber. Liknande lastcyklar brukar kosta 40 000 kr och uppåt. Så vi undrar lite vad är haken med Max?
Betyg: 4
Utseende/design:
De stora dragen påminner om den danska Bullitten som har ett sportigt stuk. Men Crescent Max är lite annorlunda i en del detaljer. Den största skillnaden är nog att trälådan är fast monterad, till skillnad från Bullitt som har en öppen lastplattform.
Plus
- Stark motor
- Långa körsträckor
- Snabb och trygg att cykla
- Riktigt bra bromsar
Minus
- Inte anpassad för skjuts av barn
- Besvärligt tända belysningen
- Motorn surrar
Totalbetyg: 22/25
FAKTA
- Test Crescent Max
- Klass: Lastcyklar
- Pris: cirka 35 000 kr
- Vikt: 42 kilo
- Motor: Shimano Steps E8000
- Batterikapacitet: 504 Wh
- Testcykeln från: Velo&Oxygen i Nacka.