En lastcykel med stil och styrka

Björn Åslund

Björn Åslund

12 feb 2021

På dessa tyngre cyklar är det lite klent med framhjulsmotor som tidigare varit vanliga. Holländska Bakfiets har numera mittmotorsystemet Shimano Steps på den långa tvåhjulingen. Så med denna tvåhjuling håller man god fart i sega uppförsbackar, och klarar även omkörningar på smala cykelbanor. I synnerhet som man hörs med den välljudande ringklockan.

Den lämpar sig för barnfamiljen som ska klara vardagslogistiken i stadstrafik. Den stora lådan rymmer både två stora barn och ett antal mat-kassar.

Bakfiets erbjuder dessutom en hel tillbehör, som pakethållare och olika kapell/regnskydd för lådan som gör färden lite trevligare i ett bistert klimat. 

På dessa tyngre cyklar är det lite klent med framhjulsmotor som tidigare varit vanliga. Holländska Bakfiets har numera mittmotorsystemet Shimano Steps på den långa tvåhjulingen. Så med denna tvåhjuling håller man god fart i sega uppförsbackar, och klarar även omkörningar på smala cykelbanor. I synnerhet som man hörs med den välljudande ringklockan.

Den lämpar sig för barnfamiljen som ska klara vardagslogistiken i stadstrafik. Den stora lådan rymmer både två stora barn och ett antal mat-kassar.

Bakfiets erbjuder dessutom en hel tillbehör, som pakethållare och olika kapell/regnskydd för lådan som gör färden lite trevligare i ett bistert klimat. 

Bild: 2018-03/bakfiets-cargo-bike-cruiser-long-1-kopia.jpg
Stilig retrosadel från Brooks.

Utrustning

EEEE

Denna långa Bakfiets är överlag väl utrustad.

Lådan är lite längre än på andra lådcyklar. Den har två sittplatser med säkerhetsbälte, och här kan två stora barn sitta med bra benutrymme. Även en vuxen kan skjutsas i lådan. Lådor har dock en begränsning i jämförelse med öppen lastplattform, det går inte att frakta riktigt stora saker.

Bromsar är viktigt när det är tungt och går fort. Här är det trumbromsar bak och hydraulisk skivbroms fram. Trumbroms kräver lite mer kraft i bromshandtaget, men den totala bromsverkan var godkänd.

Under lådan sitter parkeringsstället som man smidigt kickar ned med foten. Här står cykeln stadigt när man lastar.

Något vi verkligen uppskattade var ringklockan. Inget fjantigt litet plingepling, utan en skön tung klang.  

Fram och bakbelysning, samt lås, är inkluderat i standardutrustningen. Belysningen tänds smidigt med en knapp på motordisplayen.

Växel- och bromssystem finns i flera olika konfigurationer, så att man välja efter önskemål och prisnivå. 

Motor

EEEEE

Shimano Steps mittmotorsystem har funnits i ett par år och den mest påtagliga uppgraderingen är en större mer informativ display. Numera ser man även batterikapacitet i procent och en stapel som visar hur hårt motorn arbetar. Cykeln vi testade var utrustad med Shimanos elektroniska växel­system, vilket fungerade alldeles utmärkt.

Steps är ett kraftfullt motorsystem, och det är ingen match att hålla god elcykelfart, alltså kring 25 km/tim. Kör man på ”high”, och har en låg växel, så klarar den även tunga uppförsbackar i förvånansvärt god fart.

Batteriet på 418 Wh är samma som standardcyklar, varför körsträckan blir lite kortare. Men 5–7 mil på en laddning är realistiskt, bedömer vi.

Byggkvalitet

EEEEE

Enligt den svenska importören Gamla Enskede­ Lådcyklar så är ram, komponenter och låda testade och ytbehandlade för att stå emot ett tufft klimat, och cykeln bör tåla en hel del förvaring utomhus.

Cykelkänsla

EEEE

Färden börjar med motorn i avstängt läge, och det känns att vi drar över 40 kilo. Men den rullar på rätt smidigt, så länge det inte lutar alltför mycket uppför.

Med eldriften på känns andra cyklister mest i vägen. Man lägger sig gärna kring 25 km/h och trivs med det, vilket förstås innebär en del omkörningar. Det härliga klonget från ringklockan gör att man hörs, och cykeln tar inte så mycket plats i sidled vid omkörningar. Den funkar bra i högt tempo, även i tät trafik.

Tydligt upprätt körställning ger överblick i trafiken. Sittande upprätt får man inte ut lika mycket benkraft i pedalerna, å andra sidan gör motorsystemet grovjobbet.

Den känns stadig i låg fart, så länge man tar det lugnt och inte svänger häftigt. Men med kraftigt styrutslag kan framhjulets vinkel bli så tvär att den bromsar hela ekipaget.

Utseende 

Bakfiets har skapat en lastcykel med sköna linjer. Nu kan man glida runt i fina kvarteren utan att dra till sig nedlåtande blickar. Snarare får man avundsjuka blickar. Den här formen kan mycket väl bli en långlivad klassiker.

Totalt: 18/20

Bild: 2018-03/bakfiets-cargo-bike-cruiser-long-7-kopia.jpg
Shimanos motorsystem visar nu även batteriladdning i procent, och aktuell växel, då cykeln har elektronisk växling.

Bakfiets Cargobike Cruiser Long Steps

Klass: Lastcykel

Webb:
www.bakfiets.nl

Pris:
Från cirka 36 000 kr

Vikt: 42 kilo

Motor: Mittmonterad Shimano Steps

Batterikapacitet: 418 Wh

Testcykeln från: Gamla Enskede Lådcyklar

Ur Allt om Elcyklar nr2 2017

Läs mer