Elcykeln logo Meny

En lastcykel för storfamiljen

Lite dyrare, men också lite bättre kvalitet än de enklaste lastcyklarna. Här färdas man hyfsat behagligt med upp till fyra barn och last, åtminstone om det inte är så backigt.

Babboe har funnits ett antal år i Sverige och etablerat sig som en populär leverantör av lastcyklar i mellanprisläge. Modellen Babboe Curve E lyfter märket ett snäpp, främst då den nu har hydrauliska skivbromsar. 

Lådan på Curve E har plats för fyra sittande barn, och är godkänd för upp till 100 kilo last plus föraren. Ytterligare ett barn kan sitta i barncykelstol. Så här har vi en lastcykel för den stora -familjens vardagstransporter. Visst går det att köra trehjulingar i en storstads mer krävande trafik, men vi tror den passar bättre i lugnare trafik där det inte är slagsmål om centimetrar. 

Motor i bakhjulet, vilket gör den mindre lämpad i tunga backar. För den som vill ha en bergsklättrare har Babboe en modell med mittmotor.

Bild: 2018-03/babboe-curve-3.jpg
Effektiva skivbromsar, ett måste på stora lådcyklar.

Utrustning

EEEE

Vi gillar att Babboen har hydrauliska skivbromsar, vilket man numera bör betrakta som en självklarhet på tyngre lastcyklar. Och som brukligt nyper denna bromstyp gott. Dessutom finns en parkeringsbroms.

Konstruktionen är så kallad lådstyrning, vilket innebär att hela lådan svänger. Detta fungerar utmärkt så länge lasten inte är tung, men med mycket last blir det tydligare att det är en stor massa som ska styras. Lådan har ett tippskydd som hindrar alltför tvär sväng av lådan, vilket annars skulle kunna välta cykeln.

Den har sju navväxlar, vilket nog är i minsta laget för en tung cykel.

Pakethållarens uppgift tycks främst vara att rymma batteriet, den saknar fästanordningar. Men den ska vara anpassad för barnsitsar.

Alla sittplatser i lådan har bälten. Babboe har underlättat påstigning för barnen, genom små klättersteg på lådans utsida. För övrigt sitter framljusen under klätter­stegen, väl skyddade men lite pilliga att komma åt. 

Lådan saknar skydd ­
i grundskicket, men Babboe har en del till­behör, som regnskydd och soltak. 

Motor

EEEE

Motor från GWA i Taiwan är inbyggd i bakhjulet, vilket vi anser inte är optimalt för tunga backar. Visst kunde vi klara rätt branta backar på högsta effekt, men det krävdes kraft på tramporna. I backig miljö är mittmotor att föredra, och Babboe har faktiskt en sådan modell.

Motorstyrningen har trampsensor, det räcker alltså att rotera tramporna för att motorn ska driva. Effektstyrningen har många lägen, dels kan man välja mellan nivåerna ”power”, ”normal” och ”eco”, dels kan effekten inom varje nivå ställas på åtta olika lägen. Troligen kör man mest på högre effektlägen för att kunna hålla ett bra tempo. Men redan på de lägsta lägena känner man att trampandet går lättare än med motorn i viloläge.

Batteri är på 374 Wh från Samsung. Med tanke på cykelns pris kan man inte förvänta sig ett större batteri. 

Displayen är fast monterad, och visar batteriladdning i procent, effektlägen, körsträcka och hastighet. Reglerknapparna är lite små för vinterhandskar, vilket är synd för man vill nog gärna växla effektlägen ibland.

Gåassistans i 4 km/h finns, vilket behövs med tanke på tyngden.

Byggkvalitet

EEEE

Babboe ger fem års garanti. Prislappen lite större än de enklaste lådcyklarna, och cykeln har också lite mer finess i detaljarbetet. Den är riktigt tung, över 60 kilo, vilket är en viss garanti för stadig ram och låda.

Cykelkänsla

EEE

Babboen rullar hyggligt utan motor, men så fort det blir motlut och med last i lådan, så känns eldriften mer än angelägen. Den är ett måste, om man inte tar färden som ett träningspass.

Med eldriften så får vi upp farten, och cykeln känns hyfsat stadig. Men när vi kommer till svängandet vill vi ta det lite lugnt. Den stora lådan som ska vinklas i kurvor inbjuder inte till svängfester. 

Utseende 

Formerna är en blinkning till den holländska cykelkulturen, där man tar det ganska lugnt. Runda former som ger ett mjukare intryck. Ganska upprätt sittställning och ramen i en mjuk båge, som signalerar avslappnad cykling. Vi noterar att batteriet är diskret och motorn likaså. Knappt så cykelns yttre av­slöjar elassisten.

Total: 15/20

Bild: 2018-03/babboe-curve-7.jpg
Säkerhetsbälten på alla platser. Dock inga nackskydd för dem

Babboe Curve E

Klass: Lastcykel

Webb: www.lastcykel.se

Pris:
Cirka 26 000 kr monterad

Vikt: 50 kilo

Motor: Bakhjuls­motor GWA

Batterikapacitet: 374 Wh

Testcykeln från: Babboe Sverige

Ur Allt om Elcyklar nr2 2017

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-02-12

Relaterade artiklar