En hybrid för den kräsne

Björn Åslund

Björn Åslund

13 feb 2021

Ett bra motorsystem, fina komponenter och en stabil konstruktion karaktäriserar denna Scotts E-Sub Sport 20. En bra elcykel, kort och gott. Men prislappen är aningen hög, bedömer vi.

Den är främst tänkt för elcyklister som tar cyklandet på allvar, och är beredda att betala lite mer. Hela cykeln och dess utrustning utstrålar premiumkänsla. 

Bra skivbromsar, Shimanos beprövade växelsystem Deore, mittmotor från Bosch, och kraftiga däck från Schwalbe, visar att Scott inte snålat på utrustningen. Priset blir förstås därefter.

Ramen är av hybridtyp, med framåtlutande sittställning. Det här är inte en cykel när reviret bara är de närmsta kvarteren. Nu handlar det om att kunna sträcka ut färden mil efter mil. Och gärna då i backig miljö och med en del last. För Bosch Performance är ett motorsystem, som ger en hel del kraft i bakhjulet. Scotts E-Sub Sport 20 finns även med lågt insteg, så kallad dammode

Utrustning:

EEEE

Shimano Deore växelsystem med tio utanpåliggande växlar. De högsta växlarna hade dock väldigt låg kadens (trampfrekvens), vilket begränsar nyttan av dem.

Hydrauliska skivbromsar Shimano BR-M315.

Breda fälgar och kraftiga däck av typen Schwalbe Energizer Plus. Har lågt rullmotstånd, enligt däcktester, vilken bekräftas under provcyklingen.

Belysning fram och bak. Sadeln är ganska styv, passar för längre turer. Ordentligt kedjeskydd, som skonar byxbenen.

Två flaskställ kan monteras i ramen.

Dämpad framgaffel.

Ramlåset Abus Pro Tectic 4960 är inte godkänt av Stöldskyddsföreningen.

Motor

EEEE

Testcykeln var ett förserieexemplar, och motorsystemet Bosch Performance var inte ordentligt inställt, varför vi inte kunde bedöma det i kombination med denna cykel.

Men tidigare tester av Performance har visat att det är ett kraftfullt motorsystem. Bosch uppger vridmoment till 63 Nm, vilket räcker långt. I kombination med många växlar så kan riktigt branta backar besegras.

Det har fyra assistans-
nivåer. På lägsta ”eco” och med 500 Wh batteri och lättrullade däck, bör man komma minst tio mil. Vår tidigare erfarenhet av Performance är att det ger en naturlig känsla i trampandet.

Batteriet är inbyggt i ramen och skyddat med lås. Lite mer pilligt att demontera, men man lär sig snabbt hur det fungerar.

Displayen Purion är liten men räcker ganska långt, med information om hastighet, assistansnivå, körsträcka och batteriladdning. Den går dock inte att plocka loss, vilket är önskvärt om man vill göra cykeln mindre lockande för tjuvar. 

Byggkvalitet

EEEEE

Scott E-Sub Sport 20 känns väldigt välbyggd. Alla vitala delar är ordentligt dimensionerade. Pakethållaren ser inte mycket ut för världen, men kändes stadigt förankrad. Stänkskärmar av plåt bör hålla för omild behandling. 

Cykelkänsla

EEEE

Scott E-Sub Sport 20 känns väldigt stabil och trygg, det är ju väl tilltagna komponenter och ram. De hydrauliska skivbromsarna gör förstås att man har bra kontroll över bromsandet. Breda däck bidrar till gott väggrepp på asfalt. Men för snö och is behövs ett grövre mönster.

Ganska kort slaglängd på framhjulsdämpning, men de fångade ojämnheterna ganska tydligt.

Cykel är rätt så tung, när motorn är avstängd. Men när man väl fått upp farten rullar den ändå påtagligt lätt. Däck och drivlina ger minimalt motstånd.

Hur cykeln uppför sig med motorn i full fart fick vi inte kläm på då motorn var felinställd. Men vi har ingen anledning att vara misstänksamma, då cykeln känns riktigt stabil och har bra komponenter. 

Prisvärde

EE

Bankkontot ska dräneras på över 30 000 kr. Visserligen en välrustad elcykel, men det finns billigare med liknande utrustning och prestanda.

Utseende/
design

Tidigare var det utanpåliggande batteri på denna modellserie, numera diskret inbyggt i det nedre ramröret. Vi gillar det framåtriktade formspråket på E-Sub Sport 20, det ger en kraftfulla drag. Den gråa kulören ger viss elegans, vilket bidrar till den premiumkänsla som cykeln totalt sett har.

Plus

+ Kraftig konstruktion och väl balanserad

+ Smidiga kontroller intill handtagen.

+ Bra motorsystem.

+ Kraftiga däck och skön dämpning.

Minus

– Motordisplay går inte att plocka bort.

– Utväxlingen, minsta dreven hade kunnat vara större.

Bild: 2018-06/scott-e-sub-sport-20-bild-5.jpg
Tio växlar Shimano Deore växelsystem, men de högsta växlarna har så stor utväxling att nyttan av dem är liten.


Bild: 2018-06/scott-e-sub-sport-20-bild-9.jpg
Displayen kan inte plockas bort. Synd, då det ger cykeln mindre stöldbegärlig.


Bild: 2018-06/scott-e-sub-sport-20-bild-8.jpg
Sadeln är ganska styv, passar för långturer.

Fakta– Test Scott E-Sub Sport 20

Klass: Exklusiv
www.scott-sports.com

Pris cirka: 30 995kr
(23 246 kr med premie)

Vikt: 25,75 kilo 

Motor:
Mittmotor Bosch
Performance

Batterikapacitet:
500 Wh

Testcykeln från:
Scott Sverige, Uppsala

Ur Allt om Elcyklar nr1 2018

Läs mer