En hoj för de värsta vägarna
Björn Åslund
13 feb 2021
Winora Yakun Urban är en kraftigt byggd cykel som bör palla för ganska mycket. Den har Yamahas starkaste motor och ovanligt många växlar, vilket ger rejält med ork. Breda däck och skivbromsar sätter snabbt stopp.
Säg att du tänker dig en elcykel för en ganska tuff vardag. Det är långa färder på skumpiga vägar, det är backigt, och du vill kunna dra en cykelvagn. Dessutom är du tungviktare som cyklist. Visserligen pekar modellnamnet Winora Yakun Urban mot stadens gator, men den är aningen overkill att glida runt på slät asfalt.
Vi tror snarare att detta välbyggda kraftpaket mest lämpar sig utanför stans gränser. Och varför inte på vintern för att forcera snö, det finns plats för ordentliga dubbade däck under de breda skärmarna?
Yakun har en påtagligt kraftig ram, grova däck ram och är ordentligt dämpad. Något som sticker ut är drivlinan. Totalt hela 20 växlar, som dessutom drivs av ett riktigt kraftpaket, Yamahas mittmotor PW-X, gör att man kan få ordentligt med tryck i bakhjulet. Ingen backe känns för brant för Yakun.
Utrustning
EEE
Frontlyse från Lupine med ordentligt tryck.
Bakljuset är en minimal lysdiod, men med riktigt starkt ljus.
Luftdämpad framgaffel med ställbar hårdhet av dämpningen, som också går att låsa helt.
Dämpad sadelstolpe.
Minimalistisk pakethållare för cykelväskor.
Fästpunkt för cykelvagn vid bakaxeln.
Hydrauliska skivbromsar Magura 180 mm
Lås saknas. Litet kedjeskydd.
Motor
EEEEE
Yakun Urban är försedd med Yamaha PW-X mittmotor, som är Yamahas starkaste och utvecklad för mountainbike. I Yamaha PW-X känns verkligen kraften, den reagerar visserligen lite försiktigt men någon sekund efter att man pressat pedalerna kommer en riktig tryckare rakt ut i bakhjulet när man väljer de högre effektlägena.
Det är något märkligt med vridmoment. Yamaha uppger 80 Nm, vilket också andra motortillverkare uppger, men dessa känns ganska bleka i jämförelse med PW-X. Dessutom ger PW-X ordentligt med kraft även vid högre kadens (trampfrekvens), i jämförelse med tidigare Yamaha mittmotorer vars kraft planar ut redan vid ganska måttlig kadens (kring 90).
Tio växlar i bakhjulet (Shimano Deore XT) och möjlighet att välja mellan en stor och en liten klinga fram är ovanligt mycket för en elcykel. Den praktiska vinsten är främst att kunna växla ned ordentligt vid riktigt tunga uppdrag.
Ett batteri på 500 Wh bör ge körsträckor på tio mil eller mer, åtminstone på lägsta effektläge.
Byggkvalitet
EEEEE
Mycket talar för att Yakun tål rejält med stryk, och ändå kan rulla vidare. Den ska klara totalt 150 kilo, vilket betyder upp till 125 kilo cyklist. Säljaren pekar på några detaljer som bör bidra till till stryktålighet; den har genomgående hjulaxlar och skärmar av stål.
Cykelkänsla
EEEEE
Yakun ser lite tung ut, men är i själva verket lättare än många andra elcyklar. Och tyngdpunkten är ganska låg tack var placering av batteri och motor. Lägg till det en styv ram, hydrauliska skivbromsar och ovanligt breda däck, så får man en cykel med riktigt pålitliga och trygga vägegenskaper. Den inbjuder till både sväng- och bromsfest. Dyker det upp hinder, går det blixtsnabbt att bromsa in eller väja.
Dessutom ordentligt dämpning, både i sadelstolpe och gaffeln, gör att färden blir bekväm även om vägbanan passerat bäst före.
Prisvärde
EEE
Prislappen är över 30 000 kr, men man får en riktig trevlig elcykel, även om vi gärna hade sett lite mer utrustning.
Utseende/design
En hoj som utstrålar styrka och stabilitet, och det stämmer väl överens med verkligheten. Aningen udda ramkonstruktion med neddraget bakre ramrör. Men totalen är ju rätt tuff. Förutom kulören som ju inte är den gladaste…
Fotnot: Winora Yakun finns i flera varianter.
Plus
Riktigt stark motor och många växlar.
Mycket bra bromsar.
Väl dämpad framgaffel.
Minus
Pakethållaren lite väl minimal.
Totalt: 21/25
Fakta– Winora Yakun Urban
Klass: Exklusiv
Pris: cirka 33 900 kr
Vikt: 22,9 kilo
Motor: Mittmotor Yamaha PW-X
Batterikapacitet: 500 Wh
Testcykeln från: Rideaway.se
Ur Allt om Elcyklar nr1 2018