Annons:

En härlig och lätt elcykel från Trek

Björn Åslund

Björn Åslund

22 jun 2023

Det är inte uppenbart att Trek FX+ 2 är en elcykel. Elassistansen är både osynlig och ljudlös. Den kan trampas bra utan assistans, men det går även att få rejält med elhjälp när det behövs, vilket bidrar till hög njutningsfaktor.

Trek startade i USA 1976 och har sedan dess vuxit sig stora och har numera även Electra och Bontrager under sina vingar. De anses tillverka cyklar med hög kvalitet och har representanter i mer än 90 länder.

Trek FX+ 2 är en elektrifiering av deras mest populära hybridcykel. Motorn sitter i bakre hjulnavet och det hördes inte en minsta viskning från motorn oavsett assistansnivå eller belastning.

Det unika med FX+ 2 är att batteriet är relativt litet och sitter fast monterat inuti ramröret och att det inte finns någon display utan bara en kontroller. Cykeln rullade mycket lätt så det fungerar bra att cykla utan assistans. 

Med assistansen påslagen driver motorn så fort pedalerna börjar snurrar (rotationssensor) men inte med så hög kraft och då det blir kraft på pedalerna så känner den av det (momentsensor) och skjuter till ytterligare kraft från motorn. Det ger en mycket bra cykelkänsla och ganska snabbt nås ca 30 km/h. Motorn stänger av på absoluta maximala 27,5 km/h enligt telefonens GPS. Övergången då assistansen upphör märks knappt troligen för att cykeln är så lättrampad.

Då det är relativt smala däck (40 mm) och den rullar snabbt så blir det även lite stötigt på ojämna cykelbanor. Den finns i olika ramtyper, både med högt och lågt insteg.

Drivsystem:

Motorn tillverkas i Taiwan av Hyena som startade för 10 år sedan och verkar vara kvalitetsmedvetna. Den är placerad i bakre navet och använder sig både av rörelsesensor och momentsensor för att styra kraften vilket ger en mycket bra cykelkänsla. 

Kontrollern på styret visar hur mycket kapacitet det finns kvar på batteriet och det går att välja tre olika assistansnivåer eller ingen assistans. Det var krångligt att starta promenadassistansen. Väl igång så fungerar promenadassistansen bra. 

Batteriet på 250 Wh ger en körsträcka på cirka 40 km och det finns ett extra batteri på ytterligare 250 Wh som komplement för cirka 5 000 kr. De nio utvändiga växlarna fungerar klockrent och med en hjulnavsmotor blir det mindre slitage på drivlinan. Med elassistans driver den i 27,5 km/h (maximalt tillåtet) och vanliga uppförsbackar klarar den galant men blir det riktigt brant så är mittmotorer starkare. 

Batteriet går inte att ta bort och laddning sker direkt på cykeln vilket kan bli ett problem främst vintertid då laddning bör ske över 0º C. Det finns ingen display och kontrollen sitter fast monterad. En minimalistisk lösning.

Betyg: 3

Byggkvalitet:

Lackering och svetsar ser bra ut. Skärmar är något veka och skramlar något. Främre bromsok var inte tillräckligt fastskruvat. Bra placering av lampan fram. Cykeln är lätt och har ändå hög tillåten maxlast.

Betyg: 3

Minimalistisk kontroller.

Utrustning:

  • Lås saknas och den har ingen dämpargaffel. 
  • 9 utvändiga växlar, Shimano Altus. 
  • Däck Bontrager H2 Comp 40 mm breda, 40-622, med punkteringsskydd. 
  • 160 mm hydrauliska skivbromsar Promax.
  • Framlampa Herrmans MR4, 120 lumen. 

Betyg: 3

Cykelkänsla:

Ramen är styv och cykeln är lättrampad med mycket bra reglering av assistansen. I branta nerförsbackar och högre hastigheter är den stabil. Vid hårdare bromsning skorrade (oljud) frambromsen något. Sadeln kändes bekväm och sittställningen var bra optimerad. Cykeln finns i fyra storlekar så det är lätt att få en passande storlek. Den trivs bäst på släta asfaltvägar och fungerar ypperligt även utan assistans och motorn var ljudlös.

Betyg: 4

Prisvärde:

Mot bakgrund till det lilla batteriet och att det inte går att ta loss vid laddning så dras prisvärdet ner. Även att det var oljud från bromsarna drar ner värdet.

Betyg: 3

Utseende/design:

Det finns två olika ramtyper, tre olika färger. Den smäckra ramen (det syns inte att det är en elcykel) gillar jag verkligen.

Totalbetyg: 16/25

Faktaruta:

  • Trek FX+ 2 Stagger
  • Klass: Mellanklass 
  • Webb: FX+ 2 Stagger | Trek Bikes (SE)
  • Cirkapris: 28 000 kr
  • Batterikapacitet: 250 Wh
  • Motorsystem: Hyena hydrive motor i baknavet, 40 Nm,
  • Testcykel från: Trek Bicycle Store i Göteborg
  • Testcyklist: Per Wickman

Läs mer