Elcykeln logo Meny

En härlig elcykel för snabb pendling

TEST/ Canyon Commuter:ON är på många sätt en helt underbar elcykel, inte minst är den väldigt lättdriven och har en härlig cykelkänsla. Men vi hittar några detaljer som kunde fungera bättre.

Canyon Commuter:ON kan beskrivas som en hybrid. Namnet Commuter:ON pekar ju mot pendling. Vi tänker då på arbetspendling med ganska lite packning. Pakethållaren är av minimalistisk typ, utan klaff. Paket kan hållas med spännremmar. Det går att hänga på sidoväskor, som eller så nyttjar man har snabblåsningssystemet QL 3.1 vilket innebär att Ortleibs väskor passar.

Canyons cyklar hittar man inte i cykelhandeln. Cyklarna beställs på webben och sänd direkt till kund i en stor kartong från tillverkningen i Tyskland. Som kund åtar man sig då ett det visst monteringsarbete.

Canyon har ju en profil av hög kvalitet, och vill förstås inte ha massa returer och irriterade kunder. Så vi förväntar oss att det hela ska gå smidigt, och att resultatet ska bli perfekt. Framhjulet ska monteras, sadel på plats, trampor ska skruvas dit, och ytterligare några moment. Manualen är enkel och tydlig, och efter en dryg timme står vi med en färdig elcykel, så när som på batteriet som måste laddas. 

Det medföljer en mindre verktygssats, som bland annat innehåller en momentnyckel som gör att man kan dra åt skruvar enligt det moment som anges.

Monteringen gick bra. Ingenting gick på tok. Och cykeln verkar fungera precis som den var tänkt.

I den händelse det blir krångel med en Canyon så har företaget knutit till sig ett antal cykelverkstäder i Sverige. Dessa ska man kunna nå via kundtjänsten.

Fazuas drivenhet med batteri integrerat kan lossas från cykel.

Motor:

Motorsystemet Fazua Ride 50 Evation-drift, är av en ovanlig konstruktion. Här har ingenjörerna lyckats pressa in en mittmotor och batteri på 250 Wh till ett drivpaket på 3,5 kilo som tar plats i det nedre ramröret. Det speciella är att hela drivpaket ska kunna lossas från cykeln med några handgrepp. Drivpaketet är så pass hanterligt att man tar det i ryggsäck eller väska.

För att ladda batteriet måste drivpaket lossas. Det visar sig vara ganska bökigt, då knappen som ska lossa drivenheten är riktigt trög. Jag får ta i mycket mer än vad som är rimligt. Efter ett antal användningar går dock knappen lite lättare, men lite väl tungt.

Motorsystemet saknar traditionell display på styret. Men på det nedre ramröret finns en enkel manöverdisplay. Här växlar man effektläge med touchknappar och det finns fem lysdioder som informerar om laddning samt effektläge (med olika färger). Den valda placeringen av displayen, gör det dock lite knepigt att se och växla effektläge, det tar uppmärksamhet som man hellre vill ha till trafiken. 

Cykeln är ju påtagligt lättdriven så det räcker för det mesta att välja lägsta effekt. Motorn tuggar på tillräckligt, men accelerationen är lite måttlig. Man får tydligt mer kraft ur motorn på de två högre lägena. Motorn är påtagligt tyst och upp i fart drunknar ljudet i vindbruset. Men när man upphör att trampa hörs är ett störande klonk från motorn, som inte känns helt okej. Det känns också lite grann i pedalerna. 

Räckvidd då? En långtur, hela turen på lägsta effekt, på landsväg i blåsigt väder pekar på en räckvidd på 8-9 mil, vilket får betecknas som godkänt med tanke på att batteriet är på endast 250 Wh. 

Om drivpaketet tas bort för att använda Commuter:ON som vanlig cykel så vill man täcka hålet vid cykling, och det finns ett särskilt skydd att köpa.

Betyg: 3

Byggkvalitet:

Överlag verkar cykeln vara ett riktigt kvalitetsbygge. Den känns otroligt stabil och styv. 

Betyg: 5

Pakethållaren kräver spännremmar eller väskor.

Utrustning: 

  • Lyse fram och bak med riktig sting.
  • Skivbromsar som tar gott.
  • Fästhål för vattenflaska
  • 12 utanpåliggande växlar Shimano Deore XT.
  • Sadeln är ganska hård.
  • Inget stöd och inget lås.

Betyg: 4

Cykelkänsla:

Om man tar den för vad den är, en elcykel byggd för snabba turer på fin asfalt, är den perfekt. Räknar du med att hamna på skumpiga vägar – där blir gropar och stenar plågsamt tydliga, så leta vidare.

På fina vägar är den underbar att cykla, både med eller utan eldrift. Sittställningen är ganska tydlig framåtlutad, vilket bidrar till lågt luftmotstånd och en kroppsposition som bidrar till att du kan ge bra tryck mot pedalerna. Till det ska läggas en styv ram, att den rullar påtagligt lätt och den låga vikten. Upp till 25 km/tim tar man elhjälp, men det är alls inga större utmaning att pressa upp cykeln i högre hastigheter. Det en alldeles utmärkt cykel med motorn i vila. 

Ganska smalt styre, men det är rent från krafs, så man kan placera händerna centralt om man vill minska luftmotstånd. Man märker också att cykeln är kvick i vändningar, man svänger och byter riktning på små ytor.

Många elcyklar är otympliga bestar. Commuter:ON är påfallande lätt med sina dryga 17 kilo och riktig behändig att bära, i synnerhet med damram. Man bara greppar övre ramrör och lyfter. Utan motorenhet lättar den ytterligare 3,5 kilo.

Den har hela tolv växlar, vi tycker det hade räckt med färre växlar. De lägsta är väldigt låga, passar mer för en mtb som ska klättra i berg. Lite märkligt på en cykel byggd för snabb färd på asfalt, men å andra sidan inget som stör direkt.

Betyg: 5

Rent och snyggt vid styret. Ingen härva med kablar.

Prisvärde: 

Prislappen drar iväg uppåt, men man får en välbyggd elcykel med bra prestanda, som dessutom inte tynger vågen alltför mycket. Då kostar det,

Betyg: 3 

Utseende/design: 

Fina linjer, den är ren i sin minimalistiska form. Den kompakta drivenheten maskerar det faktum att detta är kompetent elcykel. Och ingen kabelhärva kring styret och styrhuvud som har en väldigt elegant form.

Plus

  • Låg vikt
  • Lätt att bära
  • Fin cykelkänsla
  • Lättdriven, även utan motor

Minus

  • Bökigt lossa drivenheten för laddning
  • Vi saknar verkligen ett stöd (men det går att eftermontera)

Totalbetyg: 20/25

FAKTA

  • Canyon Commuter:ON
  • Klass:  Exklusivt 30 000 – 40 000
  • Pris 37 399 kr
  • Vikt: 17,6 kilo
  • Motor: Fazua Ride 50 Evation
  • Batterikapacitet: 252 Wh
  • Testcykeln från: Canyon
Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-05-13

Relaterade artiklar