En Gazelle för vintercyklisten

TEST / Gazelle Chamonix C7 är rejält byggd elcykel som har några detaljer som gör en lämplig även för vintercykling. Lågt insteg, en stark mittmotor och fjäderdämpad sadel är plusfaktorer. Men varför är det så svårt att plocka loss batteriet?

Gazelle är ett märke som är relativt nytt på den svenska marknaden. Men i hemlandet Nederländerna är man stora. Gazelle siktar mot kunder som är villiga att lägga en ordentlig summa på en elcykel, och som i gengäld får en genomtänkt konstruktion med bra komponenter. Vad gäller Chamonix C7 stämmer detta på de flesta punkter, men vi sätter en plump i protokollet för batteriet placering.

Döper man en elcykel efter en av alpernas mest kända skidorter, anar man att konstruktörerna tänkte på vintercykling. Testcykeln har inkapslat kedjeskydd, vilket gör stor nytta på saltade och grusade vintervägar, om man vill hålla drivlinan i gott skick. Chamonix C7 finns också att beställa med remdrift (till ett lite högre pris), som är ett lämpligt alternativ för den flitiga vintercyklisten. Dessutom har cykeln en lite längre framskärm, vilket minskar sprutet mot motorn. Och så inkapslad navväxel vilket är mer skyddad för väta och smuts.

Det alp-inspirerande namnet antyder en elcykel som klarar höjdskillnader. Chanonix C7 Shimanos motorsystem Steps 6100 med 60 Nm i vridmoment. Och det är ett motorsystem som inte bangar för riktigt tuffa backar, om man lägger i de högre effektlägena. 

I grunden är det en välbyggd elcykel med öppen ram och lågt insteg, främst tänkt för cykling i stan och på vägar av hygglig standard. Med tanke på att det ändå är en elcykel i ett prisläge över genomsnittet, tror vi den blivande ägaren är en flitig cyklist som använder cykel dagligen. Kanske boende i villa eller radhus i någon förort med pendling till stan. Troligen inte boende i lägenhet, och en sådan trevlig dyrgrip lämnar man inte i ett gemensamt cykelrum.

[caption id="attachment_2643" align="alignnone" width="595"] Inkapslad kedja gör den lämplig för vintercykling. Dock är det lite pilligt att ta loss denna typ av kedjeskydd.[/caption]

Motor:

Mittmotorn Shimano Steps E6100 är svårt att hitta svagheter hos. Genom åren har Shimano utvecklat sin medelstarka motor ordentligt, den har blivit energisnålare och äntligen riktigt tyst. Stark har den alltid varit, på högst High drar den dig upp för riktiga backar, där många cyklister tvingas kliva av.

På lägsta Eco är den följsamt mjuk och du får allt pressa pedalerna lite för att nå kring 25/tim. På mellanläget Normal är den betydligt piggare. 

Chamonix C7 har navväxel som dock stjäl lite energi, dock inget man märker när eldriften är igång, men vi misstänker att körsträckorna på fullt batteri kapas en del. Tidigare erfarenheter av Steps 6100 med 500 Wh batteri pekar på en körsträcka på runt 15 mil på läge Eco (under goda förhållanden), och det räcker för de flesta elcyklister. På High halveras möjliga körsträckan.

Displayen mitt på styret, går normalt att lossa, men kan skruvas fast. Displayen visar en mängd värden om färden och motorn. 

Batteriet i nedre ramröret är inte helt enkelt att ta ut. Det är väldigt tajt mellan ramröret och framhjulets stänkskärm, så det krävs lite lirkande och vickande för att få ut batteriet. Kanske bättre att låta det sitta och ladda på plats. Det var betydligt enklare att sätta tillbaka det.

Betyg: 4

 

Byggkvalitet:

Gazelle siktar helt klart på att leverera kvalitet, och det verkar rakt igenom vara en välbyggd cykel som tål en hel del strapatser.

Betyg: 4

 

Utrustning: 

  • 7 interna växlar Shimano Inter7
  • Pakethållare med remmar.
  • Hydrauliska skivbromsar.
  • Ramlås monterat.
  • Centralt tänt front- och bakljus.

Betyg: 4

 

Cykelkänsla:

Det här känns ju riktigt trevligt, tänker undertecknad efter en stunds tramp i stan på Chamonix C7, med motorn i huvudsak på lägsta Eco. Oftast räcker Eco, för de högre effektlägena gör motorn ganska rivig. 

Det kan dock vara svårt att knuffa cykeln över cirka 26 km/tim, där motorn stängs av. Den blir påtaglig mer tungtrampad när motorn lägger av, vilket sannolikt beror på växelsystemet.

Annars är växeln i bakhjulet trevlig, växling sker riktigt mjukt, om man lättar lite på tramptrycket i växlingsögonblicket. Utväxlingen är så pass vettig att man har användning för alla sju växlarna. 

Som det är en cykel med öppen ram och lågt insteg, så sitter man upprätt. Styrstammen kan inte höjas, men det finns en snabbkoppling som ändå gör att styret vinklas om lite på höjden. Sadeln känns vettig, och den har en fjädrad sadelstolpe som faktisk fångade en del skak.

Öppen damram associeras med fotbroms. Men icke. Här är det hydrauliska skivbromsar, och lika bra är väl det, för de är överlägsna (när man väl lärt sig hantera).

Betyg: 4

[caption id="attachment_2644" align="alignnone" width="704"] Sadelstopen har fjäderdämpning, som fungerar riktigt bra.[/caption]

Prisvärde:

En prislapp över genomsnittet för elcyklar, men det är också komponenter över det genomsnittliga, som Shimano Steps mittmotor 6100. Då får man också betala lite mer

Betyg: 3

Utseende/design:

Jag cyklade om ett gäng tonåringar. En av tjejerna utbrister: ”Vilken snygg elcykel”. Visst hade hon rätt. I synnerhet den glänsande blå färgen drar ögonen till sig.

Plus

  • Stark mittmotor
  • Dämpad sadel
  • Bra växel
  • Hydrauliska skivbromsar

Minus

  • Batteriet meckigt att lossa
  • Tungdriven över 25 km/tim

Totalbetyg: 19/25

  Test Gazelle Chamonix C7 HMS

Klass: Exklusivt 30 000 – 40 000

Pris cirka 34 000 kr

Vikt: 25,2 kilo

Motor: Mittmotor Shimano Steps 6100

Batterikapacitet: 504 Wh

Testcykeln från: Bjöörns cykel, Nyköping

Testcyklist: Björn Åslund.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2022-04-28

Relaterat innehåll