En dansk för cykelvardagen i stan

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Ögat har svårt att motstå en röd cykel. Just denna Winther Superb 2 drar till sig blickarna. Men det är också är en allsidig brukscykel med mittmotor till ett något lägre pris än konkurrenterna.

Danska cykeltillverkaren Winther har en rad elmodeller under namnet Superbe. Den finns även med framhjulsmotor (lägre pris), med herram, med fjäderdämpad sadel, utan korg, eller med lastplattform framtill.

Det går även att välja storlek på batteri, allt efter behov och betaljningsvilja. Standardbatteriet 317 Wh ska ge 30-50 km körsträcka, 374 Wh ska ge 40-80 km och största 561 Wh 60-130 km, enligt Winther.

Vi skulle säga att den testade Superb 2 är en ganska typisk stadscykel med damram med låginsteg, som passar bra för exempelvis för jobbpendling. Helst på asfalt och andra släta underlag, då ramen är odämpad. Gärna i backar, då den har mittmotor som drar via växlarna i bakhjulet. Motorkraften kan alltså få ändrad utväxling, vilket kan nyttjas i tunga backar.

Ganska upprätt körställning vilket gör att det kanske inte är en cykel för öppna landskap där det blåser mycket (motvind). Men körställningen kan skiftas rätt flexibelt till lite lägre, genom att höja och vinkla styret.

Fotbroms på bakhjulet vilket uppskattas av svenska cyklister. Framhjulet bromsas med skivbroms, vilket numera är standard även på denna typ av cyklar.

 Batteristorleken avgör sträckan, och vi skulle faktisk rekommendera ett större batteri än standardbatteriet på 317 Wh. Med mer kapacitet behöver det inte laddas så ofta vilket ökar livslängden.

Bild: 2020-03/winther-superb-2-bild-2.jpg
Promovec motorn drar bra, men motorstyrningen är inte lika finstämd som de andra mittmotorer.

Motor:

Den är utrustad med Promovecs mittmotor, som vi testkör för första gången. Vilket vridmoment den har går inte att hitta uppgifter om, men den känns lite starkare än Bosch instegsmodell Active Line.

Winthers ingenjörer har haft utmaningen att kombinera mittmotor med fotbroms, vilket inte är helt lätt. När man bromsar med bakåttramp känns först ett visst motstånd, innan man pedalerna når bromsläget. Bakåttrampet är också längre än normalt. Samtidigt hörs ibland ett visst klonkande från drivlinan. I övrigt är funktionen normal.

Den har fem effektlägen, och läge 1 och 2 räcker bra på plan mark. Cykeln uppför sig då lugnt och man når ganska lätt elcykelfart om man dessutom lägger kraft på pedalerna (som man alltid måste göra med mittmotor). Högst effektläge visar sig ge ordentligt tryck, som är bra i tyngre uppförsbackar.

Motorstyrningen är inte lika finstämd som de marknadsledarnas system. Ibland är det svårt att ge exakt ett sånt pedaltryck, som motsvarar den reaktion man vill ha från motorn. Motorn har lite tendens att vilja dra iväg lite mer än jag vill. Det är dock inte fråga om några vilda rusningar.

Motorns manöverpanel på styret visar batteriladdning och effektläge med lysdioder, den har även gåassistans lätt åtkomlig. Manöverpanelen ser väl skyddad ut mot bistert och blött klimat.

Batteri i pakethållare har ett lås som även kan stänga av elsystemet. En tjuv får alltså svårt att starta cykeln utan nyckel. Batteriet satt dock rätt trögt, men en smörjning bör lösa det problemet.

Betyg: 3

Byggkvalitet:

Vi får anta att Winther bygger för skandinaviska förhållanden. Av allt att döma blir Winther en långlivad arbetshäst, om den får lite normalt service och omsorg.

Betyg: 4

Bild: 2020-03/winther-superb-2-bild-3.jpg
Bra pakethållare med vinkel i fronten och AVS-fästen för snabbkoppling av väskor och korgar.

Utrustning:

Shimano Nexus med 7 växlar. 

Fotbroms på bakhjulet och hydraulisk skivbroms fram.

Baklyset alltid är igång när elen är påslaget. Framlyse tänds från motordisplayen. 

Ganska bred och fast sadel för bekväm cykling.

Pakethållare med böj i fronten som hindrar lasten att glida. Har fästen för AVS-systemet.

Täckande kedjeskydd.

Ramlås är monterat.

Framkorgen av gles modell, småsaker kan ramla ur.

Betyg: 4

Bild: 2020-03/winther-superb-2-bild-4.jpg
Display av enklare slag, som visar batteristatus och effektläge. Här tänder man även framljuset.

Cykelkänsla:

Testet att trampa med avstängd motor får godkänt, vi har definitivt trampat tyngre elcyklar med motorn i vila.

På de lägre effektlägena är Winther Superbe ganska snäll. Cykeln saknar hastighetsmätare, så vi får gissa fart. Det känns inte som att elen driver över 25 km/tim.

I övrigt en elcykel som ger ett stadigt och lugnt intryck. Du bestämmer färden och riktningen, och cykeln lyder dina order.

Fotbromsen har en lite ovanlig känsla och måste trampas mer bakåt än på många andra cyklar. Det bör man lära sig snabbt. I övrigt är bromsarna fullt tillräckliga med skivbroms på framhjulet.

En trevligt finess är att framhjulet kan låsas i läge rakt fram, vilket gör att cykeln står riktigt stadigt på parkeringsstöd. Känns tryggt när man ska lasta tungt.

Betyg: 3

Prisvärde

Prislappen är några tusenlappar mindre än liknande elcyklar med mittmotor, men då är också batteriet lite mindre. Så vi får väl anta att priset är rimligt.

Betyg: 3

Utseende/design:

Väljer man den röda färgen på Winther Superbe så har man definitivt en cykel som syns. I övrigt skiljer den sig inte mycket från andra klassiska damcyklar med korg.

Totalbetyg: 17/25

Plus

+ Baklyse alltid aktiv

+ Motorn hyfsat stark

+ Bra pakethållare

+ Låsning av framhjulet gör att cykeln står stabilt parkerad

Minus

– Fotbroms med lite udda känsla

– Litet batteri (men större finns)

Test Winther Superbe 2

Klass: Premium 20 000 – 30 000 kr

Pris: cirka 23 000 kr

Vikt: 25 kilo

Motor: Mittmotor Promovec

Batterikapacitet: 317 (eller 374 eller 561 Wh)

Testcykeln från: Jacks cykel, Nyköping

Läs mer