En cykel för snö, vägsalt och minusgrader

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Batteri och finesser för att klara snö och kyla. MBK ­AX-ION 3.3 är råstyrka från Danmark men i lägre fart. 

Danska MBK är ett cykelmärke som börjat etablera sig i Sverige. Denna modell AX-ION 3.3 har förutsättningar att passa i vårt land. Den bör klara riktigt långa körsträckor och har en del detaljer som gör att den bra även passar bra för vintercykling.

Motorn, en mittmotor från Yamaha,- ska ha det högsta vridmomentet bland 250-wattsmotorer. Den har råstyrka i tunga backar, dock med lite begränsad hastighet. Cykelns batteri är ett av de större i klassen, vilket ger marginaler som kan behövas under vintern då alla batterier tappar kapacitet.

Lågt insteg är att föredra när man är vinterklädd. Den har dessutom inbyggda växlar i baknavet samt ordentligt inkapslad kedja vilket gör dessa utsatta delar mindre utsatta för grus och vägsalt. Även motorreglaget ser ovanligt robust ut. 

    Byggkvalitet

Betyg: 5

En cykel i denna prisklass ska inte ha några kom­promisser i valet av komponenter. Det var inget i konstruktionen som andas lågpris. Utan vi tror att cykeln ska hålla för åtskilliga års bruk, självklart ska den dock inte lämnas ute i evigheter i regn och rusk.

    Utrustning

Betyg: 4

Denna cykel har sju växlar (Shimano), av typ inbygg­da i baknavet, något färre växlar än på cyklar med utanpåliggande växlar.

Cykeln har rull­bromsar (inbyggda i naven) både på både fram- och bakhjul. Båda bromsarna manövreras med hand-­
tag på styret. Inte riktigt samma bett som skivbromsar. Man får klämma till rätt hårt för ordentlig bromsverkan. Men inbyggda bromsar är mindre utsatta för regn och väta, vilket gör dem pålitliga.

Belysningen tänds smidigt från motorns styr­panel, och det är ledlampor fram och bak av den typ som återfinns på många cyklar i dag.

Pakethållaren är kanske inte den stadigaste vi sett, och vi noterar frånvaro av öglor för att spänna fast cykelväskor.

Plus för att kedjan är innesluten i ett heltäckande kedjeskydd. Det minimerar slitaget på kedjan, dock till priset att det är mer meckigt när man ska ta av däck och andra åtgärder. Cykeln är utrustad med dämpad framgaffel.

Ramlåset är godkänt av Stöldskyddsföreningen.

    Cykelkänsla

Betyg: 4

MBK AX-ION är hyfsat lättcyklad även med motorn i viloläge. Motorn verkar inte bromsa, men cykelns konstruktion, en öppen ram med lågt insteg och tungt batteri i pakethållaren, gör att den inte känns så rapp. Vi provade även en herrcykel med samma motorsystem och batteri i ramen, och den kändes mer responsiv när man tryckte på. Annars kändes cykeln ganska stabil i sitt upp­förande. 

Körställningen är upp­rätt, som på klassiska damcyklar, men det går att vinkla ned styret lite om så önskas. 

Sadeln med fjädrad dämpning är smalare än de traditionella damsadlarna, vilket nog är att föredra på längre turer.

Det stora batteriet antyder att cykeln ska fungera för längre turer. Men om det verkligen räcker till 150 km med fullt batteri, som cykeldatorn uppger, känner vi oss lite tveksamma till. Men vem vet … Detta är dock klart en cykel för den som vill pendla långt till jobbet året runt.

    Motor

Betyg: 4

Mittmotor Yamaha 250 watt. 

Displayen är stor och tydlig, och visar mycket. Här kan cyklisten se hastighet, distans, återstående körsträcka, batteriladd­ning, temperatur ute och de tre effektlägena. Motorreglaget på styret ser ut att tåla både regn och snö, då knapparna är helt inkapslade.

Yamaha-motorn är momentstyrd; ju hårdare tramp desto mer effekt. 

Vi har dock prövat andra mittmotorer som reagerar mer lyhört, åtminstone var det så när vi satte den på prövning i brant backe. Det visar sig att man inte behöver trampa särskilt hårt för att motorn ska ge rejäl effekt. Vridmomentet är 80 Nm, vilket är mer än vad andra 250-wattsmotorer erbju­der. På högsta effekten och låg växel tog vi rejäla backar med liten ansträngning, även om inte farten var så hög. Motorn tycks ha någon slags varvtalsbegränsning så det var svårt att nå  över cirka 17 km/tim i denna backe, även om man trampar hårt för att hjälpa till. Den farten i uppförsbacken bibehålls även om man lägger mindre kraft på trampandet. Så visst finns det råstyrka. 

På högre växlar och mer plan mark var det förstås inga problem att nå upp till 25 km/h utan ansträngning, till och med något över. Så systemet passar den som vill cykla med mycket el-assist utan ansträngning.

Yamahas mittmotor känns lite enklare än andra liknande, vilket syns också på cykelns prislapp som är lite lägre an andra cyklar med mittmotor. Stort batteri på 500 Wh och enligt systemet ska det räcka till 150 km på Eco-läget.

    Utseende 

Tillverkaren beskriver den som en cykel av klassiskt snitt. Här håller vi inte riktigt med. Formen är lite nättare och sportigare än vanliga cyklar med lågt insteg. Testcykeln var svart, men den finns även med vit ram, vilket känns fräschare – eftersom det ger kontrast mellan de svarta komponenterna och den vita ­ramen. 

Totalt: 17/20

Fakata – MBK AX-ION 3.3

Klass: Premium

Webb: www.mbk-cykler.dk

Cirkapris:
23 900 kr

Vikt: 23 kilo

Motor: Mitt­monterad Yamaha

Batterikapacitet: 500 Wh

Testcykeln från: Elcykelvaruhuset i Stockholm

Ur Allt om Elcyklar nr3 2016

Läs mer