En billigare premiumhoj

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

En följeslagare till jobbpendlaren som cyklar jämt – dämpning saknas – och ständigt på många kortare turer.

Här har vi så danska Promovecs premium-cykel inom segmentet hybrid-cyklar. Prislappen är lite lägre än andra premiumcyklar, och det beror av allt att döma på ett enklare motorsystem som styrs av en rotationssensor. För ovanlighetens skull sitter motorn i baknavet.

I övrigt så är den utrustad med kvalitetskomponenter, vilket bör göra den till långlivad följeslagare -för den som vill cykla ofta och mycket, och ersätta bilen för jobbpendling. Riktiga långturer känns tveksamt, då batteriet inte är det största i klassen.

Vi tror att denna Promovec trivs bäst på asfalterade cykelbanor och andra jämna underlag, då den inte är utrustad med fjädring eller dämpning. En stadig pakethållare klarar en rejäl packning. 

    Byggkvalitet

Betyg: 5

Överlag bedömer vi detta som en kvalitetscykel. Det är svårt att hitta några direkt svaga punkter i konstruktionen, förutom det skramlande batteriet. Stadig aluminiumram, kraftig pakethållare och rejäla stänkskärmar.

    Utrustning

Betyg: 3

Nio utanpåliggande växlar av typen Shimano Deore. I vår personliga smak var dock utväxlingen inte optimal, de högsta växlarna hade väldigt hög utväxling som bara kan nyttjas i stark medvind.

De hydrauliska s kivbromsarna från Shimano kändes betryggande med tydlig bromsverkan.

En smart finess är baklyset som alltid är på, vilket ger bra synlighet. Framlyset slås på med en knapp på handtaget på styret.

Vi noterar att cykeln är förberedd för montering av flaskhållare. Ovanligt på elcyklar.

Framgaffeln är av ofjädrad stel typ, vilket antyder att cykeln främst är tänkt för asfalt och stan. Vi ser att här finns en j usterbar styrstam, som kan vinklas, så det bör vara lätt att hitta en önskad körställning.

Godkänt ramlås är monterat.

    Cykelkänsla

Betyg: 4

Denna Promovec erbjuder framåtlutad kör­ställning som bruk­ligt på hybrider. Det är alltså en cykel tänkt för den vill trampa på ordentligt. Med motorn i viloläge upplever vi ingen bromsande effekt,­ och det var ingen match att få upp den i 30 km/h på plan mark. Härlig cykelkänsla, man får ut benkraften i pedalerna, och får ordentlig skjuts på trampandet. Den kan alltså fungera som motionscykel utan motor de dagar man vill svettas lite extra.

Men när elmotorn driver kändes det tyngre att driva den över 25 km/tim. Kanske var det psykologiskt? 

Vi upplever att cykeln känns trygg ute på gatan. Den känns stadig, den styr tryggt dit man vill. Och bromsarna nyper ordentligt i de fall man behöver stanna kvickt.

    Motor

Betyg: 3

Bakhjulsmotor Promo­vec Multigear (två inbyggda växlar). 

Motorn integrerad i baknavet är än så länge ovanligt. Främsta fördelen jämfört med framhjulsmotor är nog minimerad risk för att spinna loss på halt underlag.

Motorn har två in­byggda växlar, vilka tyd­ligen jobbar diskret, för det var svårt att känna några växlingar. Motorn driver på upp till 24,5 km/h, enligt displayen. Displayen är verkligen minimalistisk, nästan i minsta laget om man inte har skarp syn. Den visar batterikapacitet, fart och vägsträcka, samt de fyra effekt­lägena man kan välja mellan. Knapparna som styr systemet sitter bekvämt på styrets vänstra handtag och är lätta att manövrera. Dessutom finns ett gashandtag som ger tillgång till gåhjälp och extra gas under korta stunder.

Motorstyrningen är av typen rotations­sensor, vilket gör att man kan slötrampa och låta motorn ensam sköta framdrivningen. Rotationssensor är ju en enklare motorstyr­ning, i jämförelse med kadens/momentsensor. Den kräver lite mer uppmärksamhet eftersom cykeln, åtminstone vid högsta effektläget, kan sticka iväg lite oväntat. Då får man kompensera med bromsarna.

Batteri på 374 Wh är ganska litet på en premium­cykel. Dess­utom skramlade det vid guppig vägbana. 

    Utseende 

Formen och linjerna är ganska typiska hybrid, inte en cykel som sticker ut i mängden kanske. Promovec har fått in batteriet i paket­hållaren, utan att det blev någon obalans för ögat. Motorn i bakhjulet är verkligen minimal. Döljer man batteriet, med mycket packning, så syns det inte att det är en elcykel.

Totalt: 15/20

Fakta – Promovec Air Gent

Klass: Premium

Webb: www.promovec.dk

Cirkapris: 20 900 kr

Vikt: Cirka 25 kilo

Motor: Bakhjuls­motor Promovec

Batterikapacitet: 374 Wh

Testcykeln från: Jacks Cykel, Nyköping

Ur Allt om Elcyklar nr3 2016

Läs mer