En allround elcykel för hela året

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Trek UM1+ är en klassisk damcykel med navväxlar och fotbroms, men med mittmotor som ännu är rätt sällsynt inom denna kategori. 

UM1+ finns också med herram. Vill man kunna ta mer last finns UM2 med dubbla pakethållare. Inom UM-serien andra modeller med remdrift och starkare motor.

Trek UM1+ passar den svenska marknaden med fotbroms, och gärna då för vintercykling heltäckande kedjeskydd och navväxlar. Den kan passa som första elcykeln i en familj där alla vill kunna använda den.

Vi tror att UM1+ är en okej allround-cykel, för den som verkligen vill cykla mycket och året runt. Flera detaljer gör den passande även för cykling, i slask och vinterväglag, bland annat breda däck och inkapslad drivlina.

Avsaknad av dämpning gör att vi tycker den i första hand hör hemma i stan. Körställningen är tydligt upprätt, och styrets form gör det i princip omöjligt att cykla framåtlutad. Så UM1+ är ingen cykel för långa dagliga distanser i öppna landskap där motvinden kan få fritt spelrum. 

Just motorn är väl lite av en svag punkt på UM1+. Inte så att Bosch Active Line är en dålig motor, tvärtom Bosch har gott rykte. Men den aktuella motorn är helt enkelt lite klen med 40 Nm i vridmoment. Inga rivstarter direkt. Den fungerar utmärkt så länge höjdskillnaderna är små, men ska du dra tungt och i backar så bör andra motoralternativ övervägas.

Motor:

Bosch Active Line basmodellen i Bosch sortiment av mittmotorer. 

Den har måttliga 40 Nm i vridmoment, och det märks i vissa lägen. Vid cykling på plan mark tänker man inte så mycket på det, även på lägsta läget Eco. Då känns cykeln pigg och man pilar snabbt upp i elcykelfart. På högsta assistansnivån Turbon så är det mer tryck. Men kommer man till ett ordentligt motlut, blir det uppenbart att 40 Nm inte är så mycket. Den tappar fart, även om man hänger på pedalerna.

Men vill man ha ett motorsystem som är förutsägbart och pålitligt, så är Bosch Active Line ett alldeles utmärkt val.

Energisnål är den, särskilt på Eco. Vid optimala förhållanden med 400 Wh batteri sår tror vi att körsträckor på långt över 10 mil är fullt möjliga.

Bosch Active Line utmärker sig också genom låg ljudnivå, knappt hörbar. Vi noterar även att utfasning av motorkraften, kring 26 km/tim, sker mjukt. Även momentstyrningen, som känner av hur hårt cyklisten trampar, är väl avstämd.

På styret finns displayen den minsta displayen Bosch Purion. Här läser vi av hastighet och laddning, aktiverar gåassistans och belysning.

Betyg: EEE

Byggkvalitet: Nog är detta en cykel som överlag tycks vara av kvalitet och med kvalitetskomponenter. Några små detaljer hade kunnat vara ännu bättre. Vi noterar att bussningarna där kablar går in ramen, inte sluter tätt, här kan det komma in vatten. Kabeln till framlyset stack ut och skulle nog gå av om något fastnade.

Betyg: EEEE

Utrustning: 

Utrustningen håller god nivå. Skivbroms fram och fotbroms bak. Tillsammans med breda däck (Schwalbe Big Apple 50 mm) blir det kort stoppsträcka. Ramen är odämpad men det kan kompenseras med lägre däcktryck.

Fram och bakljus som tänds från motordisplayen. 

Helkapslat kedjeskydd är håller smuts och salt borta från kedjan. Konstruktionen ser ut att vara ganska enkel att öppna, åtminstone för att kunna plocka av bakdäcket. Sju växlar Shimano Nexus i baknavet räcker ganska långt.

Skärmar av plåt och beröm för att Trek valt en framskärm som går ovanligt långt ned, vilket minimerar sprut av salt och grus mot motorn.

Många cyklar med damram är försedda med korg, men icke på denna. Ramlås ingår. Selle Royal Nuvola känns som stadig och bra sadel.

Betyg: EEEEE

Cykelkänsla:

Trek UM1+ är väl inte den häftigaste elcykeln vi äntrar. Här har vi snarare än lugn och trygg  cykel. Hela konstruktionen känns stabil och tappar man herraväldet så beror det nog mest på cyklisten. Motorsystemet karaktär bidrar också till en ganska lugn färd. 

Breda däck ger associationer till tungtrampat, men så är inte fallet med motorn i viloläge. Nog känns de 23 kilona under accelerationen, men den rullar ganska bra i jämn fart.

Bosch-motorn spinner på diskret, men du är inte första när rött slår om till grönt. Kanske inte en cykel för mycket stopp och start i stan, utan mer för att glida fram längre sträckor i ganska jämn hastighet.

Betyg: EEEE

Prisvärde: 

Betyg: En välbyggd elcykel med Bosch mittmotor blir knappast billigare än så här, och kanske inte heller dyrare. Prislappen är rimlig.

Betyg: EEE

Utseende/design:

Inte är det en cykel man skaffar för den innovativa designen. En aura av praktisk och pålitlig brukscykel som tryggt ska föra dig från punkt A till B. Och det är väl så denna cykel är tänkt

Plus

+ Cykeln känns trygg och stadig

+ Drivlinan skyddad mot smuts

+ Bra motorsystem

Minus

– Lite svag, men annars bra motor

Bild: 2019-10/trek-um1-dam-bild-2.jpg
Inte för smal, inte så bred. Sadeln är en bra kompromiss.


Bild: 2019-10/trek-um1-dam-bild-3.jpg
Kedjan är ordentligt skyddad med heltäckande kedjeskydd.


Bild: 2019-10/trek-um1-dam-bild-4.jpg
Skivbroms, men bara på framhjulet

Fakta– Trek UM1+ dam

Klass: Premium 20 000 – 30 000 kr

Pris cirka 22000-26000 kr (beroende på batteristorlek)

Vikt: 23 kilo

Motor: Bosch Active Line

Batterikapacitet: 300, 400 eller 500 Wh

Testcykeln från: Bjöörns cykel, Nyköping

Allt om Elcyklar 2/2019