Elväxlad och stark hybrid

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

En hybrid för den som cyklar ofta och långt. Och vill ha det bekvämt med elväxlar och stark mittmotor.

Smakar det så kostar det. Orsaken till att denna cykel hamnar i prisklassen ”exklusiv” är nog främst Shimanos elväxelsystem Alfine Di2. Annars skiljer den sig inte så mycket från andra bättre cyklar med mittmotor och manuella växlar, med prislapp i storleksordningen 25 000 kr.

Manuella mekaniska växlar kan slarvigt hanterade ge en hel del slitage på växlar, kedja och bakkrans. Alfine Di2 går att växla antingen manuellt eller automatiskt. Manuell växling med det elektroniska systemet går klockrent och snyggt. Man får exakt in önskad växel utan missljud. Automatisk växling visar sig fungera bra, åtminstone så länge man inte trampar hårt. Så automatväxling passar kanske bäst för glidarcyklisten.

I övrigt så är det en väl balanserad hybridcykel, med lätt framåtlutad körställning. Den kan vara ett utmärkt val för den som dagligen vill cykla långt på landsväg eller i stan, utan att behöva oroa sig över batteriets kapacitet och laddning. Shimano Steps mittmotor är det rejält tryck i, och systemet reagerar lyhört på hur hårt man trampar. Skivbromsar som nyper riktigt bra. Dessa egenskaper gör den till ett gott val om du vill forcera långa branta backar utan ansträngning. 

    Byggkvalitet

Betyg: 5

Kraftig ram i aluminium. Framgaffel i stål. Skärmar i metall.

Känns som en robust konstruktion, som bör hålla för många års drift, säkert också för ganska omild behandling.

    Utrustning

Betyg: 5

Shimanos elväxelsystem Alfine Di2 med åtta växlar. Hydrauliska skivbromsar Shimanos T445, som tar riktigt bra. Mycket kraftig led-belysning fram och även bak.Det monterade ramlåset Abus Shield 5650 är godkänt av Stöldskyddsföreningen. Dämpad framgaffel. Pakethållare med klaff. Bra kedjeskydd. Smal sadel som passar för långa färder.

Den finns även i modell med lågt insteg och tre olika ramstorlekar.

    Cykelkänsla

Betyg: 4

Det här är en cykel som det går undan med, oavsett om motorn är igång eller avstängd. Den rul­lar fint och lätt, så det är en utmärkt motionscykel om man enbart vill trampa. Med motorn på är det bra acceleration och backtagningsförmåga. Med stadig ram och utmärkta bromsar känns den riktigt trygg ute i trafiken. 

Shimanos elväxelsystem Alfine Di2. Vi noterar att det är stor spännvidd på de åtta växlarna, de lägsta är riktigt låga, och de höga riktigt höga. Så det är inte svårt att hitta en passande växel, i synnerhet i kombination med en stark mittmotor. På de låga växlarna ger motorn riktig mycket kraft i bakhjulet.

Läget med automatisk växling är visserligen bekvämt, men ibland växlar det lite omotiverat. Detta kan ändras i inställningar, och man kan dessutom även växla manuellt i automatiskt läge. Framför allt var det bra att manuellt kunna tvinga in en lägre växel. 

Vi trivdes dock bäst med manuell växling. Full kontroll, och dessutom mjuk och skön växling. 

    Motor

Betyg: 5

Shimano Steps mittmotor. Steps-systemet har momentsensor som reglerar motorkraften beroende på hur hårt man trampar. Det reagerar lyhört och det känns som vanlig cykling, fast mycket lättare.

Steps har tre effektlägen: ”eco”, ”normal” och ”high”. Motorn känns pigg redan på eco, och drar riktigt bra på high. Även branta backar klaras med god fart, förstås också med en del trampande. I marknadsföringen anges en räckvidd på 125 km med fullt batteri på eco-läget, och det känns realistiskt åtminstone sommartid.

Numera har Steps en större display, som bland annat visar batteri­laddning i procent, motorns effekt­nivå med en stapel, och aktuell växel.

Manöverknapparna är tydliga och distinkta, och fungerar även med vinterhandskar.

Rammonterat batteri, som är lätt att ta loss. Numera kan dock batte­riet laddas på plats i cykeln.

    Utseende 

Visst har den kraftfulla linjer, denna hybridcykel. Men den skiljer sig inte så mycket från andra hybrider, förutom dekorfärg som piffar upp anrättningen. Kanske är det lika bra att inte sticka ut för mycket, med denna prislapp. Fast nog är den tillräckligt lockande för att tjuvar ska ana. Så bra lås rekommenderas.

Totalt: 19/20

Fakta – Merida eSpresso Steps 800 EQ Sport

Klass: Premium

Cirkapris: 32 000 kr

Vikt: 23,5 kilo

Motor: Shimano Steps mittmotor

Batterikapacitet: 418 Wh

Testcykeln från: Haga Cykel, Nyköping

Läs mer