Elton rullar lätt – även utan el
Björn Åslund
13 feb 2021
En elcykel för dig som ibland vill trampa utan el, för motionens skull? Absolut, Elton väger ganska lite och är påtagligt lättrampad med elmotorn i vila.
Med aktiv elassistans tror vi den passar för långpendlare som vill ha mittmotor för cykelkänslans skull, och som gillar hybrid med framåtlutat körställning. Men vi undviker kullersten och annat som skakar.
I övrigt håller Elton en bra nivå på utrustning, med tio utanpåliggande växlar, hydrauliska skivbromsar, automatisk belysning och pakethållare för klick in-systemet AVS, som gör att systemets väskor och korgar snabbt och säkert kan fästas.
Crescent har fått till ett semiintegrerat batteri i ramen, som gör det mindre uppenbart att här kommer en elcykel. En annan detalj av diskretion är LCD-displayen som är integrerad med styret och styrstammen. Helt osynlig så länge elassisten är avstängd. Snyggt på cykeln, men inte så informativ som andra motordisplayer.
Finns även med lågt insteg, med modellnamnet Eloise.
Utrustning:
EEEE
Tio utanpåliggande växlar Shimano Deore som är ett beprövat system.
Hydrauliska skivbromsar, Shimano 365, som greppar gott.
Pakethållare, inte den kraftigaste, med AVS för snabb montering av väskor och korgar.
Kedjeskydd av tallriksmodell, skyddar inte byxorna helt.
Lyse fram och bak som tänds automatisk med ljussensor.
Smal hård sportsadel, som brukligt på hybrider.
Ramlåset är godkänt av Stöldskyddsföreningen, som kan låsas med kabel mot fasta föremål.
Motor
EEEE
Crescent har sitt mittmotorsystem E-Going, som man anpassar för sina olika cykelmodeller. På Elton är det väldigt lite assistans på läge 1, knappt märkbart. Men på de högre effektlägena ger den ett ordentligt drag. Crescent uppger högsta vridmoment till 80 Nm. Så man håller 25 km/h utan ansträngning, även i backar. Framåtlutad sittställning minskar vindmotståndet och dessutom rullar den lätt, så vi räknar med körsträckor på minst tio mil med fullt batteri.
Momentstyrningen, som känner hur hårt cyklisten trampar, fungerar väl och motorkraften kommer naturligt. En del mittmotorer är ganska surriga. E-Going hörs, men det är ganska diskret. Motordisplayen är av en ovanlig typ, inbyggd i styret och styrstammen. Först när man startar systemet blir den synlig, som vita siffror och symboler mot svar bakgrund. Riktigt snyggt, men den ger lite mindre information i jämförelse med E-Goings vanliga display. Vi saknar återstående beräknad körsträcka.Knappsystem lite svårjobbat med handskar på.
Byggkvalitet:
EEEE
Cykeln är utrustade med kvalitetskomponenter, vilka bör hålla. Skärmar av plast sparar vikt, men är lite skörare än plåt. Men vi hittade några detaljer på cykeln, som var av förseriemodell. Kablar till baklyset borde varit bättre skyddade.
Cykelkänsla:
EEEE
Elton är en pigg rackare. Den sticker iväg förvånansvärt lätt när jag trampar med motorn i viloläget. Utanpåliggande växlar bidrar till att motståndet från drivlinan är minimalt. Och piggare blir Elton med eldrift., den accelererar raskt upp i elcykelfart kring 25 km/h.
Cykeln är reaktionssnabb, när det handlar om att svänga och väja. Lite obalanserad, man släpper inte gärna styret.
Ramen är odämpad, så knaggliga underlag känns tydligt. Så Elton är nog mest för asfalt, även om cykel kan locka till långturer där man ibland hamnar på grusvägar.
Prisvärde:
EEE
Mittmotor på en välrustad elcykel, från ett känt cykelmärke. Då får man räkna med denna prisnivå.
Utseende
Konstruktionen ser smäcker och lätt ut, vilket speglar Eltons sportiga egenskaper. Inte direkt uppenbart att det är en elcykel, ingen stor batteriklump på ramröret här inte, istället är det dolt inne i ramröret. På det hela taget en snygg hybrid.
Plus
+ Kraftig och välbyggd konstruktion.
+ Goda lastmöjligheter tack vare AVS-systemet.
Minus
– Hade suttit fint med dämpad framgaffel
Fakta– Crescent Elton
Klass: Premium
www.crescent.se
Pris:
cirka 25 000 kr
(18 750 kr efter premie)
Vikt: 22,1 kilo
Motor:
Mittmotor E-Going
Batterikapacitet: 396 Wh, 36 volt/11 Ah.
Testcykeln från: Cycleurope
Ur Allt om Elcyklar nr1 2018