Elmer orkar tung last. Men räcker drivlinan?

Björn Åslund

Björn Åslund

15 jun 2023

TEST/ Elmer breddar Crescents familj av elcyklar. Cykeln är kraftigt byggd, och ska klara riktigt mycket last. Genomtänkt och innovativ, men vi har ändå önskemål om förbättringar.

Elmer är Crescents flaggskeppsmodell i det nya sortiment av elcyklar som introduceras 2023. Den tar sikte på cyklister som vill ha en rejäl brukshoj för vardagen, som tar ordentligt med last, är bekväm att hantera, samt har ett modernt och pålitligt mittmotorsystem.

Inte riktigt som en longtail, men nästan genom den stora avlånga pakethållaren bak, som rymmer både en barnsits samt en väska eller korg. Dessa har AVS snabbkoppling som fungerar smidigt. Dessutom klarar den sidoväskor. Elmer är också godkänd för totalt 180 kilo.

Ett centralt parkeringsstöd (kallat dubbelstöd), gör att cykeln står stadigt vid lastning. Frontpakethållare som är monterad i ramen, som ger en betydligt stadigare cykel, jämfört med korgar monterade mot framgaffeln.

Lågt insteg med unisexram gör att cykeln passar för nästan alla. Cykeln finns i tre olika ramstorlekar.

Tillverkaren Cycleurope har satt dit Shimano Nexus femväxlade interna växelnav avsett för elcykel. Men utväxlingen gjorde att vi i praktiken bara utnyttjade de tre lägre växlarna, vilket inte räcker.

Kedjedrift far illa på hårt saltade vintervägar. Det är i och för sig ingen större kostnad att byta kedja. Remdrift, som är tåligare, hade varit toppen för en sån här cykel som kan ersätta bilen, men det hade tryckt upp priset.


Shimano Steps 6110 är ett bra motorsystem, men vi hade gärna sett en starkare motor på Elmer.

Drivsystem:

Mittmotorn Shimano Steps 6110 är i sig ett bra val av Cycleurope. Men kanske inte just på denna cykel, trots 60 Nm i vridmoment. För trots att cykeln kördes olastad under testet, så kändes det lite i underkant. Lägsta Eco räckte bara i medvind. Mellanläge Normal satte lite fart på cykeln, men det gick ganska tungt. Först på High var den någorlunda rapp. Med mycket last och rejäla uppförsbackar så är nog Steps 6110 i underkant. Särskilt med tanke på utväxlingen…

Elmer har Shimanos femväxlade nav för elcyklar. Bra så, för det bör hålla för påfrestningarna. Men utväxlingen var inte i vår smak, vi använde bara de tre lägsta växlarna i elcykelfart, upp till 25 km/tim. På trean var kadensen (tramprotationen) cirka 69, vilket inte är speciellt högt. Så i praktiken endast tre växlar, vilket är alldeles för lite för en så tung cykel. Dock går det att byta till större drev i baknavet, vilket skulle lösa detta (om man nu inte föredrar låg kadens).

Batteriet på 417 Wh är inbyggt ramen, men hyfsat lätt att låsa upp och lossa. Batteriet är inte från Shimano, tillverkaren är Phylion. Med tanke på batteriets prislapp är det sannolikt av god kvalitet. Det var varmt ute vid testet, vilket ger långa körsträckor. En uppskattning pekar på cirka 9-10 mil per laddning på Normal.

Displayen är centralt monterad på styret, ger dig all information du behöver som hastighet, batterinivå och assistansläge. Manöverpaneln till vänster är enkel och tydlig.

Betyg: 3

Byggkvalitet:

Cykeln är riktigt kraftigt byggd, på alla sätt. Grova däck och dito fälgar. Nog ska den hålla för de 180 kilo den är godkänd för.

Betyg: 5

Utrustning: 

  • Shimano Nexus 5 växlar
  • Fotbroms bak och skivbroms 180 mm fram 
  • Dämpad framgaffel 32 mm
  • Herrmans framljus MR4 LED 100-120 lumen 
  • Baktill en Spectra LED med bromsljus
  • Ramlås godkänt av SSF
  • Dubbelstöd

Betyg: 5


 Frontpakethållare för korgar är monterad i ramen, vilket bidrar till stabilitet.

Cykelkänsla:

29,5 kilo och 60 mm breda däck ger en lite annorlunda känsla i styret – det är inte upplagt för vilda svängfester. Men Elmer är inte avsedd för sådant, som rejäl brukshoj är stabilitet och trygg cykling prioritet, vilket känns tydligt. Vi testade den utan last, men vill ändå notera att tung last med barnstol och annat på pakethållarna, ger en ganska hög tyngdpunkt. Dubbelstöd, som gör att cykeln lastas i upprätt stadigt läge, borde fler cyklar än Elmer utrustas med.

I framgaffeln sitter en 32 mm dämpare, vilken främst gjorde nytta när man kör över tydliga kanter. Skakiga vägbanor känns trots allt en del.

Sittställningen är ganska upprätt, så att man har fokus framåt i trafiken. Men långa färder mot vinden känns inte optimalt.

Betyg: 4

Prisvärde:

Närmare 40 000 kr för en elcykel kan låta mycket. Men Elmer fixar vardagstransporterna under milen, så den kan slå bilen. Då är prislappen högst rimlig.

Betyg: 3

Utseende/design:

Inte en cykel man skaffar för att utstråla sportiga vibbar, det är ju uppenbart en brukscykel. Ramen med kantiga vinklar andas lite retro, typ 80-tal. Fast det är en alldeles modern konstruktion.

Plus

  • Tar ordentligt med last
  • Bra motorsystem (om än lite klent för just denna cykel)
  • Dubbelstöd
  • Kraftig konstruktion

Minus

  • Starkare motor vore fint
  • Utväxlingen väl låg (kan ändras)
  • Den är tung

Totalbetyg: 20/25

Test Crescent Elmer 20S 5-vxl

Prisklass: Premium 30 000 – 40 000

Pris cirka 39 900 kr

Vikt: 29,5 kilo

Motor: Shimano Steps 6110

Batterikapacitet: 417 Wh

Testcykeln från: Cycleurope, butik Velo&Oxygen i Nacka.

Testcyklist: Björn Åslund