Elma ger ABS-broms för en mindre prislapp

Björn Åslund

Björn Åslund

5 maj 2022

TEST / Crescent Elma är i princip den storsäljande elcykeln Elina, men med tillägget ABS-broms i framhjulet. Den ska bidra till säkerhet genom att förhindra låsning av hjulet. Vi har bromsat oss igenom en testrunda….

Elina är alltså Crescent mest sålda modell. Den har navmotor i framhjulet, damram med lågt insteg, cykelkorg, pakethållare och till en prislapp på drygt 20 000 kr. Vilket överensstämmer med den typ av elcykel som lockar flest köpare.

Med tillägg för ett antal tusenlappar för ABS-bromsen förvandlas Elina alltså till Elma. ABS-broms har tidigare bara funnits på en betydligt dyrare Crescent med mittmotor. Nu vill tillverkaren Cycleurope få ut ABS-broms till större kundgrupper med budskapet om ökad säkerhet.

Elma är tillräckligt utrustad för de flesta cyklister, åtminstone för vardagens resor, om inte sträckorna är alltför långa. Den är stadigt byggd och du kan få med dig en hel del last. Korgen fram är bara början, här finns plats för sidhängda cykelväskor på pakethållaren. Dessutom finns snabbfäste med AVS-systemet för väskor och korgar.

Elma är även utrustad med Koppla Light som är Crescents skyddssystem för batterier. Batteri och cykel är elektroniskt ihopkopplade, vilket innebär att batteriet inte fungerar på andra cyklar. Din Elma kan inte heller startas med ett annat batteri. När tjuvar förstår detta, så minskar nog stöldrisken (om batteriet inte är på plats).

Pakethållare med snabbkoppling och upphöjt front som mothåll för lasten.

Motorsystem 

Elma har en framhjulsmotor på 250 Watt. På motorn sitter loggan Egoing, men den kommer egentligen från kinesiska Bafang, dock med anpassningar av Crescent. 

Motorn har fem effektlägen som också har hastighetsbegränsning. Det går även att att välja mellan olika tre körstilar, en inställning som måste göras på verkstad. Testcykeln var satt i standardläget.

 På läge 1 får du elassistans upp till 12 km/tim, på 2 upp till 15 km/tim och så vidare. Man måste välja läge 5 för att nå 25 km/tim. Det går alltså inte att köra fort de lägsta effektlägena för att snåla på batteriet, men det är ju bra att kunna begränsa farten om man vill köra säkert.

Om man startar på 5 och trampar på så far cykeln iväg riktigt bra, och på 5 orkar den en hel del motvind i god fart och backar. 

Vi kände man helst väljer läge 5, för att kunna hålla ordentligt tempo. Men det för med sig att körningen är stundtals lite ryckig, när man tillfälligt slutar trampa och börjar trampa igen. Händer detta i låg fart när man svänger i ett trångt utrymme, kan det vara lite obehagligt med känslan av att cykeln sticker iväg.

Displayen är föredömligt tydlig.

Man kan förstås ändra till de lägsta effektlägena i svåra situationer, men det är inte optimalt att ofta behöva ändra effektläge beroende på situation. Vi hade hellre sett max 25 km/tim på alla effektlägen, men med låg effekt på de lägsta.

Manöverpanelen till vänster styret har ganska små knappar, men de funkar med handskar. Färgdisplayen mitt på styret är stor och tydlig, och visar effektläge, hastigheter, distans, med mera. 

Batteriet på Elma på 418 Wh och ganska litet till sitt yttre, vilket underlättar om man vill slänga ned det i en väska. 418 Wh bör ge bortåt 5-6 mil per laddning på högsta effekt 5, vilket ska räcka för vardagscyklisters dagsbehov. Med tomt batteri är det inte lika roligt, Elma är då tydligt tung att trampa.

För att starta elsystemet måste man först aktivera batteriet, sedan pressa en knapp på manöverpanelen. En knapp för mycket i vår smak.

På Elma finns alltså cykelteknologin Koppla light, som är uppkopplad via Bluetooth till din smarta telefon. Förutom batteriskyddet får man tillgång till batteristatus, körstilsväljare, försäkringsinformation, samt viss statistik i appen.

Betyg: 3

Byggkvalitet:

Det är svårt att hitta några tveksamheter i Elmas byggkvalitet. Vi tror att Crescent satsat på att bygga en elcykel som håller i många år, om man är någorlunda varsam som ägare.

Betyg: 4

Utrustning:

  • ABS skivbroms på framhjulet och fotbroms på bakhjulet.
  • 7 växlar i baknavet Shimano Nexus.
  • Sadeln är ganska fast. 
  • Ramlås AXA Solid som kan vajerlåsas
  • Korg med en textil insats.
  • Pakethållare med AVS med snabbkoppling för väskor.

Styrlås.

Betyg: 4

Cykelkänsla:

Cykeln i sig är alldeles utmärkt. Tack vare lågt insteg grenslar man den säkert och enkelt. Man sitter bra och hela konstruktionen känns stadig, säker och du har bra kontroll över färden. 

Så var detta med ABS i framhjulet. Vem vill inte ha en säker inbromsning, och slippa risk för låst framhjul som kan innebär framåtvolt? Så vi testade den ordentligt. 

Den låsningsfria bromsen kommer främst till nytta på grusat underlag, enligt vår bedömning.

Det visar sig att ABS:en främst aktiveras på ett grusat underlag vid hård inbromsning. Vi testade i en del i lösgrus på asfalt och is. När ABS träder in sker det i pulser. Den släpper snabbt och bromsar kort igen i en serie tills cykeln står still. Denna ryckiga bromsverkan kan vara rätt överraskande, så den bör man testa under kontrollerade former för att vara beredd.

Sedan bromsade vi hårt med frambromsen på ren asfalt flera gånger. Något oklart hur mycket ABS:en trädde in här, för vi noterade inte någon pulsbromsning. Vi bromsade så hårt att bakhjulet lättade lite från marken. Här kunde nog ABS:en ha trätt in tidigare, kan man tycka. Samtidigt kan vi konstatera att om man använder både handbromsen och fotbromsen, så var den totala bromsverkan riktigt bra med kort stoppsträcka.

Är detta då ABS värd cirka 7000 kr? Ja, har man i panik vurpat med låst framhjul eller känner sig osäker att hantera bromsen. Nej, man kan också lära sig att bromsa framhjulet kontrollerat.

På 2022 års Crescent finns numera ett styrlås. Man vrider låset och styret med framhjul låses, vilket gör att cykeln står stadigt när man lastar den.

Betyg: 4

Prisvärde

En välbyggd elcykel med navmotor brukar kosta kring 20 000 kr. Frågan är om ABS är värt cirka 7000 kr extra? 

Betyg: 3

Utseende/design:

Utseende som en klassisk damcykel med navmotor. Vi gillar batteriet som är ovanligt nätt för att vara på en elcykel.

Totalt betyg: 18/25

Plus

  • Smart stöldskydd på batteriet
  • Man sitter bra
  • Litet batteri (lättare att ta med)
  • Bra lastmöjligheter
  • Bra bromsverkan

Minus

  • Går inte att snålköra i hög fart
  • Tungdriven utan el

 

Test: Crescent Elma

Klass: Premium 20 000 – 30 000

Pris: cirka 26 995 kr

Vikt: –

Motor: Egoing navmotor

Batterikapacitet: 418 Wh

Testcykeln från: Velo & Oxygen, Nacka.

Testcyklist: Björn Åslund