Elegant dansk för stan

Björn Åslund

Björn Åslund

12 feb 2021

Inte ska man köpa en cykel med ögat. Men denna eleganta Black Winther Cargo drar till sig blickarna, genom en lite ovanlig form och pakethållare fram. Och varför inte, om man letar efter en välbyggd cykel som kan ta lite mer last?

Dansk cykeldesign skiljer sig lite från svensk. Lite rakare linjer som ger ett sportigare intryck. Tillverkaren Winther har här satsa på en unisex-variant, som passar alla som vill kunna äntra cykeln lätt, och även vill kunna frakta både bak och fram.

Då ramen är odämpad och har framhjulsmotor så är den inte optimal för sämre vägar och branta backar. Vi tänker oss att Black Winther Cargo lämpar sig för stan mest, gärna småbarnsfamiljen. Med barnstol där bak, kan frampakethållaren rymma en del last. 

Pakethållare fram istället för korg är ju ett trevligt alternativ. Men den kräver remmar eller en låda för att verkligen kunna bära lasten.

Bild: 2018-04/1523202938_black-winther-cargo-5.jpg
Reglage och display i en enhet. Ser välskyddad ut mot fukt.

Byggkvalitet

Av allt att döma har Winther skapat en långlivad arbetshäst, om den får lite kärlek och omvårdnad. Detaljer som svetsad pakethållare signalerar att tillverkaren anser kvalitet är viktigt. Stänkskärmar med flera stag annan detalj som bidrar till hållbarhet.

Utrustning

Shimano Nexus med 7 växlar. 

Fotbroms på bakhjulet och rullbroms fram.

Baklyset alltid är igång när elen är påslaget. Framlyset tänds från motor­displayen. 

Ganska bred och fast sadel för bekväm cykling, inte helt optimal för längre färder.

Stadig pakethållare svetsad i ramen.

Täckande kedje­skydd, dock inte helt inkapslad kedja.

Ramlås är monterat.

Cykelkänsla

När elassisten är av­stängd känns cykelns tyngd, men den rullar hyfsat lätt.

På de lägre effekt­lägena är elassisten ganska snäll, men på högsta effekt drar ekipaget iväg så det fladdrar i skjorta och hår. Vi, och lagstiftningen, tycker att elassisten bör lägga av strax över 25 km/h, men den susar på upp till cirka ­28 km/h.

Känslan, bortsett från rätt hög fart, är ändå ett stadigt och lugnt intryck. Du bestämmer färden och riktningen, och cykeln lyder dina order, därför känns det å andra sidan inte oroväckande när det går undan Vi uppskattar i synnerhet rullbromsen på framhjulet, som tillsammans med bakbromsen, hade en väldigt distinkt och skön bromskänsla.

Motor

Framhjulsmotor från Promovec kraft regleras med rotatationssensor, av en ny typ med fler sensorer. Elassisten har ganska mjuk gång, som gör att cykeln känns lugn, med undantag för om man har högsta effekt och kör sakta, då är den lite ryckig.

Fem lägen för hastig­het och effekt. Den drar på rätt hyfsat redan från läge tre och motorn drar hela vägen upp till 25 km/h på alla effektlägen. Eller om sanningen ska fram, upp till 28 km/h på högsta effekt.

Motordisplayen visar batteriladdning och ­effektläge, den har även gåassistans lätt åtkomlig. Manöver­knapparna ser väl skyddade ut mot bistert klimat, men lite pilliga är de.

Batteriet verkar vara av bra kvalitet. Vi pressade cykeln i en uppförsbacke, utan att batteriindikatorn tillfälligt gick ned och sedan upp.

Standardbatteriet på endast 280 Wh, det blir förstås ganska måttliga men räcker säkert i stan. Men större batterier finns.

Utseende

Definitivt en cykel som sticker ute lite i cykel-kollektivtet. Inte prålig, utan snarare lite stillsam elegans med fina linjer. Den matta mörka färgen bidrar till det lugna intrycket. Visst är det fräckt med pakethållare fram. Och kolla in kedjeskyddet.

Plus

+ Utmärkta bromsar

+ Välbyggd cykel

+ En cykel med egen stil

Minus

– Går lite väl fort med elassist

– Litet batteri

Bild: 2018-04/black-winther-cargo-2.jpg
Framhjulsmotor från Promovec som drar mjukt och snabbt. Framnavet rymmer även rullbroms.
Bild: 2018-04/black-winther-cargo-3.jpg
Ett roligare kedjeskydd
Bild: 2018-04/1523203041_black-winther-cargo-6.jpg
Snygga linjer och lastmöjligheter från danska Black Winther Cargo.

Black Winther Cargo

Webb: winther-cykler.dk

Cirkapris:
16 500 kronor

Vikt:Uppgift saknas

Motor:Framhjulsmotor Promovec

Batterikapacitet: 280 Wh (större finns)

Testcykeln från: Jacks cykel, Nyköping

Ur Allt om Elcyklar nr4 2017

Läs mer