Electric lever upp till Bromptons rykte

Björn Åslund

Björn Åslund

17 mar 2021

TEST/ Brompton beskrivs ofta som något av ett flaggskepp inom kategorin vikcyklar med små hjul. Den har hög kvalitet och lovprisas av sina ägare. En ordentligt genomgång och testrunda med Brompton Electric visar att även den eldrivna varianten lever upp till sitt rykte.

Text: Björn Åslund

Avsikten med en vikcykeln är förstås att den ska kunna förvandlas till ett bärbart kolli som kan tas med på tåget, bussen eller båten för vidare färd mot slutmålet. Eller för att enkelt kunna bäras inomhus utom räckhåll för tjuvar.

En ordentlig demonstration av säljaren visar att Brompton Electric är mästerverk av ingenjörskonst. Med några enkla handgrepp förvandlas cykeln till ett paket med hanterbara mått. På Youtube hittar vi en video som visar hur två Brompton går att klämma in där bak i en liten bil. 

Ändå har ramen sådana mått att styre och sadel sitter med avstånd så cyklisten upplever den som normalstor. Och Brompton är riktigt drägligt att cykla med, även om den är lite mer fladdrig än en vanlig cykel. Dock inget som stör, man vänjer sig fort.

Det kan berättas att Brompton tillverkas i London, i en process med många manuella inslag. Den elassistaterade är i grunden den samma som den klassiska. Det tog lång tid för Brompton att utveckla en elektrisk drivlina, då företaget inte vill kompromissa. Det har också lett till en del smarta och udda lösningar, som ett batteri i en löstagbar väska framtill och att den har framhjulsmotor med momentstyrning (vilket är mycket ovanligt).

Vi noterar att Brompton Electric utan batteri endast väger ett par kilo mer än orginalet, den är sålunda ganska dräglig som vanlig cykel. Batteriväskan väger cirka 2,5 kilo och är enkel att dra loss och sätta tillbaka. 

Brompton kan faktiskt ta med en del bagage. Batteriväskan fram kan kompletteras med en större bag som även rymmer batteriet. Det går att montera pakethållare (Bromptons egen som är väl integrerad). Det finns även fästen för väskor baktill på sadeln.

Denna större väska har även plats för batteriet på 300 Wh.

Motor:

Motor:

Brompton har navmotor i framhjulet. Men till skillnad från de flesta navmotorer har den momentstyrning, vilket innebär att motorn känner av hur hårt cyklisten pressar pedalerna och reglerar motoreffekten efter detta. Vi tycker dock att styrningen inte hade riktigt så fin precision som premium mittmotorer. Det behövdes inte mycket pedaltryck förrän motorn gav ordentligt drag.

Motorn har tre effektlägen, som ändras med en tryckknapp på batteriet. Lägsta effekt passar för lägre hastigheter upp till cirka 20 km/tim. Mellanläget gör att cykeln lätt susar upp i elcykelhastighet (troligen lite över 25 km/tim). Och högsta effekt kändes riktigt kraftfullt. Helt klart är Bromptons motor riktigt dragvillig.

Man kan sakna display som visar distans, hastighet och annat. Men på batteriet finns fem dioder som visar batteristatusen. 

Enligt säljaren så har motorn ett inbyggt slirskydd, som ska dämpa effekten om framhjulet spinner loss. Det var dock något vi avstod från att testa, för man vet ju aldrig…

Batteriet är på 300 Wh och Brompton uppger körsträckor på 30-70 km. Enligt säljaren så har en del Bromptonägare kunnat cykla över 10 mil, men det är förstås under gynnsamma förhållanden.

Betyg: 5

Byggkvalitet:

Vi har svårt att tro att Brompton innebär några kompromisser vad gäller kvalitet. 

Betyg: 5

Utrustning: 

  • Brompton Electric kan levereras med 2 eller 6 växlar. Testexemplaret hade 6 växlar. Växeln har ett hög och ett lågläge, och sedan väljer man mellan tre växlar. Det var stort omfång mellan växlarna, den lägsta en riktig bergsklättrarväxel, med den högsta gav hög fart med låg kadens.
  • Fälgbromsar på både bak och framhjul, som vi tyckte verkade tillräckliga.
  • Belysning med skymnningsautomatik.
  • Däck Schwalbe Marathon Racer.
  • Cykelpump medföljer.
  • Inget lås. Pakethållare ej standard.

Betyg: 4

Cykeln saknar stöd, istället viker man in bakdelen under och den står stadigt.

Cykelkänsla:

Brompton är riktigt smidig att vika ihop (när man lärt sig, tar det max 15 sekunder) det är en orsak till att den uppskattas av många. Trots vikfunktionen alla vinklar och gångjärn känns inte ramen svajig under färden. Men svänger man hastigt märker man att den lätta konstruktion och små hjul på 16 tum ger lite fladdrigare känsla än med fullstora cyklar.

Att hamna på gatsten ingen hit. De små hårt pumpade hjulen bidrar till en skakig resa.

Den höga styrstammen är inte hela stabil, den rör sig aningen i sidled vid hård belastning. Dock inget egentligt problem.

Den total cykelkänslan är med marginal godkänd, med tanke på den utmaning det är att konstruera vikcyklar.

Betyg: 4

Prisvärde:

En elassisterad Brompton kostar en bra slant, men det är en vikbar cykel med riktigt bra cykelkänsla. 

Betyg: 3

Utseende/design:

Den ser lite klen och ranglig ut, men ack vad man bedrar sig. Det är en fullstor elcykel i liten kostym.

Plus

  • Stark motor med momentstyrning
  • Snabb hopvikning (när man lärt sig)
  • Bra cykelkänsla trots liten ram
  • Batteriet går snabbt att lossa
  • Stänklappar

Minus

  • Skakig på gatsten
  • Ingen display för hastighet m m

Totalbetyg: 21/25

Fakta Brompton Electric

  • Klass: Exklusivt 30 000 – 40 000
  • Pris från cirka 32 500 kr
  • Vikt: 2-växlad: 16.6 kg, 6-växlad 17.4 kg
  • Batterikapacitet: 300 Wh
  • Testcykeln från: AB Motala Båtvarv (www.motalaboat.se)