Dyrare konkurrenter får se upp för Asaklitt
Fredrik Sandberg
17 feb 2021
Clas Ohlson lanserar nu Asaklitt i en robustare variant, som också är dyrare än Asaklitt 36V. Den nya cykeln kostar 15 000 kronor. För de slantarna får man en välbyggd och robust hoj, som ser ut att kunna klara decennier av hård cykling.
Stor ansträngning har gjorts för att gömma känsliga komponenter, batteriet sitter exempelvis i ramen, kedjan har en rejäl plastinramning för att inte drabbas av smuts och grus.
Kablar försvinner diskret ner i den stora ramen. Hela tre bromsar, fotbroms, bak- och frambroms ger en trygg cykling. Det är en stridsvagn, men känns ändå förvånansvärt lätt att cykla, även utan batteridrift.
Clas Ohlson lanserar här en elcykel med mittmotor som jag nog skulle säga kan konkurrera med betydligt dyrare cyklar.
Motor:
Asaklitt 40V har dyrare komponenter än den tidigare modellen, framför allt är det mittmorn,som är mer premium. En mittmotor har fördelen att mer kännas som en förstärkning av lårmusklerna än att någon puttar på pakethållaren. Motorn ger en behaglig cykling, och smälter snyggt in i trampandet. Det finns flera lägen att välja mellan och jag klipper en lång och tämligen brant backe utan svårigheter, på högsta växeln. Motorn är på 250 Watt och har ett vridmoment på 58 Nm, vilket är normalprestanda. Motorn väger in på strax under fyra kilo och ger därmed en låg tyngdpunkt på cykeln, vilket bidrar till en härlig cykelkänsla.
Batteriet ligger på 408 Wh, vilket är i standardnivån och ska klara en räckvidd på mellan 5 och 10 mil.
Betyg: EEEEE
Byggkvalitet:
Det ser ut som om Clas Ohlson verkligen har siktat på att bygga en cykel för hårda nordiska förhållanden. Kedjeskyddet, ramens storlek, kablarnas skydd allt andas tuffa tider med långt till serviceverkstaden. Huruvida det här gäller i verkligheten återstår att ser. Men här har vi potentiellt en långmilare som kan bli billig i drift.
Betyg: EEEE
Utrustning:
Shimano Nexus, sju växlar, två fälgbromsar, en bra mittmotor med batteripack på 400 Wh är tillräckligt för pendlaren. Här får man mycket för pengarna, även om bromsarna är i enklaste laget. Mittmotorn väger dock upp det mesta.
Batteriet går att ta med sig in, efter att man parkerat cykeln. Du plockar enkelt ut det ur ramen och laddar det över natten. Laddaren är tyst och smidig.
Betyg: EEEE
Cykelkänsla:
Med 25 kilo under sig är det här inget att försvinna in i skogen med på smala stigar. inte heller är det till för den som vill köra ikapp. Det är en pendlarhoj för åretruntbruk, som med sitt stridsvagnslika utseende klarar tuffa utmaningar. Jag hade kanske sett fetare däck till cykeln, det är den gjord för med sin mittmotor som ger mer än den vanliga pendlarhojen. Clas Ohlson har hittat rätt balans. Även om den ser maffig ut, är den förvånansvärt lättcyklad. Jag testar fem kilometer utan batteri och tycker att den är riktigt lättrampad.
Bromsarna är av enklare slaget, men eftersom det även finns fotbroms behöver man inte vara orolig.
Betyg: EEEE
Prisvärde:
En mittmotorcykel för en rimlig penning. Det här är definitivt en cykel som man ska provcykla innan man slantar upp ytterligare 10 000 för en mittmotorcykel från mer kända leverantörer.
Betyg: EEEE
Utseende/design:
Det här kanske är cykelns sämsta sida. De som har tillverkat cykeln har inte lagt många slantar på design, den ser klumpig och rätt trött ut. Men så är det en vardagscykel som ska arbeta året om i alla väder.
Totalt: 21/25
PLUS
+ Prisvärd mittmotorcykel.
+ Robusta komponenter.
+ Stabil.
MINUS
– Enkla bromsar.
– Utseendet.
Fakta– Asaklitt 40V.
Klass: Mellan.
Pris: Cirka 14 995 kr.
Vikt: 25 kilo.
Motor: 250 W Asaklitt eUrban.
Batterikapacitet: 408 Wh.
Testcykeln från: Clas Ohlson, Stockholm.
Ur Allt om Elcyklar nr1 2019