Dyr men störtkul på stigarna

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Jösses vilken skogscykel. En grymt stark motor, fantastiska bromsar, och en heldämpad ram. Här finns inget mer att önska, förutom en lägre prislapp. För vi har att göra med Scotts allra dyraste och mest välutrustade e-mtb.

Första intrycket charmar inte riktigt. Styret och grovmönstrade däck känns lite åbäkigt på asfalt. På gatan är den tungdriven, 25 km/tim där motorn lägger av är en tydligt vägg.

Men bland gran och tall händer det saker. Då sker förvandlingen. Du behöver inte pressa värst hårt, för motorn gör gärna grovjobbet. En grym upplevelse, där man rusar fram över rötter, knöliga stenar och kladdiga lerpölar. Även som erfaren elcyklist, går det inte att stå emot, det är genuin cykellycka i skogsversion. 

Scott klassar den som en trailcykel, men den är allsidig i många typer av terräng, dock inte downhill. Det vill till en krävande åkare, och dessutom tuff terräng, för att nå gränserna för vad denna cykel pallar.

25 km/tim är ganska hög hastighet på knaggliga skogstigar, men det är aldrig läskigt. Du har en härligt kontroll över färden. De grovmönstrade däcken (2,6 tum) greppar väldigt gott. Heldämpning fångar mycket av skaket, men inte allt. Fyrkolvs skivbromsar gör att man blixtsnabbt kan få stopp, och nästan lika raskt är man igång, tack vare pigga Shimano Steps E 8000. För övrigt känns fartspärren på 25 km/tim omotiverad på denna hoj, den är kapabel för mer, USA-versionen har assistans upp till 32 km/tim.

Motor:

Shimano Steps E-8000 har kraft med marginaler. Jag väger 70 kilo, och då räckte i princip alltid mellannivån ”Trail” för att hålla ett gott tempo, även i tunga uppförslöpor. Högsta effektläget ”Boost” var rejält rivigt.

 Något som imponerade var segdragningen. Även i riktigt lågt tempo i knixiga situationer, där man tänkte detta går inte, blev man räddad av segdragningen. Först i riktigt hög kadens känner man att motorkraften planar ut. Över huvudtaget är motorn väldigt responsiv, kraften kommer direkt du pressar tramporna. Ljudnivån är lite jobbig, ett ilsket vinande ljud.

Med E-8000 följer en liten LCD-display. Den visar vara effektläge (med färg), hastighet, laddning och aktuell effekt (med en kurva). Via en app och Bluetooth ställa in nivåerna Trail och Boost, så det passar ens personliga smak.

Batteriet är väl dolt i ramen, och kan laddas på plats. 500 Wh räcker för flera timmars skogskörning, men elförbrukningen är hög i jämförelse med vägcykling. Mer än 5-6 mil i skogen får man nog inte ut. 

Betyg: EEEEE

Byggkvalitet: 

Inga anmärkningar.

Betyg: EEEEE

Utrustning: 

Det är utrustningen som gör cykeln.

150 mm slaglängd på dämpare både bak och fram. Den har tre lägen som manövreras från styret, ett låst läge med minimal dämpning, ett mellanläge, och så ett komfortläge med max slaglängd. Max-läget dämpar alla större gropar och slag, men på småknaggligt underlag vibrerar det ändå rätt mycket i ramen.

Bakväxeln är SRAM X01 Eagle med 12 växlar. Den imponerade stort. Växlarna flöt verkligen i mjukt trots hårda växlingar i högt tempo. Växlarna som man använder i normalt tempo ligger tätt, så det lätt att hitta rätt kadens.

Undan går det ibland. Och då behövs bromsar och däck som hugger tag i underlag. De hydrauliska skivbromsar är verkliga fullpoängare. Shimano BR-M8020 XT Disc 203 mm både fram och bak, med fyrkolvs bromsok. De är känsliga och du lägger lätt önskad bromsnivå. Samspelet med bromsarna underlättas styrets ergonomi, där man har bra grepp i styret samtidigt som man hela tiden har grepp om bromshandtagen.

Sadeln är stenhård och mager, närmst anorektisk, vilket känns i baken efter en stund. För övrigt är den sänkbar (dropper post) med reglage på styret.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla:

När man startar och står still känns den lite klumpig. Men så fort den rullar igång är allt tvekan som bortblåst. Helheten med utrustning av bästa klass, breda däck, och god balans, gör att svåra partier med sten, rötter och tvära backar sällan känns som utmaningar. Man kastar sig från den ena knixiga utmaningen till nästa. 

Är man van vid enklare mtb, som kan vara slitsamt, känns Genius eRide 900 som lite av ett vilohem. Visst skakar och slår det en del, men inte hysteriskt. Det krävs flera timmars intensiv cykling innan man känner sig sliten, ja förutom i rumpan på den smala sadeln.

Betyg: EEEEE

Prisvärde: 

Man baxnar inför prislappen, men man får en riktigt nöjesmaskin. Det finns definitivt billigare e-mtb som är riktigt trevliga.

Betyg: EE

Utseende/design:

Grova däck och den ser rätt maffig ut med sin kraftiga ram. Inte optimalt för den som vill färdas diskret i skogen.

Plus

+ Motorns styrka och segdragningsförmåga

+ Fin reglerbar dämpning

+ Bromsar

+ Helheten

Minus

– Ringklocka på styret hade suttit fint

Bild: 2019-10/scott-genius-eride-900-bild-1.jpg
Shimano Steps minsta display för e-mtb.


Bild: 2019-10/scott-genius-eride-900-bild-2.jpg
Många reglage på styret; broms, motorstyrning, och för inställning av dämpning.


Bild: 2019-10/scott-genius-eride-900-bild-3.jpg
Framgaffel FOX 36 Float Factory Air med 150 mm slaglängd. Ställbar i tre lägen under färd.

Fakta– Scott Genius eRide 900

Klass: Lyx 40 000 – 

Pris cirka 79 000 kr

Vikt: 23,6 kilo

Motor: Shimano Steps E-8000

Batterikapacitet: 500 Wh

Testcykeln från: Bjöörns cykel, Nyköping

ur Allt om Elcyklar 2/2019