Diskret – med kvalitet

admin

admin

31 jan 2021

Låt dig inte luras av ett anspråkslöst yttre – under ytan
döljer sig en välbyggd cykel för både pendling och långturer.

Denna elförsedda hybrid i klassiskt snitt från Skeppshult visar sig vara lite av en ulv i fårakläder. Bakom ett något anspråkslöst yttre döljer sig en riktigt välbyggd kvalitetscykel. Prislappen avslöjar att vi har att göra med en cykel i premiumsegmentet, och det blir än mer tydligt ute på vägen. Man känner snabbt att detta är en riktigt stabil cykel som rullar lätt, även med elmotorn i viloläge. Shimanos motorsystem ger rejält med kraft i motvind och backar, och ska kunna ge riktigt långa körsträckor innan det är dags för laddning.

Den lämpar sig bäst på asfalt och andra jämna underlag, då den saknar dämpad framgaffel. En stadig pakethållare klarar en rejäl packning. Tack vare ett kraftfullt motorsystem kan den passa både för pendling och riktigt långa turer. 

    Byggkvalitet

Betyg: 5

På en cykel i denna prisklass ska det inte finnas kompromisser. Ramen i höghållfast stål ser inte så biffig ut, men vi tvivlar inte på att den är tillräckligt stadig. Pakethållaren kan defini­tivt tåla en ordentlig packning.

    Utrustning

Betyg: 4

Shimanos elstyrda växelsystem Alfine med åtta växlar kan vara både cykelns styrka och svaghet. I automatläge ville testcykeln gärna växla upp tidigare än önskat, vilket gjorde den tungtrampad på grund av låg trampfrekvens. Det går dock att ställa in automatväxling med ­26 olika steg (i systemets inställningar), så det ska gå att hitta en mer passande växling. Vi hade dock ibland problem med oljud och ryckig växling när vi trampade hårt.

Manuell växling kändes bättre, då vi mer exakt kunde välja växel och kadens efter våra behov. Något irriterande var det ständiga pipandet vid växlingarna, det går dock att stänga av.

Ringklockan kändes lite malplacerad, då man lätt kom åt motorreglagen på styret. Ordentlig pakethållare med klaff som klämmer fast lasten. Skivbromsarna från Shimano kändes riktigt betryggande med god bromsverkan.

Vi noterar också en halvsmal stadig sadel, som vi tror kan vara riktigt bekväm även på långturer.

Det roterande kedje­skyddet är minimalt, och täcker endast vevkransen fram. Känns som viss risk för oljefläckar på byxorna. 

Godkänt ramlås är monterat.

    Cykelkänsla

Betyg: 5

Lite lätt framåtlutad körställning som brukligt på hybrider. Det in­bjuder till att trampa på. Motorsystemet ger bra skjuts, och det är inga problem att trampa upp över 25 km/h då motorn stängs av. Ingen känsla av att motorn bromsar när den stängs av. Dock kan Shimano Steps motorsystem upplevas som lite surrigt.

Batteri under paket­hållaren gör cykeln lite baktung, och med tung last på paket­hållaren blir det än mer markant. Dock var det inget som störde vid testet. Inte minsta spår av svajighet.

Skivbromsarna är som kan förväntas i denna prisklass. Kort sagt, det är full kontroll och effek­tiv stoppförmåga.

    Motor

Betyg: 5

Mittmotor Shimano Steps 250 watt. Displayen är föredömligt tydlig. Den visar fart, distans, återstående körsträcka och de tre effektlägena. Displayen kan enkelt plockas bort, för att minska stöld­risken. Rejäla knappar för manövreringen, men jag undrar hur vatten­täta knapparna är.

Steps är både kadens- och momentstyrt; ju hårdare och fortare man trampar desto mer effekt och fart. Denna motorstyrning känns väldigt naturlig och följsam. Känslan är som på en vanlig cykel, fast du är mycket starkare. Inga problem att hålla ­
25 km/h även när det går brant uppför, åtminstone på läget ”High”.

Våra erfarenheter från andra cyklar med Shimano ­Steps är att man kan räkna med körsträckor på över tio mil eller mer på Eco-läget. Få andra motorsystem ger så långa körsträckor.

    Utseende 

Vi gillar de enkla och rena linjerna på denna Skeppshult. Kanske är det tänkt att spegla det små­ländska ursprunget, ett landskap som för­knippas med dygder som sparsamhet och enkelhet. Vi hoppas att cykeltjuvar tittar åt ett annat håll, men skulle de granska cykeln i detalj finns risk för oärliga hand­lingar.

Totalt: 19/20

Fakta – Skeppshult cykel 8

Klass: Premium

Webb: www.skeppshult.se

Cirkapris: 29 500 kr

Vikt: Cirka 24,6 kilo

Motor: Mitt­monterad Shimano Steps

Batterikapacitet: 418 Wh

Testcykeln från: Bjöörns Cykel, Nyköping