Diskret elcykel för den stilmedvetna
Lotta Hedin
17 feb 2021
Söker du en elcykel som inte ser ut som en elcykel? Vill du susa fram på smala däck med bibehållen stil, långt från skumpiga grusvägar? Då är det mycket som talar för att Ebajk Model 1 kan vara rätt modell för dig.
Ebajk Model 1 är en pendlarcykel för den som värdesätter design och stil, och inte heller har allt för långt till jobbet. Batteriet som sitter monterat i ramen rymmer 244,8 Wh. Det är mindre än de flesta andra elcyklar på marknaden. Men det räcker ändå för någonstans mellan två och en halv till sex mils cykling, vilket är tillräckligt för en hel del människor som vill ta sig fram och tillbaka till arbetet på en laddning.
Att batteriet är mindre ger också Ebajk fördelar, som låg vikt: Med sin aluminiumram väger den bara 16 kilo och känns därmed ganska lik en vanlig cykel. Att batteriet ryms inuti ramen gör också att det knappt syns att det är en elcykel. Sittställningen är framåtlutad, styret av den sportigare, smala stilen.
Motor/ drivsystem
Motorn från AKM driver på bakhjulet och har fem effektlägen. Förutom att de lägre effektlägena är mindre explosiva, så slutar de också ge assist vid en viss hastighet. Läge två assisterar till exempel bara upp till cirka 13 km/h och slår sedan av. Läge tre slår av vid cirka 20 km/h. Det gör att man inte kan få bara lite assist i hög hastighet, vilket begränsar valmöjligheterna i cyklingen en smula. Detta, i kombination med att cykeln inte har vanliga växlar, gör att man istället börjar använda assistlägena som växlar. Inget direkt fel i det, men det skiljer sig från de flesta andra elcyklar.
Motorn driver på bakhjulet, och kraftöverföringen är inte lika direkt som den brukar vara på elcyklar med mittmotor. I de högre assistlägena kan man känna hur motorn fortsätter att skjuta på ytterligare någon sekund efter att man slutat trampa.
AKM-system används i många elcyklar idag, och det ska enligt Ebajk försäljare inte vara några problem att få service eller hitta reservdelar, även om man bor på en mindre ort i landet.
Betyg: 3
Utrustning
Model 1 är en så kallad single speed-cykel, en cykel utan växlar. Enligt tillverkaren har man valt att hålla utrustningen så enkel och cykeln så ”ren” som möjligt, både för att hålla nere priset och av designskäl, och för att det inte ska finnas så många delar som kan gå sönder. Bromsarna är av fälgbroms-slag. Cykeln har ett stadigt dubbelt stöd (ett sådant med två ben, som man häver upp cykeln på), Framtill finns en pakethållare, utan fastklämmare – packrem krävs om det ska lastas. Cykeln kommer även med stänkskärmar, kedjeskydd och lampa fram och bak. Tyvärr är lamporna inte kopplade till cykelns batteri, utan drivs av separata små batterier och måste knäppas på vid själva lampan. Displayen är av enklare slag, men tydlig och funktionell. Knapparna styrs lätt med tummen, även med handskar på.
Batteriet från Samsung rymmer 244,8 Wh vilket som sagt ger en räckvidd på 2,5 till 6 mil beroende på cyklistens vikt, utomhustemperatur med mera. Batteriet sitter där det sitter i ramen. Man kan inte ta med sig enbart batteriet in och ladda, utan du måste ha ström dar du parkerar cykeln.
Betyg: 3
Byggkvalitet
Cykeln känns på det hela taget välbyggd och ger intryck av att vara av god kvalitet. Hade den haft bra skivbromsar istället för fälgbromsar hade det höjt heletsintrycket ytterligare. Samma sak om belysningen suttit ihop med det stora batteriet och kunnat justeras på displayen.
Betyg: 4
Cykelkänsla
Cykeln är härligt lätt, vilket gör att det bitvis känns som att cykla på en vanlig cykel. Den är dock gjord för att cykla på asfalt, och helst slät sådan. Cykeln har ingen dämpning (förutom viss fjädring i sadeln) och däcken är tunna. Grusvägar blir en mycket skakig upplevelse. Ibland kan kraftöverföringen från elmotorn också kännas något ryckig, se ovan.
Men cykeln i sig är välbalanserad – även med en väska fastspänd på pakethållaren går den stadigt utan att vingla.
Betyg: 4
Prisvärde
På det stora hela får man vad man kan förvänta sig för 18 000 kronor. Lite enklare utrustning, men lite vassare design.
Betyg: 3
Utseende
Snygg med retroflirt med lädersadel och pakethållaren fram. Detta är en cykel för den stilmedvetne, som gillar det enkla och avskalade. Tillverkarna har lyckats göra en elcykel för de som vill ha ett diskret smycke, snarare än en rejäl grej som skriker ut att den är just en elcykel. Men man kan fråga sig varför Ebajk inte kunde hålla kvar vid sin diskreta stil när det gäller den egna loggan – en ganska stor blaffa som stjäl mycket uppmärksamhet från den annars så stilrena designen. Synd!
Plus:
+ Den låga vikten. 16 kg är en befrielse. Många elcyklar ligger annars runt 25-kilos. Denna kan man lätt bära upp för några trappor om det behövs.
Minus:
– Att man inte kan ta loss batteriet för att ta med in och ladda. Att ta med sig batteriet när man lämnar cykeln minskar dessutom stöldrisken.
Totalbetyg: 17/25
Test Ebajk Model 1
Klass: Mellanklass 10.000-20.000 kr
Pris: 17 900 kr
Vikt: 16 kg
Motor: AKM 36V/250W
Batteri: Samsung Lithium-ion 244,8 Wh (36V/6,8Ah)
Testcykel från: Ebajk