Cykla tryggt och bekvämt på Gazelle Arroyo

Björn Åslund

Björn Åslund

29 apr 2021

TEST/ Nederländska Gazelle har klivit in på den svenska elcykelmarknaden. Man har flera modeller av mellanklass och uppåt. Här tester vi Gazelle Arroyo C7+, som är en lite mer påkostnad modell för den som vill ha mittmotor, lågt insteg, och bekymmersfri cykling.

 

Gazelle är en tung aktör i hemlandet Nederländerna. Och med testcykeln Gazelle Arroyo C7+ HMB Elite Dam har de goda chanser att etablera sig i nischen mer exklusiva elcyklar. Det behövs inte så många tramptag med Bosch-motorn igång för förstå att det är en välbyggd konstruktion. Man glider fram utan större ansträngning, och från motorn hörs knappt en viskning.

Vi tänker oss denna cykel främst för stadscyklister, gärna för cykling året runt. Navväxel och heltäckande kedjeskydd gör att grus och salt inte kommer åt drivlinan. Vi tycker dock att ännu längre stänklappar hade suttit fint.

Lågt insteg gör det lätt att hoppa på och av. En riktigt kraftig pakethållare, som garanterat pallar för en barnstol. Dock hade den varit ännu bättre med en upphöjning i fronten som håller mot paketen.

Arroyo C7+ har något så sällsynt som hydrauliska fälgbromsar, båda bak och fram. Hur dessa fungerar vid exempelvis snö och vinterklimat, kan vi inte uttala oss om, men i sommarväglag kändes de trygga. Dessutom har cykeln fotbroms, som ju många svenska cyklister vill ha.

Motor:

Mittmotorn Bosch Active Line Plus 3.0 finns mycket gott att säga om. Den har ett vridmoment på 50 Nm och känns överlag hyfsat pigg.

Lägsta effekt Eco innebär dock att du själv får trycka en del på tramporna. Nästa läge Tour känns rätt lagom för att att göra cykeln rimligt kvick och lättrampad. De högre lägen Sport och Turbo gör kanske inte cykeln så mycket rappare, det är framför allt mer ork i form av segdragning i backar.  Motorn fasas ut mjukt kring 26 km/tim.

Active Line Plus är så tyst att den knappt märks.

Gazelle har satt dit den stora displayen Bosch Intuvia, som är lätt att lossa (för att minska stöldrisken). Displayen visar en mängd värden, som återstående distans, max hastighet, tripp och här sätter man på belysningen som drivs av cykelns batteri.

Bosch manöverpanel är trevlig att jobba med. Knapparna är stora tydliga och det känns tydliga när man trycker ned dem.

Batteriet (Bosch Powertube) på 400 Wh sitter inlåst bakom en lucka i ramröret. Det kan laddas på plats, men det var ingen större utmaning att plocka ut och sätta tillbaka, om man hellre laddar det separat. Enligt Gazelle ska det räcka till cirka 115 km, vilket nog kräver att man mest trampar på Eco.

Betyg: 4

Byggkvalitet:

Det finns inga tveksamheter i cykelns allmänna konstruktionskvalitet. Den är välbyggd, vilket bland annat märkts på vikten, som är 23,4 kilo plus batteri (3 kilo).

Betyg: 4

Sadeln har en dämpande fjäder som helt klart bidrar till att fånga upp en del skak.

Utrustning: 

  • Shimano Nexus 7 växlar i baknavet.
  • Hydrauliska fälgbromsar och fotbroms.
  • Heltäckande kedjeskydd och kjolskydd.
  • Godkänt ramlås.
  • Lyse fram och bak.
  • Dämpning i både framgaffel och sadelstolpe.
  • Däck Schwalbe Energizer Plus.

Betyg: 4

Cykelkänsla:

Arroyo C7+ är inte en cykel för buskörning, den bjuder mer in till att uppföra sig värdigt och snyggt i trafiken. Därmed inte sagt att man känner sig osäker på sadeln, inte alls. Det samlade intrycket är en trygg och stabil elcykel. Att ha både dubbla handbromsar, och fotbroms är både säkert och lite lyxigt.

Sittställningen är ganska upprätt med högt styre. Men vi noterar att styret går att justera ganska mycket, via en snabbkoppling på styrstammen.

Den har alltså dämpad framgaffel och även fjäderdämpad sadel. Här tyckte vi att sadeln gav mest dämpning. Framdämparna har kort slaglängd och tar inte lika mycket.

Ringklockan på styret kräver en kommentar. Första irriteras vi över att cykeln saknar ringklocka. Men så småningom upptäcker vi den, en totalt annorlunda konstruktion. Den sitter tätt intill vänster handtag, och man vrider den för att få ett ”pling”.

Vi stänger av motorn också, då är det inte lika roligt. Visst rullar cykeln ganska lätt på plan mark, men i backar märks alla kilon tydligt. 

Betyg: 4

Hydrauliska fälgbromsar är verkligen inte vanligt. Här syns framdämpningen, som har kort slaglängd (40 mm). 

Prisvärde: 

En prislapp över 30000 kr känns svettig för många. Vi tycker nog priset är aningen högt, även om cykeln överlag är välbyggd och fungerar fint. Med ett 500 Wh batteri hade betyget blivit  ”Godkänt”.

Dock finns modellen Gazelle Arroyo C7+ HMB Dam/Herr som är snarlik, med mindre batteri och lägre pris.

Betyg: 2 

Utseende/design:

Kort och gott ser den ut som en välbyggd damcykel med eldrift. Det tjocka ramröret avslöjar ju batteriet.

Plus

  • Bra motorsystem
  • Dämpad sadel
  • Välbyggd
  • Tre bromsar

Minus

  • Lite dyr kanske

Totalbetyg: 18/25

FAKTA:

  • Klass: Exklusivt 30 000 – 40 000
  • Pris cirka 31 000 kr
  • Vikt:  23,4 kilo (utan batteri)
  • Motor: Bosch Active Line Plus 3.0
  • Batterikapacitet: 400 Wh
  • Testcykeln från: Cykloteket, Stockholm

Läs mer