Biltemas elcykel med Steps kan vara ett fynd

Björn Åslund

Björn Åslund

6 maj 2021

TEST / Batterierna i Biltemas elcyklar har inte världens bästa rykte. Men denna Yosemite City Connect 28” har Shimano Steps mittmotor och batteri, som är komponenter av hög kvalitet. Prislappen är liten för en elcykel med detta motorsystem, och City Connect 28” skiljer inte mycket jämför med lite dyrare elcyklar.

Provturen och vår granskning av cykeln visar att Biltema här lagt sig på en nivå som tål att jämföras med många modeller hos cykelfackhandeln. Förutom priset då, som är flera tusenlappar lägre.

Shimano Steps mittmotor E5000 finns på mängder av elcyklar, liksom Shimanos 504 Wh batteri. Det är erkända kvalitetsgrejor, som bör hålla mycket länge om de sköts väl.

Det är klokt av Biltema att satsa på elcykel med Shimano Steps mittmotorsystem. Detta motorval borde kunna bättra på Biltemas något skamfilade rykte inom elcyklar på grund av främst batteriproblem.

I övrigt hittar vi Shimano Nexus navväxel som är närmast ett standardsystem på denna typ av cykel. Hydrauliska skivbroms fram och fotbroms på bakhjulet.

De vitala komponenterna kan servas i de flesta cykelbutiker, så du är inte beroende av Biltemas cykelverkstäder (jo, de lagar cyklar på varuhusen).

Pakethållaren känns stabil, och den är svetsad i ramen. Dämparna i framgaffeln gör gropar mindre brutala och sadeln är också fjädrad för att dämpa vägskump.

Även om motorsystemet ger riktigt långa körsträckor, så är City Connect 28’ nog främst en cykel för stan. Man sitter upprätt, vilket inte idealiskt för längre turer i motvind.

En elcykel med Steps E5000 brukar kosta från 25000 kr och uppåt. Här är det lägre. Vi hittar några punkter som kan förklara. Cykeln saknar ramlås och däcken är av ”no name”-typ, och kablarna vid styre och framlyse kunde haft en snyggare montering. I övrigt är det svårt att hitta detaljer som pekar på kompromisser, men vi kan förstås inte gå i god för att denna cykel är byggd med allt igenom högsta kvalitet. Är det lågt pris så är det sannolikt prutat på någon del.

Motor:

Mittmotorn Steps E5000 har endast 40 Nm i vridmoment, men vår upplevelse är att den ger kraft nog i de flesta situationer, så länge cykeln inte riktigt tungt lastad. I synnerhet på högsta effektläge High, där vi faktiskt kunde forcera rätt branta backar i god fart.

På lägsta Eco är motorn ganska försiktigt och du får lägga lite kraft på tramporna, man väljer nog hellre läge Normal för att kunna hålla ett elcykeltempo (kring 25 km/tim). Motorns respons är snäll, och svarar naturligt när man pressar pedalerna hårdare. 

I sin marknadsföring anger Biltema att batteriets (på 504 Wh) räckvidd till 50-80 km. Har Biltema verkligen koll på vad de säljer? Vi är nämligen säkra, utifrån erfarenheter med Shimanos system och batterier, att dessa siffror inte riktigt är verkligheten. 80 km kanske är max sträcka på läge High, cykeln tungt lastad och mycket start och stopp. Men kör du på Eco under goda förhållanden kan du nå riktigt långt, minst 15 mil, sannolikt längre.

Tilläggas bör att Steps E5000 är riktigt tyst. I lägre farter hör man ett litet sus nere vid fötterna, men det drunknar snart i vindbruset. 

Shimanos display är stor och tydlig. Den är lätt att lossa, viket har både för- och nackdelar. Lämnar du den är det ett enkelt byte för tjuven, men du kan själv lika gärna ta med den. Displayen visar många värden som assistansläge, batterikapacitet, hastighet, maxhastighet, sträcka, total sträcka och uppskattad återstående sträcka. 

Betyg: 5

Dämpare fram och lampa som tänds från displayen. Men kablarna kunde dras lite elegantare.

Byggkvalitet:

Eftersom priset är lågt tror vi att en del komponenter är av enklare slag. Men samtidigt har ett flertal komponenter identifierbara tillverkare, vilket bör borga för hyfsad kvalitet. Men vi tror inte det är en cykel för hårdkörning…

Betyg: 3

Utrustning: 

  • Stöd vars längd kan justeras.
  • Hydraulisk skivbroms fra och fotbroms.
  • Dämpad framgaffel
  • Sadel med fjäderdämpning
  • Lyse bak och fram som drivs av motorbatteriet.
  • Inget ramlås
  • Däck av okänt ursprung

Betyg: 4

Cykelkänsla:

Det låga insteget gör det lätt att kliva av och på cykeln. En kompromiss är att cykel bara finns i en ramstorlek. Vår upplevelse är att ramen (avstånd sadel – styre) lite tight. Den kan nog vara i minsta laget om du är över 180 cm lång, men det är förstås en smaksak.  Styret har flera möjligheter att justera höjd och vinkel, så man kanske ska skruva lite där för att få mer eller mindre utrymme beroende på kroppsstorlek.

Provcyklingen visar inte på några märkligheter. Den känns kort och gott som en elcykel med fin mittmotor. Du svingar dig bekvämt och säkert fram i trafiken. Och bromsarna fungerar riktigt bra. Skivbromsen är effektiv och fotbroms finns ju här, vilket uppskattas av många.

Dämpning både i framgaffel och sadel dämpar lite av gatans gropar.

Om batteriet körs tomt – dock liten risk med tanke på möjliga körsträckor – blir den lite mer åbäkig. Det går rätt så tungt, som det brukar med navväxlar på elcykel.

Betyg: 4

Stor och tydlig display. Som syns här går det att vinkla och justera styret en del.

Prisvärde:

Priset är verkligen inte högt för att vara en elcykeln med Steps E5000 mittmotor. Visserligen är cykeln lite enklare än konkurrenterna på några punkter, men vi tycker att Yosemite City Connect ger mycket elcykel för pengarna.

Betyg: 4

Utseende/design:

Inte är det den flottaste och flashigaste elcykeln, men det är något i formen och linjerna som signalerar att cykeln är lätt. Speciellt lätt är den inte, men med motorns hjälp rullar den som en elcykel ska.

Plus

  • Bra motorssystem
  • Långa körsträckor
  • Stadig pakethållare
  • Hydraulisk skivbroms

Minus

  • Inget ramlås
  • Tungtrampad utan el

Totalbetyg: 20/25

FAKTA

  • Yosemite City Connect 28”
  • Pris 20 999 kr
  • Vikt: –
  • Motor: Shimano Steps E5000 mittmotor
  • Batterikapacitet: 504 Wh
  • Testcykeln från: Biltema varuhus, Norrköping

Läs mer