Canyons nya kostar men levererar

Björn Åslund

Björn Åslund

21 apr 2022

TEST / Canyon Precede:ON är en rejält byggd elhoj med stark motor. Vi testade toppmodellen med aluminiumram, med remdrift och steglös växel. Vi tänker att den passar för seriösa året runt-cyklister, som gärna trampar långt även till vardags.

Canyon Precede:ON 7.0 är toppmodellen inom denna serie cyklar. Den är inget för den som eventuellt vill skaffa elcykel. Du ska veta att du verkligen vill ha en elcykel, och du vill ha riktigt bra grejor, och du ska vara beredd att betala en rejäl slant. Och vi tycker verkligen att testcykeln Canyon Precede:ON 7.0 lever upp till förväntningarna.

Från början fanns Canyon Precede:ON endast med kolfiberram, men under 2022 introducerades aluminiumramar, vilket gör att prislappen krymper. Men det är fortfarande prislappar högt upp på skalan.

Men Canyon Precede:ON finns i enklare versioner än 7.0. Den enklaste har en prislapp på drygt 28 000 kr, men då får man ett lite klenare motorsystem och enklare komponenter. Cyklarna finns också med öppen ram.

Testexemplaret Canyon Precede:ON 7.0 var i storlek medium, vilket innebär 500 Wh batteri. Väljer du större ram är batteriet på 625 Wh och prislappen går upp. 

Remdrift och steglös inkapslad växel, ger mindre servicebehov än konventionell drivlina.

7.0-modellen är utrustad med Enviolo steglös växel i baknavet och remdrift. Remdrift och navväxel istället för kedja och utanpåliggande växlar är ett bra val, om man tänker sig cykling även vintertid. 

Man kan misstänka att steglös växel och remdrift gör cykeln tungdriven och drar upp motorns elanvändning. Men våra testrundor pekar på att den negativa påverkan är väldigt måttlig.

Från andra cyklar är vi vana vid helt andra pakethållare med större lastyta. Precede:ON har en ganska liten lastyta, här går det bara att ta mindre paket som fästs med spännrem. Pakethållaren är dock förberedd för sidoväskor med snabbkopplingen Ortlieb QuickLock 3.1.

Montering och affärsmodellen:

Canyons affärsmodell skiljer sig från andra cykeltillverkare. De finns inte i  butik, utan hela sortimentet beställs på webben och cykeln skickas i en stor kartong från Tyskland. Cykeln är inte helt färdigmonterad, men det är ingen större utmaning att skruva ihop delarna. I kartongen finns ett häfte med tydliga instruktioner. Dessutom medföljer de verktyg som behövs. 

Denna affärsmodell där kunden gör slutmonteringen kräver förstås att det är hög kvalitet på grejorna, för att inte Canyons kundsupport ska bli överhopad med frågor. På Precede:ON behövde vi montera framhjul, sadel, trampor, batteriluckan samt lite småsaker som reflexer. 

Det svåraste i monteringen var att få batteriet på plats. Batteriet i sig passade perfekt i ramen, men på batteriet ska även sitta en täckande lucka. Vi har klart svårt sätta luckan på exakt rätt läge på batteriet, för det verkligen skulle lägga sig på rätt plats i ramen. Vi fick pressa luckan hårt fram och tillbaka på batteriet i millimeterpositioner tills att den satt rätt.

Efter en dryg timmes arbete var cykeln i körbart skick, och det var bara att vänta på laddning av batteriet.

Många vill köpa cykeln i en lokal cykelbutik, för att ha nära till service och efterjusteringar om den nya cykeln inte var riktigt monterad. Men man om nu vill ha en Canyon, så ska man veta att den till stora delar är utrustad med cykelkomponenter som alla seriösa verkstäder klarar av. 

Är det frågan om ett svårare fel, så kan man i värsta fall tvingas returnera cykeln till Canyon i Tyskland. För den skull är det viktigt att spara emballaget, som är en rejält stor låda. Det krävs gott om utrymme för denna kartong.

Dock håller Canyon på att bygga ut en serviceorganisation i Sverige.

Motor:

Mittmotorn Bosch Performance är övertygande på många sätt. Den är både stark och verkar riktigt energisnål. På Canyons hemsida finns uppgifter om upp till 100 km körsträcka, men på lägsta effekt Eco var det ingen utmaning att komma längre på ett fullt batteri. Snarare 13-14 mil med undertecknad test bakom styret (väger 70 kilo) och då var det ändå svalt (5-10 grader) då batterierna inte presterar som bäst. Mycket imponerande, då cykeln också har steglös växel och remdrift, som troligen ökar effektbehovet.

På Eco får man lägga lite tryck på pedalerna för att cykeln ska upp till 25 km/tim. Och i backar får man allt pressa på ordentligt för att behålla den hastigheten. På Eco – om man anstränger sig – blir det ett lättare motionspass.

Ökar du effekt till Tour blir den genast mycket rappare, och nu är inte backar någon utmaning. De högsta Sport och Turbo behöver man sällan ta till, nu har man kraft för långa och tunga stigningar. Noterar dock att Sport och Turbo i låg hastighet har en tendens att göra drivningen lite ryckig. 

Canyon Precede:ON 7.0 har Bosch enklaste display Purion på styret. Den är fast monterad. Den visar hastighet, effektläge, distans, trip, beräknad återstående körsträcka och här startas belysning.

Batteriet sitter under en lucka i ramen. Det var någorlunda enkelt att låsa upp och få ut det, men det krävdes viss handstyrka att pressa det på plats igen. Tar man med cykelns batteri vid parkering, så gapar det tomt där batteriet satt, vilket nog inte är optimalt vid nederbörd. 

Betyg: 5

Byggkvalitet:

Vi har verkligen svårt att hitta några svagheter i denna cykels konstruktion. Det säkert många år innan det börjar skramla och gnissla.

Betyg: 5

Frontlampan med grymt bra ljustryck. Och ännu mer ljus blir det med knappen för helljus.

Utrustning: 

  • Hydrauliska skivbromsar
  • Pakethållare med snabbkoppling för sidoväskor
  • Sidostöd
  • Belysning som tänds centralt
  • Inget lås
  • Betyg: 4

Cykelkänsla:

Canyon Precede:ON är byggd främst för stan och hårda jämna underlag. På sådana underlag känns cykeln verkligen helgjuten. Den är lätt att få upp i fart, och nästan lika lätt att bromsa. Man får dock klämma till lite grann på bromshandtagen för att få ordentlig bromsverkan. Bromshandtagen är rätt korta och har en utåtvinkel som kräver rätt långa fingrar, för att få ett bra grepp. Inte riktigt optimalt.

Canyon Precede:ON saknar dämpning vilket bidrar till göra den riktigt stabil, så att ståtrampa i backar är en fröjd. Man känner tydligt hur all benkraft omvandlas till kraft i bakhjulet. Frånvaron av dämpning gör dock att stökiga underlag verkligen blir påtagliga.

Vi noterar även att den har fin manöverförmåga i låg fart, man kan vända 180 grader med några få meters radie. 

Rätt spänning på drivremmen är viktig. På Precede:ON 7.0 var den sannolikt perfekt spänd redan på fabriken.

Det steglösa växelsystemet från Enviolo är en positiv överraskning på fler sätt. Det sitter inkapslat i baknavet och är därmed skyddat både mot väder och våld. Växlingen styrs med ett vridhandtag på styret. Man kan hela tiden anpassa utväxlingen oavsett belastningen på drivlinan. Klart bättre än vanliga växelsystem där man måste minska tramptrycket vid växling, vilket i synnerhet i uppförsbackar kan göra att man tampar tempo.

Enviolo innebär också att man snabbt kan göra väldigt stora ändringar i utväxlingen. Och råkar man stanna med hög utväxling, är det bara att vrida handtaget för att kunna starta med låg utväxling.

Det steglösa systemet tycks också ha lågt inre motstånd, för med motorn avstängd var den definitivt mer lättrampad än konventionella navväxlar.

Frontlampan förtjänar några rader. Den är riktigt vass. Redan på halvljus är belysning bättre än vad man brukar hitta på dagens elcyklar. Du kan köra i kompakt mörker och vägbanan är upplyst 30-40 meter. Men så ökar vill till helljuset, som innebär en längre och bredare ljuskägla som också ger ljus över vägens utkanter. En strålkastare som mer verkar avsedd för skogsäventyr, än för urbana färder.

Betyg: 5

 Prisvärde:

En riktigt bra elcykel, som överraskar positivt på flera punkter (steglösa växeln och remdrift). Men den kostar ju en rejäl slant, dock tycker vi det är rimligt att betala mer för högre driftsäkerhet.

Betyg: 3

Utseende/design:

Den ser lite brutal ut, med sin mörka profil, grova ramrör och svarta stänkskärmar. Och cykelns egenskaper lever upp till de associationerna.

Plus

  • Kraftfull motor
  • Steglös växel
  • Remdrift
  • Stabil cykelkänsla
  • Frontbelysningen

Minus

  • Bromshandtagens vinkel
  • Pakethållare i minsta laget

Totalbetyg: 22/25

Test Canyon Precede:ON 7.0

Klass: Exklusivt 30 000 – 40 000

Pris: 37 999 kr

Vikt: 24,76 kilo

Motor: Bosch Performance

Batterikapacitet: 500 Wh

Testcykeln från: Canyon

Testcyklist: Björn Åslund