Bra pendelcykel – men utrymme för att pruta
Björn Åslund
31 jan 2021
Högt tempo till högt pris. En hybridcykel som passar längre sträckor med motor som inte bromsar den motionsvillige.
Hybridcyklar av bättre klass kan ju kosta en hel del. Men vi tror denna E-Green B1 Hybr Gent fick en lite väl hög prislapp. Ingen skugga över cykeln, men utrustning och prestanda pekar mot att nästan 29 000 kr är aningen högt, och under sensommaren så hittade vi den till klart lägre pris. Så här finns prutmån…
Vi kan konstatera att E-Green är ett norskt varumärke, som i Sverige säljs i Sverige via Merida Sverige AB, och finns hos återförsäljare med Merida i sortimentet.
Det är alltså en hybrid med lätt framåtlutad sittställning. Den är tänkt för cyklister som vill hålla högt tempo på längre sträckor, vilket förstås passar storstadspendlaren. För övrigt finns den som dammodell, med lågt insteg.
Denna E-Green har mittmotor från Bosch som drar behagligt och lyhört, även om det inte är det starkaste motorsystemet. Den som vill ha lite extra motionsträning kan stänga av motorn, utan att den bromsar märkbart.
⇒ Byggkvalitet
Betyg: 5
På en elcykel i denna prisklass förväntar man sig riktigt bra kvalitet genomgående. Konstruktionen av ram och komponenter tycker vi är övertygande.
Att döma av specifikationer över komponenter är det kvalitetsgrejor.
⇒ Utrustning
Betyg: 3
Hydrauliska skivbromsar från Tektro med effektiv bromsförmåga. Cykeln är utrustad med nio utanpåliggande växlar av typen Shimano Deore.
Belysningen tänds smidigt från motorns styrpanel, och det är led-lampor både fram och bak. Baklyset fortsätter lysa en stund även efter att elen slagits av.
Många cyklar har pakethållare med ganska enkel anordning för att fixera packningen. Här hittar vi en pakethållare med en klassisk klaff, som klämmer fast packningen. En rejäl sak dessutom.
Smal och ganska hård sadel, lämplig för den som vill trampa på. Kedjeskyddet är av minimal typ, som endast ger skydd över motors främre krans.
Den är utrustad med dämpad framgaffel, men ingen fjädring i sadelstolpen.
Något lås finns inte. Vi kan nog tycka att ett lås tillhör standarden. Sedan kan man ju komplettera med fler och ännu bättre lås.
⇒ Cykelkänsla
Betyg: 4
Med motor i viloläge känns denna E-Green som de flesta bättre elcyklar. Man trampar hyfsat lätt, eftersom cykeln också väger måttliga 23 kilo.
Slår man på motorn blir det förstås ännu roligare, med mer effekt, allteftersom man höjer från Eco upp till högsta Turbo. Men Bosch-systemet har inte riktigt orken. Är du tung eller kör mycket i backar, finns andra motorsystem som drar bättre. Eller så växlar man ned, men tappar lite fart.
Som cykel uppför den sig och känns som en cykel i premiumklass, vi fann den stadig i såväl låg som hög fart. Batteri i ramen bidrar till låg tyngdpunkt och mer stadga. De hydrauliska skivbromsarna tar ju gott, så man har bra koll över färden, och även om det dyker upp oväntade hinder.
Nog är det en cykel man kan rekommendera för cyklister som vill kunna trampa längre sträckor i både stan och på landet, såväl med som utan el-assist.
⇒ Motor
Betyg: 4
Mittmotor Bosch Active Line 250 watt. Displayen är föredömligt utförd med tydliga symboler för olika funktioner, som belysning. Displayen visar fart, distans och de fyra effektlägena. Dessutom en stapel som indikerar motorns aktuella effekt, som ju varierar på hur hårt man trampar. Rejäla knappar för effektinställningen.
Motorsystemet är momentstyrt; ju hårdare tramp, desto mer effekt. Och motorstyrningen fungerar riktigt följsamt och ger en del kraft. Men när det går tydligt uppåt är den inte lika villig att nå 25 km/h, men det finns andra mittmotorsystem som svarar bättre när det belastas hårt.
Vid en tidigare test med detta motorsystem kändes den tydligt tungtrampad med motorn avstängd. Men nu upplevde vi inte något motstånd från motorn.
⇒ Utseende
Visst ser vi att det är en hybrid med framåtlutad körställning. Vi noterar att väldigt många cyklar är dovt gråsvarta, så tack och lov har E-Green lagt på lite färgdekor, som bryter. Det totala intrycket med växlar, skivbromsar och cyklistens körställning är åt det sportiga hållet. Så är det nog tänkt?
Totalt: 16/20
Fakta – E-GREEN B1 HYBR GENT
Cirkapris: 28 999 kr
Vikt: 23 kilo
Motor: Mittmonterad Bosch Active Line
Batterikapacitet: 400 Wh
Webb: www.e-green.se
Ur Allt om Elcyklar nr3 2016