Elcykeln logo Meny

Bra för barnfamiljer

Dolly passar bra för familjen och är av robust kvalitet. Vi gillar det stadiga lugnet vid färd, men undrar lite kring följsamheten.

Dolly tillverkas i cykellandet Nederländerna, och är en ny tvåhjulig lastcykel på den svenska marknaden.

Vi bedömer att den främst passar för barnfamiljer, som vill kunna sköta vardagstransporterna med lastcykel. Den stora lådan rymmer ett par sittande barn (med säkerhetsbälte) och även några väskor och matkassar. 

Upprätt körställning pekar på att cykeln inte är avsedd för lycra-folket som vill sätt nytt pers på jobb-rundan. 

Dollyn har framhjulsmotor vars effekt styrs av rörelsesensor med koppling till hur fort man trampar. Elmotorn driver på bra, och denna lastcykel visar sig vara ganska lättrampad även när elmotorn stängs av. 

Det finns tillbehör till Dollyns last låda, som regnskydd, regnkapell och extra sittplatser. Samt även en pakethållare med möjlighet att montera en barnstol. I princip bör man kunna köra 3-4 barn utan större bekymmer.

Cykeln känns stadig och lugn vid färden, så länge man trampar normalt och inte gör alltför vilda svängar. Men svänger man hårt finns det känsla av den inte är helt följsam. En annan invändning vi har är parkeringstödet, det är monterat så att cykel lyfts ganska högt, vilket gör det tungt att dra upp cykeln på stödet, i synnerhet om lasten är tung.

Än så länge har Dollyn bara en svensk återförsäljare; Söders Cykel i Stockholm. 

Motorsystemet gör sitt jobb utmärkt, tunga backar klämmer den utan knot. Förmodligen rullar den fler kilometer än många konkurrenter innan det är dags för laddning, då batteriet är ett av de största i klassen.

    Byggkvalitet

Vi kan inte se några tveksamheter i kvaliteten på själva cykeln. Kraftig ram med behaglig mattsvart färg (andra färger finns).

Men vi kan konstatera att lastcyklar oftare har lådor i trä. Dollyn har istället plast som material, vilket har både för- och nackdelar. Naturligtvis håller det bättre i ett fuktigt klimat, och är lätt att göra ren. Men plast är också lite känslig för solblekning och repor.

    Utrustning

Den finns med olika antal växlar Shimano Nexus; 5 eller 8 växlar. Trumbromsar både fram och bak.

Helt inkapslat kedjeskydd, vilket skyddar kedjan i vårt bistra klimat. Kan dock vara lite meckigt när det ska plockas bort.

LED-ljus fram och bak. Ett ramlås är monterat.

Lastlådan finns i 10 olika färger.

    Cykelkänsla

Dollyn är kanske inte något för den som fräsa fram i trafiken i högst fart och kasta sig hit och dit mellan bilar, refuger och hål i gatan. Så länge man cyklar någorlunda rakt fram och inte hetsar alltför mycket, så känns cykeln trygg. Men ger man sig på hastiga girar och svängar infinner sig en känsla av att cykeln inte riktigt hänger med.

Motorsystemet gör sitt jobb utmärkt, tunga backar klämmer den utan knot. Förmodligen rullar den fler kilometer än många konkurrenter innan det är dags för laddning, då batteriet är ett av de största i klassen. Samtidigt är det inte katastrof med tomt batteri, då den är lättrampad utan motor, trots sin tyngd.

Bromsarna nyper riktigt bra enligt vår bedömning.

    Motor

Framhjulsmotor med 250 Watt. Motorkraften styrs av rörelssensor, vilket är det normala på framhjulsmotor. En liten display på styret visar batteriladdning och här väljer man mellan tre olika effektläge. Här finns även en ovanligt tydlig knapp för gåhjälpen märkt ”6 km/h”.

Motorsystemet uppför sig ungefär som man kan förvänta sig. På de lägre effektlägen går den lugnt, men på högsta effekt kan det bli lite ryckigt. Men sådan är naturen på elcyklar med rörelsesensor.

468 Wh är ett ganska stort batteri. Det är väl gömt i lådan, svåråtkomligt för tjuvar. Sammantaget med att motorn är diskret, kan det vara svårt att se att detta är en elcykel.

    Utseende

Vi gillar ramen och komponenter med många runda lite mjuka former. Det ger en vänlig och trevlig framtoning, ungefär som Dollyn är. Men lastlådan är inget under av design. Kanske funkar det bättre med en låda i samma färg som cykeln i övrigt?

Fakta – Dolly

Cirkapris: 30000 kr

Vikt: 43 kilo

Batterikapacitet: 468 Wh

Webb: www.dooly-bikes.com

Ur Allt om Elcyklar nr2 2016

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-01-31

Relaterade artiklar