Billigare kan det knappast bli

Björn Åslund

Björn Åslund

13 feb 2021

Billigare än Elops 500E, som är Decathlons eget varumärke, kan knappast en elcykel bli. Så den stora frågan blir då, håller denna elcykel i långa loppet?

Det låga priset syns tydligast på batteriet. Kapaciteten 211 Wh är ungefär hälften vad som är normalt på en elcykel. Körsträckorna blir då ganska måttliga, 

Decathlon uppger 30-45 km, och vi tror att den lägre siffran är närmare sanningen, eftersom man måste välja högsta effektläge för att få vettig prestanda.

Vi tror inte detta är en elcykel för dagligt och hårt bruk året runt. Med bakhjulsmotor, batteriet bak och dessutom tung last på pakethållare blir det rejäl belastning på bakhjulet. Men som sommarcykel, och om man sköter cykeln väl, så kan Elops 500E vara ett alternativ.

Decathlon är en enormt stor fransk kedja med varuhus över hela världen, men i Sverige finns ännu endast tre. Sannolikt är inte reservdelar något problem. Varuhuset har egen mindre verkstad, och cykeln fick en sista genomgång innan leverans. 

Utrustning: 

EE

Fälgbromsar. Funger-
ade bra, men bakre var monterad på nedre bakstaget i ramen, vilket är svåråtkomligt vid service.

Heltäckande kedjeskydd.

En bred ganska styv sadel.

Däck av lågpristyp utan tillverkarens namn.

Belysning som tänds från motordisplayen.

Utanpåliggande sex växlar Shimano Tourney.

Inget lås.

Många kablar från reglagen på styret, gör det svårt att sätta på en korg.

Motor

EE

Bakhjulsmotor på 250 Watt. Manöverpanelen erbjuder tre assistanslägen ”eco”, ”normal” och ”sport”. Sannolikt väljer man ”sport” eftersom det är enda läget det blir ordentlig sprutt på cykeln. De två lägre innebär att hastigheten är begränsad till cirka 12 km/h och 18 km/h. Cykeln är ganska slö på dessa nivåer. Men på ”sport” känns den ändå hyfsat pigg, och tuggar på även i en lång och seg uppförsbacke.

Motorn har även ett gångläge som aktiveras från manöverpanelen.

Batteriet är som sagt litet. Det innehåller celler från Samsung, och ska enligt Decathlon klara 350-500 hela laddningscykler. Eftersom batteriet är litet så måste det laddas oftare, vilket gör att dessa laddningscykler fortare är förbrukade. Vilket gör att cykeln främst bör väljas av cyklister som kör kortare distanser.

Byggkvalitet:

EEE

Med riktigt lågt pris går det inte att bygga en cykel med kvalitetskomponenter, här sitter exempelvis Shimanos enklaste växelsystem. Inte så att vi hittade några direkta brister. Cykelns alla delar verkar ordentligt monterade och känns stadiga, men vi skulle ändå flagga för lite extra omsorg om cykeln ska bli långlivad. 

Cykelkänsla

EE

Vi börjar färden med att trampa utan motor, och det känns ju lite oväntat lätt. Det är ju ändå inte en cykel med sportegenskaper.

Motorn ger ungefär den kraft och fart man kan förvänta sig av en 250 Watts bakhjulsmotor, åtminstone när man kör på högsta assistansnivån. Då drar den på rätt bra på, så länge det inte går brant uppåt. I de krävande backarna får man dock ge lite extra kraft på pedalerna. Att alltid behöva köra på högsta effekt tömmer dock batteriet snabbare, så vi tror absolut inte på långturer.

Ganska upprätt sittställning, vilket uppskattas i den tänkta målgruppen kvinnor, som ofta vill ha fotbroms. Men icke någon fotbroms. Den har fälgbromsar som manövreras från styret, och fungerar utmärkt. Men fälgbromsar kan slitas fort, i synnerhet om bromsklossarna av enklare kvalitet som på denna cykel.

Cykeln känns stabil och reagerar bra. Däcken är dock ett frågetecken, de känns plastiga och hårda, vilket nog inte optimala vid regn och i synnerhet snö och is.

Prisvärde:

EEE

Batteriet är litet och räckvidden inte så lång, men det är ändå en fungerande elcykel från en etablerad butikskedja. Och prislappen är verkligen modest.

Utseende/design:

Klassisk damcykel med lågt insteg där det känns att omsorgen legat mer mer på funktion än form. Inte riktigt någon utstrålning som lockar. Ser lite tråkig ut. Men vad gör väl det, om plånboken är tunn och en elcykel står på inköpslistan?

Plus

+ Lågt pris.

+ Lättrampad utan motor.

Minus

– Enkel kvalitet.

– Litet batteri. 

Totalt: 12/25

Bild: 2018-06/elops-500e-bild-8.jpg
Utanpåliggande växlar, förmodligen ett skäl till att den rullar lätt med avstängd el.


Bild: 2018-06/elops-500e-bild-4.jpg
Manöverpanelen ser vattentät ut. Inte så många funktioner, men det räcker för att åka med elassist. Här tänds även belysningen.
Bild: 2018-06/elops-500e-bild-7.jpg
Stadig pakethållare, med anordning för sidhängda väskor.

Fakta– Elops 500E B’Twin

Klass: Budget

www.decathlon.se

Pris: 6 799 kr

(5 099 kr med premie)

Vikt: 25,6 kg

Motor: Navmotor bakhjulet

Batterikapacitet:
24 V, 8,8 Ah = 211 Wh

Testcykeln från:
Decathlon Barkarby

Ur Allt om Elcyklar nr1 2018

Läs mer