Elcykeln logo Meny

Automatväxlad grek

Den grekiska elcykeln Ideal Orama 353-D8 överraskar med Shimano steps med automatväxel och riktigt bra byggkvalitet.

Idealcyklar tillverkas i Grekland och började säljas i Umeå för ca 20 år sen och sen i ett antal städer i norr. Men sedan några år arbetar den nya generalagenten Cytech för att göra märket känt i hela Sverige. Idag kan Idealcyklar köpas i cykelbutiker från Arvidsjaur i norr till Borrby i söder.

En grekisk cykel kan ju väcka fördomar om dålig kvalité. Men Idealcyklar har en modern produktion och säljer mycket i Holland och Tyskland, två mycket kräsna länder när det gäller cyklar.

Ideal Orama tillhör segmentet klassiska bekväma cyklar med litet behov av underhåll, fullutrustad för pendling med en förstklassisk mittmotor. Här utrustad med lyxvarianten av Shimano Steps-motorn, med möjligheten till automatväxling för den som vill ha det riktigt bekvämt. 

Men hur bra kan en grekisk cykel fungera i det bistra nordiska verkligheten? 

    Byggkvalitet

Trots det låga insteget är ramen hyggligt styv tack vare inlagd profiler i främre ramröret. Svetsskarvarna i ramen är rätt grova men syns ändå inte så mycket med den mörka färgen. Rejäl pakethållare, där batteriet sitter stadigt. Pålitligt cykelstöd som inte skallrar, annat än på riktigt ojämt underlag. Tveksam yttre dragning av kablar i profilen i underdelen av främre ramrör (se bild). Kablarna kan skadas och det är svårt att hålla kablarna och profilen ren. För skitigt lär det bli när smuts far upp från framhjulet en slaskig vinterdag!

Betyg: 5

    Motor

Shimano Steps mittmotor finns i olika modeller. Här har vi den påkostade varianten med elektronisk styrning av växlarna. Med små diskreta klick på knapparna på styret byts växeln i baknavet smidigt och snabbt (Shimano Alfina Di2). Inga växelvajrar som kan töjas eller kärva i kyla. Men utan el -ingen växling. Kör man batteriet i botten så att motorn stannar, går det ändå att växla ett tag till. Men vill man cykla utan batteri, t ex för att det behöver laddas, får man välja en växel innan strömmen byts. 

Om man vill kan man välja automatväxling. Första gången jag provade det för några månader sen, blev jag irriterad över att cykeln växlade oftare än jag ville. Nu fungerar det mycket bättre! Växlingen är lugnare och flyter fint, troligen på grund av en uppdatering av styrprogrammet. Men när jag ska uppför en brant backe växlar cykeln ner för sent och det börjar det knaka illavarslande från kedjan. Shimanosystemet har påbörjat en växling som den inte kan slutföra. Jag får helt enkelt stanna så att växlingen kan ske. Det krävs några mil för att bli van vid hur automatväxlingen fungerar och sen anpassa cyklingen därefter.

Displayen (löstagbar) är bra och tydlig och visar allt man behöver veta om laddningsgrad, effektprogram, sträcka, hastighet etc. 

Betyg: 5

    Utrustning

Mjuk gelfylld sadel som man sitter bekvämt på. Liten med ljusstark lykta fram och en diskret baklykta, bägge kopplade till cykelns elsystem. Dämpning i framgaffeln som enkelt kan låsas. Ställbar styrstam vilket inte är min favorit, därför att det gärna som här, blir ett litet glapp i leden.

Hydrauliska skivbromsar bak och fram (Shimano M446) som effektivt får stopp på cykeln. Stadigt cykelstöd och pedaler i lättmetall.

Betyg: 5

⇐    Cykelkänsla

Elektroniskt styrd växling ger enkelhet och smidighet i växlandet så fokus kan vara på själva cyklingen. Med den här typen av cykel med rätt släta och smala däck så går det bra att använda den även utan elstöd även om cykeln är lite tung. Motorn svarar väldigt snabbt och följer väl hur hårt jag trampar. Det känns som en vanlig cykel utan el, men att jag plötsligt har blivit superstark. Bra cykelkänsla helt enkelt!

Betyg: 3

    Utseende 

Lite speciell i formen med både kedjestag och två horisontella extrastag strax ovanför. Annars diskret framtoning men aningen anonym. De grekiskt blåa färgaccenterna piggar upp.

En utmärkt cykel för den som ska pendla året runt och vill slippa att rengöra yttre växlar och växelvajrar som fryser fast på vintern. Visst tappar man lite effekt med navväxlar men vad gör det när man har elassistans? En grekisk cykel som nog ändå trivs rätt så bra i bistert vinterväder!

Totalt: 18/20

Fakta – Ideal Orama 353-D8

Cirkapris: 
28 995kr

Vikt: 25 kg

Motor: Shimano steps automatväxel. 

Batteri: 418 Wh, fulladdat på 4 tim

HEMSIDA: www.idealcyklar.se

Ur Allt om Elcyklar nr2 2016

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

PUBLICERAD: 2021-01-31

Relaterade artiklar