Äntligen ABS-broms. Och den fungerar.
Björn Åslund
17 feb 2021
Hård inbromsning i löst grus är en vanlig orsak till cykelkrascher. Med låsningsfri ABS-broms på framhjulet bör risken för sådan olycka minska ordentligt. Och vår test av Crescent Ellie visar att ABS-bromsen verkligen fungerar som tänkt.
Vid en första anblick ser Ellie ut som vilken elcykel som helst, men så är det verkligen inte. Här finns teknik som säkert kommer att hitta ut i många elcyklar om några år, när priserna faller.
Crescent Ellie riktar sig till seriösa elcyklister som vill ha trygghet, dels att tryggt kunna bromsa ordentligt, dels tryggt kunna parkera cykeln utan att behöva oroa sig för stöld. För stöldbegärligt borde den vara, för Ellie är Crescents mest påkostade modell.
Att bromsa säkert och hårt med både fot- och handbroms är något av en konst. Framhjulet kan tappa greppet i lösgrus eller så låser sig frambromsen med en framåtvolt som resultat. Låsningsgfri skivbroms på cykelns framhjul bör alltså vara ett rejält lyft för säkerhet. Än så länge väldigt ovanligt på elcyklar, och finns den endast på Ellie i Crescent stora utbud av elcyklar.
Som vi kan bedöma efter testcykling, är ABS-bromsar för cyklar redan en mogen produkt. Det var ingen tvekan om att den fungerar som avsett, och vi kunde inte se några nackdelar med tekniken.
Den digitala tekniken börjar kliva in på allvar bland elcyklarna. Ellie är uppkopplad via mobilnätet och utrustad med GPS. Tillverkaren Cycleurope har utvecklat ett system kallat Koppla, som gör att man kan följa cykeln via en smart mobil. Appen visar var cykeln befinner sig. Med geofencing kan man sätta upp ett område – om cykeln flyttas från området får man en varning i appen. Det går även att stänga cykelns elsystem på distans. Allt detta ska göra Ellie ointressant för tjuvar.
Via Koppla-appen kan man även få kartor som visar var man cyklar och hur långt. Cykeln kan även skicka SMS med positionsangivelser om man skulle krascha.
Stöldskydd
Vidare är batteriet stöldskyddat genom Koppla, så att det endast fungerar med din cykel. Värdelöst på andra cyklar, och cykeln går inte att starta med ett annat batteri. Tjuven varnas genom en liten dekal på batteriet.
I övrigt är Ellie en ganska vanlig elcykel med damram, lågt insteg och med mittmotor. Med tanke på dess utrustning och prislapp så riktar den sig främst till riktigt ambitiösa elcyklister, som cyklar dagligen och även drar tungt.
I synnerhet tror vi ABS-bromsen gör Ellie passande för året runt-cyklisten, som kan kan drabbas av lövhalka, isgata och fram på våren lösgrus i kurvorna. Det kan då uppstå trängda lägen där en normal skivbroms inte klarar situationen.
Motor:
Vi uppskattar en ovanligt bra färgdisplay placerad centralt på styret. Man ser tydligt att viktiga värden under färden, som hastighet, batteristatus, assistnivå, belysning och att ABS:en är aktiv. Displayen kan inte enkelt plockas bort.
Ytterligare info kan man få i Koppla-appen, bland annat notiser när det är dags för service.
Den lilla manöverpanelen till vänster på styret fungerar fint, även med handskar på.
Mittmotor med momentsensor som känner av hur hårt du trampar, vilket innebär att man också måste lägga lite mer kraft på tramporna jämfört med cyklar med navmotor där det räcker med att driva runt pedalerna.
Egoing-motorn är inte så superrapp, den är snällt programmerad. För att det ska bli åka av bör man välja de högsta effektlägena 4- eller 5. I ordentligt motvind räckte inte ens de högsta lägena, cykeln sackade en del trots att vi trampade på rätt så duktigt. Även i långa uppförsbackar tappar den i fart, om man inte jobbar hårt. Vi har definitivt trampat mittmotorsystem som är mer på hugget, i backar och motvind får man trampa en del för att hålla 25 km/tim.
Vi har inte testat möjlig körsträcka, men enligt branschpersoner som kört längre sträckor med detta system, bör man kunna få ut 5-6 mil per laddning.
Betyg: 3
Byggkvalitet:
Att döma av komponenter, materialval och den allmänna känsla av cykeln, så är Ellie säkert byggd för att hålla länge.
Betyg: 4
Utrustning:
AVS-systemet med snabbkoppling på pakethållare och framtill. Den medföljande korgen kan enkelt bytas exempelvis en låda. Eller korgen bak på pakethållaren.
Svetsad pakethållare med böjd front (som håller lasten).
7 växlar Shimano Nexus.
Täckande kedjeskydd.
Sidostöd. Cykeln lutar lite, men står riktigt stadigt på stödet.
Central tändning av belysning fram och bak, som också har automatik som tänder vid mörker.
Betyg: 5
Cykelkänsla:
Att trampa runt på en Ellie känns i stora drag riktig bra. Den känns stadig och säker i grunden, och du sitter bekvämt i ganska upprätt ställning.
Cykeln saknar dämpning så det är i första hand en cykel för stan och asfalt.
Så var det detta med ABS-systemet på framhjulets skivbroms. Under normala omständigheter uppför den som vilken skivbroms som helst. Men blir det hård panikbromsen, så träder ABS:en in. Bromsen har givare som blixtsnabbt känner om bromsen låser sig, och släpper då på bromstrycket så pass att pass mycket att däcket får fäste igen. Under vår provcykling helt omöjligt att få framhjulet att låsa sig, trots att jag klämmer hårt på bromshandtaget.
Det finns förstås gränser för vilka situationer som ABS:en kan rädda en situation. Det var lite läskigt att både svänga och bromsa hårt i en utförsbacke med grov grus på asfalt, då blev det lite ryckig inbromsning.
Men helt klart är den låsningsfria bromsen ett stort steg mot säkrare cykling.
Betyg: 5
Prisvärde:
Normalt kostar en elcykel av denna typ cirka 25 000 kr, men så tillkommer låsningsfria ABS-bromsar och Koppla-systemet som ska skydda mot stölder är ett rejält steg mot säkrare och bekymmersfri cykling. I år får man nog vara beredd att lägga cirka 35 000 kr för att få en så pass välutrustad cykel. Men om några år har nog ABS-bromsar sjunkit i pris.
Betyg: 3
Totalbetyg: 20/25
Utseende/design:
Formen är som den brukar vara på Crescents elcyklar. Lite rakt och strikt. Inget yttre som avslöjar den innovativa tekniken.
Plus
+ Låsningsfri broms
+ Stabil konstruktion
+ Stöldskyddat batteri
+ Står stadig på stöd.
Minus
– Motorn inte så vass
Test Crescent Ellie
Klass: Exklusivt 30 000 – 40 000
Pris cirka 34 995 kr
Vikt: –
Motor: EGOING Center CB
Batterikapacitet: 418 Wh
Testcykeln från: Velo & Oxygen, Sickla/Nacka.