Allsidig lastcykel i kompakt format

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Lifebike C-GO är lastcykel av annat snitt än vi är vana vid. Den är lite mindre och smidigare, och olastad så är cykelkänslan väldigt lik en vanlig elcykel. Det ska gå sätta på två barnstolar och ramen ska orka bära upp till 200 kilo.

Lika bra att direkt klargöra, detta test hade annorlunda förutsättningar. Det exemplar av Lifebike C-GO, som säljs genom Elcykelvaruhuset, vi testade var en ännu inte färdig prototyp och inte fullt utrustad. En del detaljer var helt enkelt lite ofärdiga, varför vi avstår från en del detaljgranskning.

Lifebike C-GO hör hemma inom segmentet longtail lastcyklar, och i ett kompakt format. Cykeln ser lång ut, men vid kontroll visade det sig att den inte är längre än en fullstor cykel.

Utförandet är tänkt att bli flexibelt för olika typer av last. Den bakre pakethållare ska kunna användas för skjuts, det finns fotstöd vid bakhjulet. Där ska också två barnstolar få plats. Den stora korgen på bilderna, ska sitta fast med ett klick-in-system, vilket gör att den lätt kan plockas bort. Här i ryms exempelvis flera stora matkassar.

Den testade cykeln hade ett batteri på 500 Wh, men det finns uttag för ytterligare ett batteri. Riktigt långa körsträckor är i utsikt. Vi tror dock inte det blir en långfärdscykel, den passar mer som en lastcykel för det dagliga livspusslet.

Man har valt 20 tums hjul för att få låg tyngdpunkt, och för att det ska vara lättare att bygga en stabil hjulkonstruktion med små däck.

Att cykla den var inga som helst konstigheter när den var olastad. Med den av höga placeringen av lasten går det inte att komma ifrån att med mycket last så blir tyngdpunkten hög, vilket går ut över stabiliteten. I synnerhet vid lägre hastigheter märker man tydligt att tung last påverkar. Det går dock att ta mycket last i sidohängda väskor, vilket ger en lägre tyngdpunkt.

Motor:

Mittmotor M-400 från Bafang har ett vridmoment av 80 Nm, vilket ska vara rejält mycket för en elcykel. Vi har testat en del andra motorsystem med liknande på vridmoment, men tyckte att denna motor kändes mindre kraftfull. Det där riktiga trycket, som man behöver i uppförsbackar, ville inte riktigt infinna sig. 

På plan mark kunde vi köra på de lägsta effektnivåerna i god fart, då cykeln kändes påtagligt lättrullad.

Men vi tror nog denna räcker till i de allra flesta fall. Fast ska man dra 200 kilo i backar, kan det nog behövas ännu mer kraft.

En snygg lite display som visar hastighet, laddning, assistansnivå och beräknad körsträcka på återstående laddning. Vi tyckte dock att knapparna för att ändra assistansnivå var lite små och pilliga.

Ett batteri från LG, som ska ge 500 Wh är ju hyfsat stort, och räcker garanterat för dagliga körsträckor på 4-5 mil, säkert ännu längre på låg effekt. Räcker inte det, så har cykel uttag för ett extra batteri.

Betyg: EEE

Byggkvalitet: 

Eftersom cykeln var en ej färdig version, är det vanskligt att uttala sig om byggkvalitet. Men några direkta tveksamheter hittade vi inte.

Betyg: EEEE

Utrustning: 

Shimano Altus, åtta utanpåliggande växlar.  Skivbromsar Shimano MT-200. LED-lampor fram och bak. Centralstöd som gör den stabil vid lastning.

Lastkorgar bak och fram ingår. Ramlås ABUS 5850.

Betyg: EEE

Cykelkänsla:

Lifebike C-GO var alldeles förträfflig att cykla på när den var olastad. Jag svingade mig fram fint och snabbt i Stockholmstrafiken som vilken elcykel som helst. Till och med med motorn i viloläge var den riktigt pigg och lättrampad, förmodligen beroende på utanpåliggande växlar som har litet motstånd.

Och bromsförmågan var absolut betryggande.

Men med cirka 15 kilo bak och nästan 10 kilo fram så blev känslan väldigt annorlunda, bland annat på grund av den höga tyngdpunkten. Framhjulet hade en tendens att börja vobbla när man svängde. I högre hastigheter minskade dock denna egenhet. Dock var cykeln inte färdigutvecklad, varför detta kanske justeras. Men ska du köpa denna cykel, bör du provköra den lastad för att se hur du trivs med egenskaperna.

Betyg: EEE

Prisvärde: 

Det finns andra liknande longtail cyklar, men då är prislappen betydligt högre, och högre klass på komponenter. Men vi tycker den verkar riktigt prisvärd.

Betyg: EEEE

Utseende/design:

Det är bara att konstatera att utseendet är klart eget, och du lär inte cykla anonymt med denna. Men den ser ändå rätt trevlig ut.

Plus

+ Lastar mycket

+ Flexibelt vad gäller olika typer av last

+ Lättrampad utan last

+ Bra bromsverkan

Minus

– Hög tyngdpunkt med mycket last.

Bild: 2019-10/lifebike-c-go-bild-2.jpg
Det går att sätta dit ytterligare ett batteri under pakethållaren.


Bild: 2019-10/lifebike-c-go-bild-3.jpg
Displayen. Dock var knapparna för effektläge lite pillriga.


Bild: 2019-10/lifebike-c-go-bild-4.jpg
Bafang är en känd kinesisk tillverkare. Denna ger upp till 80 Nm i vridmoment. Men vi har mött andra motorsystem med mer tryck.

Fakta– Lifebike C-GO

Klass: Premium 20 000 – 30 000

Pris cirka 23 000 kr

Vikt: 23 kilo

Motor: Bafang

Batterikapacitet: 500 Wh (kan dubblas)

Testcykeln från: Elcykelvaruhuset, Stockholm

ur Allt om Elcyklar 2/2019

Läs mer