Yamaha visar sin satsning på elcyklar

Björn Åslund

Björn Åslund

30 sep 2022

Allt mer klarnar inför Yamahas satsning att ge sig på den europeiska marknaden för elcyklar. Nu visas de modeller som ska introduceras, en citycykel, en e-mtb och en gravelcykel.

Vi har tidigare rapporterat om Yamahas planer att ge sig in på den europeiska marknaden för elcyklar. Yamaha har redan en stark position bland europeiska elcykeltillverkare, då man hittar deras beprövade mittmotorsystem hos en rad tillverkare.

Men nu siktar Yamaha att även bli ett ledande varumärke på marknaden för tvåhjuliga elfordon. Man riktar sig till kunder som letar efter utsläppsfria personliga transporter för sport, fritid och pendling.

De nya elcyklarna har utvecklats med PW-seriens drivenheter.

Moro 07.

Moro 07 är Yamahas premium e-mtb som designats med en Dual Twin-ram och 85 Nm PW-X3-drivenhet och ett integrerat 500 Wh-batteri. PW-X3 är Yamahas minsta, lättaste och mest kraftfulla drivenhet som bara väger 2,75 kg och har en kompakt design som ger en smal Q-Factor.

Yamaha Wabash RT är designad för gruscykling (gravel) och kommer med en 70 Nm PW-ST-drivenhet. Cykeln kommer också med ett automatiskt stödläge som använder Quad Sensor och Inclination Sensor-teknologier för att ge extra kraft vid cykling uppför eller i motvind.

Wabash RT.

Yamaha beskriver modellen Crosscore RC (bilden på sidans topp) som elcykeln för varje dag för alla. Det är en lättillgänglig elcykel för stadsbor, men även för längre turer på landsbygden. Elcykeln kommer med vissa e-mtb-tekniker inklusive ”noll kadens”-teknik (som ska ge kraft direkt pedalerna rör sig) och automatiskt stödläge vid uppförsbackar. Drivningen tillhandahålls av PW-ST med 70 Nm och ett 500 Wh batteri. 

Moro 07, Wabash RT och CrossCore RC kommer att finnas tillgängliga på utvalda europeiska marknader från och med slutet av 2022. Priset varierar per land, uppger Yamaha.

Noll utsläpp på sikt

Parallellt med introduktionen uppger Yamaha att man skärper ambitionerna att bli en koldioxidfri tillverkare 2035. Det japanska företaget har ännu inte specificerat vilka åtgärder som kommer att tas med för att nå det målet. Tidigare i år meddelade företaget att produktionen av PW-seriens S2-drivenhet flyttade till Frankrike.

Elcyklarna kommer att marknadsföras via ett nätverk av återförsäljare och online. Om de kommer till Sverige är inte officiellt, men här finns redan ett antal återförsäljare av Yamahas motorcyklar, snöskotrar och terränghjulingar. Återstår att se om Yamaha ser dessa som den effektivaste kanalen att nå cykelköpare.