Yamaha skruvar upp prestanda
Björn Åslund
31 jan 2021
8-07-2019/ Kampen om vassate mittmotorerna går vidare. Nu är det Yamaha som berättar om nya uppdaterade motorer för elcyklar, som ska dyka upp på cyklar säsongen 2020. Dels PW-ST för sportcyklar och mountainbikes, dels PW-X2 som för högpresterande mountainbikes.
Yamaha har länge ansetts ha riktigt kraftfulla mittmotorer. Men de största konkurrenterna Shimano och Bosch har inte legat på latsidan vad gäller mer kraft från mittmotorer för skogscyklister och andra som vill ha mycket vridmoment. För att inte tala om Haibike som numera har ett motoralternativ med hela 120 Nm i vrid.
Yamahas nya modeller lovar dock inte högre vridmoment än den befintliga PW-X-serien, som kan ge upp till 80 Nm. Skillnaden med nya PW-X2 är att dessa 80 Nm kan lämnas vid högre kadens, man får alltså mer kraft vid hög trampfrekvens än tidigare. Yamaha uppger att vid kadensen 100 så får man ut 50 procent mer kraft än på den föregående motormodellen.
Som redaktör tycker vi detta är en viktig förbättring för Yamaha, då vi tidigare noterat att just vridmomentet tycks mattats av lite väl snabbt vid hög kadens.
I pressutskicket från Yamaha berättas även om mittmotorns sensorsystem Quad Sensor System, som alltså känner av hur cyklisten trampar. Detta introducerades 2018 men har trimmats in ytterligare efter erfarenheter från användare och Yamahas ingenjörer.
Quad Sensor System betyder att det finns fyra sensorer som avgör motorns kraft. En sensor känner av pedalernas rotation. En annan cyklistens kraft på pedalerna. En tredje mäter hastigheten, och en fjärde känner vägens stigningsvinkel. Systemet ska anpassa sig efter aktuella förhållanden, så att cyklisten automatiskt får lämpligt nivå på motorstödet. I en uppförsbacke är det tänkt att stigningssensorn ska lägga på mer kraft, så man kan håll jämn hastighet.
Sammantaget ska detta göra motorsystemets mer responsivt, vilket ska ge en mer naturlig cykelkänsla, framhåller man från Yamaha.
Upp till 45 km/tim
Det nya PW-X2-systemet kommer även i en speed-version, avsedd för snabba elcyklar som får ha motorstöd upp till 45 km/tim.
Även motorserien PW-ST (som ersätter den tidigare PW-SE) har uppdateras, bland annat med Quad Sensor System. PW-ST har även likt prestandamotorn fått ett högre effektregister, som alltså ger mer vridmoment vid högre kadens än tidigare, uppger man från Yamaha.
Yamaha framhåller även att både motorsystemen har funktionen Automatic Support Mode, som gör ser till att cyklisten får tillräckligt med motorassistans beroende på omgivningens förhållande. Detta gör att cyklisten mer ska kunna fokusera på cyklingen, som att växla och bromsa.
Yamahas motorsystem kommer finnas på följande cykelmärken; Atala, Babboe, Batavus, Bixs, BH, Giant, Gitane, Haibike, Lapierre, MBK, Nishiki, Principia, R Raymon, Wheeler och Winora.
(Foto: Yamaha Motor.)