Wafabike breddar med citybike
Björn Åslund
2 feb 2021
Wafabike har hittills inneburit fatbikes. Nu breddas utbudet med en lättare citybike, med motor från Bafang och batteri dolt inne i ramen.
Andreas Elghagen är mannen bakom Wafabike, och han drivs av en vilja att skapa elcyklar som sticker ut och skiljer sig från de massproducerade elcyklarna. Wafabike började som fatbikes, med riktigt feta däck, som skulle funka i det bistra svenska klimatet med snö.
I dagsläget har han ett brett utbud av klart egensinnigt designade elcyklar, som inte har många likheter med vanliga standardcyklar. Det senaste tillskottet i modellutbudet kan dock locka en bredare publik, det är en citybike som fått namnet ”i.am.urbanity”.
Den är skapt med tanke på lite underhåll och bekymmer. Då hittar man komponenter som navväxel (3 växlar) och remdrift. Eldriften är mittmotorn Bafang M500, som uppges ha hela 120 Nm i maximalt vridmoment. Bafang M500 är i en version med 250 Watts motoreffekt och ska uppfylla EU-reglerna för elcyklar.
Vi noterar att batteriet på 252 Wh är inbyggt i ramen. Enligt uppgifter på hemsidan, ska det vara möjligt att byta batteri när det så småningom har tjänat ut.
– Batteriet kan bytas, genom att man lossar motorn. Det får man göra som ett verkstadsjobb, berättar Andreas Elghagen.
Just ”i.am.urbanity” kommer i två versioner, en svart och en grön, den senare i en speciell färg som reflekterar ljuset så den lyser upp när det mörknar.
Unika för kunden
Produktionen och försäljning hos Wafabike skiljer sig en del mot den vanliga cykelindustrin. En del av cyklarna kommer visserligen från fabrik i Taiwan, men Andreas Elghagen anpassar dem vid sin tillverkning som finns i Borås.
-Vi gör modifikationer och justeringar på alla cyklar, men en del av modellerna bygger vi helt från scratch, så att de blir unika för kunden.
Hans inställning är att det ska vara kvalitet istället för kvantitet. Planen är dock att nästa år gå ihop med en större producent i Europa, för att skala upp produktionen av cyklar.
Försäljning här skiljer sig tydligt från övriga cykeltillverkare. Cyklarna säljs inte alls via traditionell cykelhandel, utan via en hemsida i kombination med ”ambassadörer”.
-I många fall tar jag också hjälp av nöjda kunder, jag kallar dem ambassadörer, vilka har haft en cykel under en tid. De fungerar som en referens och i många fall träffas de också så att en ny kund kan testcykla.
Han tycker systemet med ambassadörer fungerar riktig bra, då kunderna kan få svar snabbt på frågor och en annan kontakt än i vanlig cykelhandel.
(Omslagsbild: I.am.urbanity)
14-03-2020