Vridmoment? Varför är det så komplicerat?

admin

admin

2 feb 2021

Ska elcykeln ha kraft och acceleration så är det vridmoment som gäller. Men dyker man på djupet i detta ämne, så visar det sig vara rätt så komplicerat. Bland annat då det saknas en mätstandard för vridmoment på elcyklarna.

Vi kan ju konstatera att i princip alla elcykelmotorer har en angiven effekt på 250 Watt. Ändå kan det alltså skilja rejält i vridmoment mellan olika motorsystem, och även prestanda. 

Något vi också noterat är att olika mittmotorer med samma angivna vridmoment uppför sig väldigt olika. Vi har kunnat jämföra olika mittmotorer, där det ena känns lite orkeslöst, medan det andra är riktigt piggt och rappt. Trots att det angivna vridmomentet i Newtonmeter är det samma.

Bluffar den ena motorleverantören? Eller är det så att vridmomentet kommer vid olika varvtal i motorn? Eller mäter man vrid på olika sätt? Är motorsystemen så klena att man helst inte vill redovisa vridmoment transparent och jämförbart?

I en artikel försöker vi reda ut en del frågor kring vridmoment och elcyklar. Tyvärr får vi konstatera att en del frågetecken är svåra att räta ut.

— Läs hela artikeln här — (länk)

(Cykel i omslagsbild: Shimano Steps 6100)

7-05-2020 

Läs mer

Annons: