Växjö: Mer biltrafik trots fler elcyklar

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Många nya elcyklar i Växjö. Här cyklar Pär Wallin (t.v.), projektledare för hållbart resande, och Mats Persson, projekt­ledare för ELMOS – som bland annat innebar utlåning av cyklar till växjöborna.

Foto: Mats Samuelsson Ur Allt om Elcyklar nr2 2017

Växjö är en kommun som satsat en del på att locka kommuninvånare att skaffa elcyklar. Och antalet el-cykar ökar fort, men biltrafiken har inte minskat, trots att de som elcyklar kör mindre bil.

Antalet sålda elcyklar i Växjö har ökat från 30, under 2012, till 585 stycken, 2016 (se även diagram).

Kommunen har gjort enkäter bland alla som testat elcyklar, och i den grupp-en har bilåkningen minskat till förmån för cykel, uppger Pär Wallin, som är projekt-ledare för hållbart resande i Växjö.

– 32 procent av de som svarade anser att de cyklar mer efter att de testat el-cykel. Vi ser det som en indikation på att de åker mindre bil.

Men någon minskning av den totala biltrafiken har inte kunnat skönjas vid kommunens mätpunkter. 

– Vi har haft en ökning av fordons-trafiken med åtta procent på våra mätpunkter sedan 2012. Under samma tid har befolkningen ökat cirka fyra procent. Så en faktisk ökning av fordonstrafik har skett.

Så Växjö kommun jobbar vidare med åtgärder som kan dämpa bilåkandet. 

– I år ska vi köra kampanjen cykel-vänlig arbetsplats, som är en tävling mellan företag. Vi ska även hitta sam-arbete med några större arbetsplatser, som får låna elcyklar. Vi kommer att ha tio elcyklar till utlåning. Det blir är samma upplägg som ELMOS-konceptet som vi märkte fungerade bra, berättar Pär Wallin.

– Vi också fortsätter att bygga ut cykel-infrastrukturen, och att förbättra den befintliga för att få den snabb, enkel och bekväm.