Vätgasdrivna elcyklar med ökad räckvidd

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

23-08-2019 / Pragma Industries har ökat räckvidden på sina bränsledcellsdrivna elcyklar med 50 procent. Numera ska dessa elcyklar kunna trampas 15 mil, innan det är dags för laddning med vätgas.

I nummer 1/2018 av papperstidningen kunde vi berätta om introduktionen av elcykeln Alpha från Pragma Industries, Biarritz i Frankrike, vars elmotor drivs av bränsleceller som har vätgas som energikälla. 

Företaget har fortsatt att utveckla dessa cyklar, och har alltså ökat den möjliga körsträckan ordentligt. Detta har åstadkommits genom att använda en avancerad gastryckcylinder från AMS Composite Cylinders. Man har ersatt den tidigare (200 bar) gascylindern med AMS: s extremt lätta kolkompositgascylinder för högtryck (300 bar).

En flotta av bränslecellcyklarna kommer finnas vid toppmötet i G7 i helgen i Biarritz, och de erbjuds för journalister som bevakar evenemanget. Projektet har finansierats av den franska energileverantören Engie. Avsikten är att journalister ska kunna använda elcyklarna för att förflytta sig mellan presscentret och staden.

Pierre Forte, grundare och VD för Pragma Industries, förklarar fördelar med bränslecellerna:

-Bränslecellcyklar erbjuder betydande fördelar jämfört med batteriecyklar när det gäller både räckvidd och tankning. Medan batterier vanligtvis tar flera timmar att ladda, kan vätgascylindrar fyllas på under två minuter.

Bränslecellsdrivna cyklar är dock knappast något för vanliga cykelköpare, bara cykeln kostar cirka 7500 euro, och till detta krävs en laddstation för vätgasen, och den har en prislapp kring 30 000 euro. Sålunda passar dessa cyklar för större flottor av elcyklar, exempelvis för uthyrning.

Läs mer