Elcykeln logo Meny

VanMoof siktar mot framtiden med två motorer och hög fart

Globalt har VanMoof blivit ett elcykelmärke som sticker ut ordenligt jämfört med konkurrenterna. Nu visar man sin framtida elcykel för staden. Med dubbla motorer och heldämpning, och med motorkraft att klara 50 km/tim.

Presentation av den kommande elcykeln VanMoof V släppte på tisdagen är dock tydlig med att hastigheten ska anpassas efter olika länders regler. Vad det betyder i händelse av att de dyker upp i Sverige är oklart. Den beskrevs nämligen som en speed bike, vilket innebär att den skulle hamna bland klass 1-mopeder, vilket bland annat gör att den inte är välkommen på cykelbanor i Sverige. Hur den då ska fungera som en elcykel i stadstrafik är oklart.

Men VanMoofs företrädare betonar VanMoof V främst är tänkt för de riktigt stora städer, som London, Tokyo och Los Angeles.

På presentationen berättade man att den inte är färdig för leverans. Man putsar på en del detaljer. Men de stora dragen tycks klara, dock lämnade presentationen väldigt få detaljer. Som brukligt med VanMoofs tidigare modeller S och X3 så är ramens design klart unik. Däcken är av riktig grov dimension, den har motorer både i bak och framhjul. Den är heldämpad alltså både i fram och bakhjul.

Det som visades tycks mest vara en apetitretare. Det är ett bra tag tills marknaden får granska nykomlingen. VanMoof räknar med att cykeln börjar levereras först mot slutet av 2022.

Inte ett ord nämnde vad den kommer att kosta. Och inte heller om den kommer säljas till den svenska marknaden. VanMoof har varit på besök i Sverige med en popup-butik i Stockholm under fjolåret. I övrigt så har vi inte sett någon svensk närvaro från företaget.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-10-12